Jump to content
Annons

Metalkänga


Jockeee

Recommended Posts

LÅTNAMN: Metal Gäyy

ARTIST/GRUPP: Jocke

GENRE: Metal

LÅTLÄNGD: 4:15

KOMPOSITÖR: Jocke

INSPELNINGSÅR: 2006

Jag satt å avreagerade mig på gitarren... resultatet blev en hård jävla metalkänga.

Utrustning: Les Paul kopia, zoom 606, audacity, dator med högtalare å skit..

Jag vill ha kommentarer! Både negativ och positiv respons !

Lyssna å tjuut

Jockes_Metal_G__yy_l_t.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kommer kritiken, den är hård, men ändå positiv!

Gitarrer:

Gitarrerna har alldeles för mycket dist, dom drunkar helt i disten så man knappt hör dom. Dom skulle må gott av mycket mycket mindre dist och lite mer kropp. Sen blire nog nice om du spelar in 2 likadana bakgrundsgitarrer och panorerar ut en till höger och en till vänster,så kommer det låta sjukt mycket fetare.

Fint spelat är det ju iallafall!

Trummorna:

Trummorna låter oerhört maskinära, alltså man hör jätte jätte tydligt att dom är programerade. Pröva först att sänka alla slags symbaler, när dom är sådär höga så hör man jätte tydligt att det är programmerade trummor. Sen är samplarna kanske inte dom bästa heller. Virvel och bastrumman låter väl rätt ok, virveln är faktiskt riktigt bra. Men jobba gärna mycket med velocity också för att komma ifrån robottrummorna!

Överlag rätt bra, behövs bara en del pillning!

Låten:

Antar att det ska vara sång på detta. Det behövs för att bedömma låten, men visst låter det bra, rätt tråkigt utan sång dock. Fint solo och ett helt klart fungerande arr.

Slutsats:

Det är bra jobbat, men det behövs nya gitarrer och en del jobb med trummorna. Lägga gärna på sång också så återkommer jag! Överlag trevlig lyssning! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Piraten

Några fler tips. Skär top och botten på gitarrena. Locut mellan 80-140hz, hicut runt 6-7khz testa även att sänka ett par db runt 150-220 för att få bort lite disonans. lyssna efter där det låter som värst när du höjer, där sänker du.

Gitarrerna låter som om du kört en distpedal rakt in i ljudkortet, tästa slänp någon form av högtalarsimuleringsplugg.

Om eller snarare sagt när du dubbar rythmgitarrerna ( som är ett måste för genren ) se till att få lite olika ljud på dem för att öka separationen.

Trummorna låter väldigt illa (speciellt cymbaler och hihat ) vad är det för något du kör med.

Rock on

Link to comment
Dela på andra sajter

kul me lite kritik å tips 🙂

trummorna är fula, jag vet 😉 beror mycket på att jag är kass på trummgrejer, men mest beror de på att det är fula miditrummor från guitar pro haha.

japp, det är effektpedal rätt in i datorn.

de där med frekvenser och att skära botten och top på gitarrerna fattar jag inte ett jota av.. men de går väl att läsa sig till.

jag är glad amatör på de här me inspelning och ljudredigering, de märks va? 🙂

angående genren så vet jag inte mycket hur en metallåt är inspelad. det är inte min grej.

sång, de kan du glömma haha ! gitarrist only här 😛

tack iaf för tips och kommentarer.

jag slänger upp en 70tals-rock n roll-låt som ni också får kommentera. det är kul att läsa.

rock_n_roll____.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Här kommer kritiken, den är hård, men ändå positiv!

Gitarrer:

Gitarrerna har alldeles för mycket dist, dom drunkar helt i disten så man knappt hör dom. Dom skulle må gott av mycket mycket mindre dist och lite mer kropp. Sen blire nog nice om du spelar in 2 likadana bakgrundsgitarrer och panorerar ut en till höger och en till vänster,så kommer det låta sjukt mycket fetare.

Fint spelat är det ju iallafall!

Trummorna:

Trummorna låter oerhört maskinära, alltså man hör jätte jätte tydligt att dom är programerade. Pröva först att sänka alla slags symbaler, när dom är sådär höga så hör man jätte tydligt att det är programmerade trummor. Sen är samplarna kanske inte dom bästa heller. Virvel och bastrumman låter väl rätt ok, virveln är faktiskt riktigt bra. Men jobba gärna mycket med velocity också för att komma ifrån robottrummorna!

Överlag rätt bra, behövs bara en del pillning!

Låten:

Antar att det ska vara sång på detta. Det behövs för att bedömma låten, men visst låter det bra, rätt tråkigt utan sång dock. Fint solo och ett helt klart fungerande arr.

Slutsats:

Det är bra jobbat, men det behövs nya gitarrer och en del jobb med trummorna. Lägga gärna på sång också så återkommer jag! Överlag trevlig lyssning! :rolleyes:

Detta är något man håller med dig om totalt.

men synd att det inte fanns text och att det var "fejkgjorda" trummor i låten. annars hade den nog vart toppen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...