Jump to content
Annons

Skivbolag?


abnormalbrain (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta vem som betalar skivfabriken om det inte är skivbolaget eller artisten.

Korvgubben nere på hörnan?

jag tror på det andra alternativet.. han sköter även bokföringen åt en!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

abnormalbrain (oregistrerad)
Jag skulle vilja veta vem som betalar skivfabriken om det inte är skivbolaget eller artisten.

Korvgubben nere på hörnan?

Jag tror att det är distributören? De gör en satsning och om skivan går bra får de sålt mycket plattor och blir rika?

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med DEMOMANNEN.!!!!!

att kunna bokföring är inget krav.

om jeg skulle starta ett företag. då skulle jag hålla på med det jag är bäst på och lämna all bokföring till en revisor som fixar allt på några timmar mot en betalning. dyrt JA. håll bara koll på alla kvitton.

Man behöver ju inte bli ekonom bara för att man startar eget.

låt folk göra det dom är bäst på så flyter nog allt på mycke smidigare och man spar tid huvudverk och sömnlösa nätter.

vet företag som har gått under pga bokförings trubbel men jobb fanns det gott om.

"piloten har dött finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet".

Ha en bra dag!!!! snart kommer snöstormen ner till sörmland.

😄

som nystartat företag har man alltid inte resurserna att låta någon revisor ta hand om ekonomin!!!!!

och självklart är det bättre att kunna ekonomi!!!!

gå kurser, läs böcker.. vad som helst.. !!! detär inte så svårt!!

finns tom. kurser på nätet..!!!

Och även om du pungar upp för en revisor så är det du som åker på nöten om han gör fel... det är asså jävligt viktigt att ha koll på det där. Bokföringen är ju till för att du ska ha koll på hur det går för företaget rent ekonomiskt, om du nu vill veta det så bör du känna till grunderna.

Sen är det ju "pissenkelt" att hitta en distributör etc... eller? 😄😎

exakt.. det är mer än en sak att tänka på!!!

fredasp det är du o jag mot världen.. 😆

Ja men man får ju vara lite ransonlig, med mitt eget företag är målet först o främst att få det att gå runt, utan någon lön, what so ever! Om man ska tjäna feta balobas på musik idag måste man nog antingen ha något riktigt ovanligt o bra att komma med, gärna sälja ut sig totalt allá Boten Anna. Annars bör man nog ha jobbat i branchen ett bra tag, ha hur mycket kontakter som fan o dra i.

Hur ska ett enskillt litet skivbolag kunna göra stora stålar idag när det inte säljs ett skit? Man får sälja ringsignaler o göra radioreklam, men då kanske man inte ska kalla sig för SKIVbolag.

Ta en butik som BLENDA.COM i Göteborg. De säljer mindre etablerade artister på venyl men även cd. De har, läs noga nu: 60 000 besökare på sin hemsida varje månad! Ändå går de på knäna, folk köper inte skivor hos dem, de använder dem som smakråd för att kunna ladda ner. Visst man kan sälja mp3:or men jag tror inte folk är intresserade när det finns ett gratis allternativ.

Alla skivbolag jag pratat med säger samma sak, även jag: "Jag rekomenderar ingen, inte ens min värste fiende, att starta företag i en döende branch"

Jag har gjort det, startat eget, men det är på helt andra grunder än att tjäna stålar. För mig handlar det om att bli accepterad som artist och musiker då folk, världen o samhället i stort inte verkar ta en på allvar om man inte har gett ut en riktig skiva eller är signad.

Men visst, prova gärna att starta ett eget skivbolag, lisa ut allt som ska göras på andra företag. Kom tillbaka till denna tråd om 1 år om du är rik o berätta hur i helvete du gjorde.

🙂 Musik är inte affärer, musik är hjärta och harmoni!!!

/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)

Hur blir man underlabel till ett större skivbolag? Vad sköter det större skivbolaget och vad är upp till en själv?

Det "blir" man inte.

Om du berättar lite om vilken inriktning du har tänkt dig, vilken typ av artister du vill signa, vilken marknad du vill sälja till och hur stor budget det handlar om så kanske du får bättre hjälp!

Ska du spela in ditt egna bands skiva och sälja?

Ska du ta banklån för att sjösätta ett jätteprojekt?

Ska du driva en liten undergroundlabel med dig och dina närmaste kompisar?

Mer info tack!

Det är mest så att jag förhör mig för att veta om jag vill ge mig in på att starta ett skivbolag.

