Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag antar att ni kommer hata mig nu, men nÄgon kanske har lust att ta sig tiden. Har precis varit och köpt ett par referensmonitorer och ett litet Alto S-6 bord och jag skulle vilja ha hjÀlp med hur man bÀst kopplar ihop detta. Jag vill inte anvÀnda de preamps som finns i Altobordet. Jag trivs med att sjunga igenom min VTB1-preamp och gitarr och bas spelar jag genom podden. Jag köpte Altobordet för att komma Ät hörlursfunktionen. D.v.s att jag genom att trycke pÄ "control room" fÄ ljudet styrt till hörlurarna (Hoppas det fungerar sÄ) TÀnkt Àr att jag anvÀnder kanal 1 och tvÄ till 2 sÄngkanaler och 3 och 4 till Gitarr och bas. Jag har ett 4 in 8 ut kanaligt WaMi Rack 192 L kort... Och hÀr stÄr jag som ett fÄn och fattar 0. Det finns inga riktiga manualer med kopplingsschema.

Jag ber er snÀllt... Kan nÄgon hjÀlpa mig skissa upp hur det bÀst hookas upp?

/Uffe

Annons
Postat
Jag antar att ni kommer hata mig nu, men nÄgon kanske har lust att ta sig tiden. Har precis varit och köpt ett par referensmonitorer och ett litet Alto S-6 bord och jag skulle vilja ha hjÀlp med hur man bÀst kopplar ihop detta. Jag vill inte anvÀnda de preamps som finns i Altobordet. Jag trivs med att sjunga igenom min VTB1-preamp och gitarr och bas spelar jag genom podden. Jag köpte Altobordet för att komma Ät hörlursfunktionen. D.v.s att jag genom att trycke pÄ "control room" fÄ ljudet styrt till hörlurarna (Hoppas det fungerar sÄ) TÀnkt Àr att jag anvÀnder kanal 1 och tvÄ till 2 sÄngkanaler och 3 och 4 till Gitarr och bas. Jag har ett 4 in 8 ut kanaligt WaMi Rack 192 L kort... Och hÀr stÄr jag som ett fÄn och fattar 0. Det finns inga riktiga manualer med kopplingsschema.

Jag ber er snÀllt... Kan nÄgon hjÀlpa mig skissa upp hur det bÀst hookas upp?

/Uffe

Det som Àven kan göras Àr att anvÀnda poden som in-ljudkort via usb 2.0

Jag har dock inte fĂ„tt det att fungera. 😄

Postat

Kan inte nÄgon försöka sig pÄ att hjÀlpa mig?

Jag vill koppla micken till preampen, preampen till mixern, mixern till ljudkortet, tillbaks till mixern frÄn ljudkortet. Högtalarna kopplade till mixern. Jag vill kunna trycka ur "Controlroom/Phones" och bara höra i högtalarna eller trycka in den och höra i lurarna. Det finns Àven en knapp som heter 2TK to mix. Antar att detta skall vara ut till högtalarna pÄ eller av.

Jag skulle bli skitglad om nÄgon tog sig tiden attt försöka sig pÄ ett svar.

/Uffe

Postat

Micken till preampen - Line out pÄ preamen till Line in pÄ en kanal i mixern.

Poden, line out till line in mixern

Skulle föreslÄ att du anvÀnder aux-ratten för att skicka till ljudkortet, sÄ du kan reglera hur mycket du vill skicka och hur mycket du vill lyssna. AlltsÄ kopplar du varsin sladd frÄn dom 2 "aux sends" till 2 ingÄngar pÄ ljudkortet...

UtgÄngarna pÄ ljudkortet kan du sen som du sÀger koppla till 2tk in för att vÀlja om du vill ha det i monitorerna eller i lurarna

Det Àr ett sÀtt... Hoppas jag fick det rÀtt nu, annars fÄr du hÀrja...

Postat

JĂ€vla dyng mixer... Det finns bara 1 Aux Send... Skit samma jag spelar in som vanligt.. Mick till preamp, preamp till ljudkort..

Jag fÄr nöja mig med att anvÀnda mixern för att koppla in och ut hörlurar... Problemet Àr att vi inte ens fÄr det att funka..

Om jag tar ut ljudet frÄ ljudkrtet (alla kanaler över 1ans out) vart skall detta tas in pÄ mixern i sÄ fall? och frÄn vilket out kopplas högtalarna till Main Mix, tape out eller Control room??

Postat
JĂ€vla dyng mixer... Det finns bara 1 Aux Send... Skit samma jag spelar in som vanligt.. Mick till preamp, preamp till ljudkort..

Jag fÄr nöja mig med att anvÀnda mixern för att koppla in och ut hörlurar... Problemet Àr att vi inte ens fÄr det att funka..

Om jag tar ut ljudet frÄ ljudkrtet (alla kanaler över 1ans out) vart skall detta tas in pÄ mixern i sÄ fall? och frÄn vilket out kopplas högtalarna till Main Mix, tape out eller Control room??

Har du group out?

LÀnka gÀrna till site med din mixer.

Postat

Bild pÄ mixern och dess ins and outs...

http://www.audiomidi.com/audiostore/images/alt_s6_lg.jpg

Skitsamma att spela in via den.. Det funkar skitbra att spela in med ljudkortet. Det jag vill Àr att kunna anvÀnda controlroom/Phones funktionen.. Vart tar jag in den totala signalen frÄn ljudkortets out samt i vilka outs skall högtalarna kopplas till?

Jag fÄr inget eller allt ljud i bÄde hörlurar och högtalare.

Postat

Varför inte bara koppla in phones pÄ phones. Datorn pÄ 3-4 och högtalarna pÄ main mix output.

DÄ styr du vÀl lurarna pÄ phones och monitorerna pÄ main mix.

Postat

Det trodde jag ocksÄ. Det som hÀnder Àr att:

NÀr jag trycker in bÄde 2TK to controlroom och 2TK to mix sÄ lÄter det bara i Monitorerna.

Trycker jag upp bÄda lÄter det i bÄde Phones och monitorer.

LÄter jag "2TK to controlroom" vara otryckt och "2TK to mix" vara intryckt sÄ lÄter det i bÄde Phones och Monitorer.

TvÀrtom sÄ lÄter det bara i monitorerna.

Jag vill kunna koppla ur monitorerna och bara höra i lurarna. (Typ vid sÄngpÄlÀgg)

..mer ideer!!!!

/Uffe

Postat

NÀr det lÄter i bÄda, kan du inte styra volymerna separat.

SjÀlv drar jag ner main out och upp med phones nÀr jag har pÄ mickrofonerna.

Postat
😳 Vad hĂ€nder nĂ€r du vrider ner den dĂ„? Försvinner det i lurarna samtidigt?
Postat

Jag tror jag löst det... Signalen frÄn Ljudkortet skall tas in i 2-track IN.. Det Àr den signalen som kan hanteras med 2TK to Controlroom och 2TK to MIX-knapparna. TyvÀrr har jag inte den typen av kablar för att testa.

FöljdfrÄga... NÄgra rÄd hur man stÀller volymen pÄ högtalarna? StÀller man dem pÄ max och reglerar volymen pÄ ljudkortet och...Hur kalibrerar man dem? SÀtter man i en CD och stÀller togglarna i det lÀge som lÄter bÀst eller hur gör man?

/Uffe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.