Jump to content
Annons

Hur skapar ni musik?


VacUm

Recommended Posts

Kom att tänka på en sak som har med tråden att göra.

Är det bara jag som bli löjligt kreativ när man köpt nya prylar, flyttat eller kanske bara möblerat om lite?? Tror det skulle räcka med att jag flyttade skrivbordet en gång i veckan så skulle det lätt dubbla min produktivitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kom att tänka på en sak som har med tråden att göra.

Är det bara jag som bli löjligt kreativ när man köpt nya prylar, flyttat eller kanske bara möblerat om lite?? Tror det skulle räcka med att jag flyttade skrivbordet en gång i veckan så skulle det lätt dubbla min produktivitet.

Det beror på. Om förändringen skapar bättre rumsenergi får jag mer inspiration. Men det kan oxå gå på andra hållet, att en positiv energi som fanns där innan försvinner. Kalla det Feng Shui eller bullshit eller vad man vill, men energiflödena i omgivningen påverkar min egen energi väldigt tydligt.

Jag blir även musikaliskt kreativ av att:

- sjunga i duschen

- lyssna på egna alster i caben

- få positiv feedback på egna alster

- ofrivilligt komma på ny melodi/text

- slötitta på mtv/ztv

- dricka alkohol

Men oftast faller kreativiteten på oväntat och oförberett, lika plötsligt och oförklarligt som en ny melodi eller textrefräng dyker upp i huvudet. 😆

Det där oförklarliga fick jag förresten en gång förklarat för mig som musikaliskt medial... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man gör bättre musik när man förändrar sin omgivning finns det en ganska enkel förklaring till: När man har suttit på samma ställe med samma grejer ett tag fastnar man i arbetsmönster som å ena sidan underlättar själva genomförandet, men å andra sidan sänker kreativiteten eftersom man (tror) att man vet hur allt blir bäst.

När man skaffar nya grejer måste man lära sig dessa och gör garanterat "fel" några gånger vilket ofelbart blir intressantare än när man gör rätt.

Det jävligaste är när man är på semester och kommer på en massa grymma grejer men inte har någon möjlighet att skriva ner dessa. Man laddar som fan och tänker att när jag kommer hem ska jag jävlar-i-mig skriva hundra grymma låtar och skicka demos och tjata på folk och fan, så kommer man hem och allt är precis som vanligt. Fy faen.

Mina begränsade experiment med att skriva på fyllan har uteslutande varit katastrofala. Däremot får jag en massa grymma uppslag under perioden innan perioden när man nästan sover (alltså, innan man somnar börjar man ju spinna iväg på de mest udda grejer, men innan det finns det en fas när man är ytterligare lite mer vaken men inte helt vaken ändå). Damn vilka grymma låtar jag tänker ihop då, och fan att man aldrig kommer ihåg dem dagen efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Jag tror det finns ett alternativ till fylla för att komma åt den där kreativiteten.

Som bekant gör fyllan att man kommer närmare sitt innersta, såsom konstnärliga talanger, ärlighet, svartsjuka, sexlust, etc. Så teoretiskt sätt borde meditation oxå funka (i viss mån) eftersom det oxå för en närmare ens "inre jag". Mao låta själen komponera. 😄

Näää, jag är absolut inte religiös, men jag tror på att det finns sanningar utanför våra logiska barriärer och vad dagens vetenskap kan mäta. Jag fick en gång höra att jag är muskaliskt medial, vilket var förklaringen till att jag helt plötsligt kan "komma på" en ny låt, dvs jag hör nya melodier inuti mitt huvud. Precis som ni. 😉

Nog bäst jag håller där... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Lennon!

Ne, men det är väl inte för inte att många stora verk tillkommit i ett präktigt drogrus.

Det finns en mindre vetenskapling analys av sambandet mellan droger och musik. Fick den återberättad av en kille, men har inte läst den själv. I alla fall gick det ut på att vissa droger skulle främja vissa genrer....

Heroin var ju väldigt poppis bland 50-60-tals-jazzmusikerna, i den psykadeliska 70-tals-progg-rocken florerade det en hel del lsd och liknande. Under 80-tals-fusion-perioden var det kokain som gällde. Reagge-grabbarna röker majja.. Det enda som egentligen inte gjorde nån nytta var visst alkohol.

Detta bör man ju ta med en nypa salt, men det är en ganska rolig teori.

(Vill dessutom säga att jag är mot allt vad illegala droger heter om någon skulle kunna tänkas missuppfatta detta inlägg. Dricker iofs gärna sprit och snusar alldeles för mycket)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Lennon!

