Jump to content
Annons

EMU 1820 - Problem med midiuppspelning


algifari

Recommended Posts

Jag har ett EMU 1820, och har planerat att börja spela in midi-låtar. Mitt problem är att jag inte kan välja att låta Windows spela upp midi med nått annat än Microsoft GS SW Synth (som inte låter särskilt bra 😆). Är det någon som vet hur jag "tvinar" windows att spela upp med EMU ljudkortet eller nått liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Du är säkert medveten om att du behöver en GM-modul kopplad till ditt ljudkort för att få dina midifiler uppspelade?

Efter att du installerat dina drivrutiner, kan du välja EMU:n MIDI-OUT -port i control panelen på windows under "sound". Om nu 1820 har en midiport, men jag tror det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag tänkte inte att spela upp MIDI-out med en synth. Utan att istället för att låta Windows SW synth spela upp midi på datorn så får ljudkortets(1820's) egna synth göra det. Dvs om det nu är möjligt.

Jag skulle spela in midi till en metronom, och det blev totalt osynkat, förmodligen för att Windows SW synth har ganska mycket delay.

Men som sagt jag funderade bara på om det går att låta mitt nya ljudkort spela upp midiljud, istället för att utnyttja windows inbyggda synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ah ok, jag har inte SÅÅ bra koll på 1820, men det är ju ett audiokort, och dom har ju sällan nån inbyggd GM-synth då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah okej. Någon som har en lösning till mitt problem? Det är helt enkelt så att jag vill spela in midi i cubase men metronomen och den midi jag spelar upp är inte synkade.

Angående osynk, kolla tråden som är klistrad högst upp i Cubase-avdelningen! Många som haft samma problem (inklusive jag själv).

- Browse to the Cubase SX/SL/SE or Nuendo application folder (usually C:\programs\steinberg\...)and locate the folder "MIDI Port Enabler"

- Open this folder

- Pick the file "ignoreportfilter" and move it into the application folder (one directory up)

- Start Cubase SX/SL/SE or Nuendo 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...