Jump to content
Annons

Köpa inspelningsutrustning


evilrocker

Recommended Posts

Har funderat på att köpa en Fostex D2424 + en mixer. Någons om har tips och råd angående detta? Finns det någon billigare hyffsad mixer som man kan ha till detta. Obs att själva mixningen inte kommer ske med detta system utan bara själva inspelningen.

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte faktiskt, så billigt som möjligt helst men utan att det blir kass. Eq-delen är ju kul om den är bra men som sagt mixen kommer ju inte att ske i denna utrustning så det är väl en mixer med bra preamps man ska ha, men å andra sidan så kanske det inte finns någon mixer med några kul preamps heller....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många mixerbord med kul preamps, de är bara inte så billiga. Frågan är om du alls behöver någon mixer? Det kanske skulle räcka med så många mikrofonpreamps du behöver och en högtalarkontroll för att sköta lyssningen? LineAudios preamps slår utan problem alla billigare mixerbord, så dessa kan jag rekommendera varmt. Ska det vara mixerbord är begagnat billigast, men då får man räkna med att lägga ned tid och pengar på renovering. Jag skulle i så fall satsa på något hyggligt Soundcraft, typ Delta.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det finns flere trådar om den saken. Med större bitdjup har du bättre SNR, alltså lägre brusnivå. Alltså, i praktiken kan du förfärdiga dig på peake i materialet (trummor) och ha lägre in-nivåer, utan att få mera brus.

Jag personligen tror nästan att du blir nöjd med en mixer och dess preampar. I själva verket skulle jag kunna rekommendera skild preamp till sången, men trummor, gitarrer och bas skulle jag dra genom mixern. Eller experimentera med en skild preamp på skilda spår, eftersom allt kanske inte skall läggas live. Trummorna är det enda där flere kanaler på en gång behövs, och där skulle jag använda mixerns preampar (nu upprepar jag mig igen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...