Hallåja. På hur vis påminner jag om Lennon?? 🙂

Han hade inte heller snygga glasögon! 😉

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Visst funkar meditation på samma sätt eftersom man efterstävar precis samma tillstånd som när man nästan har somnat. (Det trancendentala tillståndet) Har själv pysslat med asiatiska kampsporter i x antal år och måste säga att den mentala biten i dessa är den viktiga. Om inte annat för att bli i tillstånd att skriva musik 😄 Jag läste i en bok av Philip Glass att han hade lyckats tvinga sin "inspiration" att komma på schemalagd arbertstid genom att helt enkelt strunta i de idéer som kom på "fritiden". 😄 Det skulle jag aldrig våga.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
....

Heroin var ju väldigt poppis bland 50-60-tals-jazzmusikerna, i den psykadeliska 70-tals-progg-rocken florerade det en hel del lsd och liknande. Under 80-tals-fusion-perioden var det kokain som gällde. Reagge-grabbarna röker majja..

Den enda sortens musiker som inte tar droger är dom som gör techno och trance.

Det har jag lärt mig av andra forumdeltagare här. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste i en bok av Philip Glass att han hade lyckats tvinga sin "inspiration" att komma på schemalagd arbertstid genom att helt enkelt strunta i de idéer som kom på "fritiden". 😄 Det skulle jag aldrig våga.

Jobbar man som låtskrivare eller arrangör på heltid tror jag man måste göra så om man ska orka med ett helt liv. Beställningar på musik (speciellt dom som jag inte tycker är speciellt roliga att göra) gör jag på det viset. Planerar ett projekt att ta exempelvis 5 heldagar, jobbar 09.00 till 16.00 och ägnar inte musiken en tanke övriga timmar på dygnet. Det sura med att jobba så är att man varken har ork eller lust att göra något annat musikaliskt på sin fritid under den tiden.

Är det däremot något projekt man verkligen brinner för och tycker är kul att jobba med så är det en helt annat femma. Då kan jag heller inte koppla bort det på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sura med att jobba så är att man varken har ork eller lust att göra något annat musikaliskt på sin fritid under den tiden.

Just därför jag inte vill jobba med musik. Tror inte man ska jobba med sin hobby. En del klarar av det bättre än andra, och alla vill inte heller ha det som sin hobby. Men jag tror personligen att min kreativitet skulle dö ut om jag hade som jobb att sitta och slita med musik nio till fem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående droger:

Tror musiker i alla läger har knarkat eller missbrukat någon form av drog (om inte annat så cigaretter 😄 )

Sedan kan jag inte alls hålla med om att den bästa musiken skapats under drogrus, även om det är lite svårt att veta vad alla band gör när de knåpar ihop sina album. Men sedan så finns ju en annan intressant sak. När du lär dig göra något, så blir du bra på det i det sammanhanget. Det är därför många människor både dansar och sjunger bättre lätt berusade. De vågar göra det då, men samtidigt är det det enda tillfället då de faktiskt utövar det, vilket leder till att de blir bättre på det i onyktert tillstånd än under samma förhållande fast nyktra. Kroppen och hjärnan anpassar sig. Nåväl, droger är inte bra, men en artist får knarka ihjäl sig om den vill, så länge musiken artisten får ur sig är bra och vettig. Typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sura med att jobba så är att man varken har ork eller lust att göra något annat musikaliskt på sin fritid under den tiden.

Just därför jag inte vill jobba med musik. Tror inte man ska jobba med sin hobby. En del klarar av det bättre än andra, och alla vill inte heller ha det som sin hobby. Men jag tror personligen att min kreativitet skulle dö ut om jag hade som jobb att sitta och slita med musik nio till fem.

Angående droger:

Det är därför många människor både dansar och sjunger bättre lätt berusade. De vågar göra det då, men samtidigt är det det enda tillfället då de faktiskt utövar det, vilket leder till att de blir bättre på det i onyktert tillstånd än under samma förhållande fast nyktra. Kroppen och hjärnan anpassar sig

Hehe, har två relaterade insikter jag praktiserat.

Under mina 15 års uppehåll från musiken gjorde jag karriär inom IT, jobbade dygnet runt och reste världen runt, och kräkte till sist på allt som hade med IT och datorer att göra. Vägrade hjälpa bekanta med deras PC-problem och fann det inte ens roligt att spela datorspel (vilket numera är främmande för mig). 😱 Så jag håller med Neko, när ens hobby blir ens arbete är det stor risk att lust, inspiration och kreativitet försvinner. Första insikten.

Jämte karriären var det ett hektiskt krogliv med påkostade partyn, omgiven av musik och hängiven sing-along röj vilket utvecklade min sångröst och mitt gehör. Jag fattade inte det då, inte förrän jag nu senare började komponera igen märkte jag att kroglivet och dess frekventa fyllor faktiskt bättrade på mina musikaliska talanger (inte studiotekniskt dock, för attans vad det hänt mycket på 15 år 😮)). Andra insikten. 😄

Ofta undrar jag vad som hänt om jag valt musiken istället för IT för 15 år sedan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Sedan kan jag inte alls hålla med om att den bästa musiken skapats under drogrus,

Det förstår jag.

Du listade ju världens präktigaste ABF-rockers, Dire Straits, bland dina 10 favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Sedan kan jag inte alls hålla med om att den bästa musiken skapats under drogrus,

Det förstår jag.

Du listade ju världens präktigaste ABF-rockers, Dire Straits, bland dina 10 favoriter.

Jag är mycket sällan intresserad av artisters privatliv, och hurvida banden på min lista knarkar och super eller ej, vet jag inte mycket om. Min poäng var snarare att det finns bra musik gjord utan droger. (Kan väl dock instämma i att mostatsen också finns)

Jag är mest intresserad av musiken och konsten (läs konvolut). Inte hur rika artisterna är, hur mycket de knarkar och vem de pippar till frukost. Det kan till viss del bidra till en annan bild av artisternas musik, men det är ljuden, rytmerna och musiken som intresserar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sura med att jobba så är att man varken har ork eller lust att göra något annat musikaliskt på sin fritid under den tiden.

Just därför jag inte vill jobba med musik. Tror inte man ska jobba med sin hobby. En del klarar av det bättre än andra, och alla vill inte heller ha det som sin hobby. Men jag tror personligen att min kreativitet skulle dö ut om jag hade som jobb att sitta och slita med musik nio till fem.

Det vore väl rena drömmen för alla konstnärer att kunna utöva sin konstart precis som man själv vill. Men bröd-jobb måste man ju ta när det inte finns pengar.. Sitter hellre och jobbar i en studio än att stå som outbildad fabriksarbetare (även om det skulle ge mer betalt). Risken att man tappar sugen för musik för gott är väldigt liten (iaf för mig).

Men det är ju säkert olika för olika personer. En annan grej är ju när man är klar med ett musik-jobb, vilket skitjobb det än må vara så är det en jäääävla skön känsla när man känner att man gjort nåt bra, kunden är nöjd och pengarna på väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla människor är narkomaner och så var det med det...

De fysiska preparaten jag kan rekommendera är en skvätt alkohol (mycket destruktiv, vilseledande, ångestframkallande, personlighetsklyvande och förrädisk i lite större doser) eller (inte och) en nypa vuxentobak (man bör ligga på topp rent mentalt och vara helt isolerad från störande moment, som en full kompis tex, då det kan vara lätt att tappa tråden 🙂)

Det viktigaste är slutprodukten, dvs musiken... Fuck the förpackning...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla människor är narkomaner och så var det med det...

De fysiska preparaten jag kan rekommendera är en skvätt alkohol (mycket destruktiv, vilseledande, ångestframkallande, personlighetsklyvande och förrädisk i lite större doser) eller (inte och) en nypa vuxentobak (man bör ligga på topp rent mentalt och vara helt isolerad från störande moment, som en full kompis tex, då det kan vara lätt att tappa tråden:))

Det viktigaste är slutprodukten, dvs musiken... Fuck the förpackning...!

Så kan man ju ta något ännu starkare när man ändå är igång, så slipper man tänka på att göra musik och annat trams och bara sväva?

Link to comment
Dela på andra sajter

...ja ja...droger hit å dit... är det någon som testat "Oblique Strategies"?

-att helt enkelt lyda korten....

-finns att ladda ner på en del ställen. Brian Enos kokbok för inspiration...

(gör något annorlunda)

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

That´s right on the button, Dr. Phil...

När jag gör dansmusik(?) så brukar jag sätta på lite hårdrock och gå och vila lite på soffan med en tjock grovsnus i käften. Man hamnar aldrig i djupsömn (pga nikotinets förmåga att hjälpa kroppen att utsöndra noradrenalin?) utan man hamnar i ett mardrömslikt tillstånd katalyserat av hårdrock...

Scary but nice 🙂

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...