Två inriktningar just nu:

1. Dels håller jag på med undergroundmusik, dvs drum'n'bass, house osv. Elektronisk musik som mest spelas på klubbar. Skulle kunna bli en Label där jag även släppte andra producenter.

2. Kommersiell musik, där jag skriver egna låtar. Bolaget släpper endast musik där jag är inblandad men med andra artister. Vi är ett team av låtskrivare och sammarbetar med att skriva till artister som vi sen släpper på mitt skivbolag. Något i stil med cheiron, ni vet max martin. Jag har förstått att många har ett bolag kopplat till teamet, om det är skivbolag/förlag eller produktionsbolag är lite olika. Produktionsbolag vet jag inte vad det är, eller vilka fördelar det har.

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
håller med DEMOMANNEN.!!!!!

att kunna bokföring är inget krav.

om jeg skulle starta ett företag. då skulle jag hålla på med det jag är bäst på och lämna all bokföring till en revisor som fixar allt på några timmar mot en betalning. dyrt JA. håll bara koll på alla kvitton.

Man behöver ju inte bli ekonom bara för att man startar eget.

låt folk göra det dom är bäst på så flyter nog allt på mycke smidigare och man spar tid huvudverk och sömnlösa nätter.

vet företag som har gått under pga bokförings trubbel men jobb fanns det gott om.

"piloten har dött finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet".

Ha en bra dag!!!! snart kommer snöstormen ner till sörmland.

😄

som nystartat företag har man alltid inte resurserna att låta någon revisor ta hand om ekonomin!!!!!

och självklart är det bättre att kunna ekonomi!!!!

gå kurser, läs böcker.. vad som helst.. !!! detär inte så svårt!!

finns tom. kurser på nätet..!!!

Och även om du pungar upp för en revisor så är det du som åker på nöten om han gör fel... det är asså jävligt viktigt att ha koll på det där. Bokföringen är ju till för att du ska ha koll på hur det går för företaget rent ekonomiskt, om du nu vill veta det så bör du känna till grunderna.

Sen är det ju "pissenkelt" att hitta en distributör etc... eller? 😄😎

exakt.. det är mer än en sak att tänka på!!!

fredasp det är du o jag mot världen.. 😆

Ja men man får ju vara lite ransonlig, med mitt eget företag är målet först o främst att få det att gå runt, utan någon lön, what so ever! Om man ska tjäna feta balobas på musik idag måste man nog antingen ha något riktigt ovanligt o bra att komma med, gärna sälja ut sig totalt allá Boten Anna. Annars bör man nog ha jobbat i branchen ett bra tag, ha hur mycket kontakter som fan o dra i.

Hur ska ett enskillt litet skivbolag kunna göra stora stålar idag när det inte säljs ett skit? Man får sälja ringsignaler o göra radioreklam, men då kanske man inte ska kalla sig för SKIVbolag.

Ta en butik som BLENDA.COM i Göteborg. De säljer mindre etablerade artister på venyl men även cd. De har, läs noga nu: 60 000 besökare på sin hemsida varje månad! Ändå går de på knäna, folk köper inte skivor hos dem, de använder dem som smakråd för att kunna ladda ner. Visst man kan sälja mp3:or men jag tror inte folk är intresserade när det finns ett gratis allternativ.

Alla skivbolag jag pratat med säger samma sak, även jag: "Jag rekomenderar ingen, inte ens min värste fiende, att starta företag i en döende branch"

Jag har gjort det, startat eget, men det är på helt andra grunder än att tjäna stålar. För mig handlar det om att bli accepterad som artist och musiker då folk, världen o samhället i stort inte verkar ta en på allvar om man inte har gett ut en riktig skiva eller är signad.

Men visst, prova gärna att starta ett eget skivbolag, lisa ut allt som ska göras på andra företag. Kom tillbaka till denna tråd om 1 år om du är rik o berätta hur i helvete du gjorde.

🙂 Musik är inte affärer, musik är hjärta och harmoni!!!

/Fred

Det är en anledning till att jag tycker att det är en fördel med skivbolag. Säger man att man gett ut en platta tar folk en på allvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte dom stora inkomsterna som gör en rik, det är dom små utgifterna!

Man behöver inte vara revisor för att driva företag jag driver 2 stycken och har ett antal anställda, men att kunna de ekonomiska grundreglerna samt övergripande skattelagstiftning är ingen dum idé.

Det är du själv som skriver på momsdeklarationen varje månad och det är du som åker dit om revisorn sjabblat!!

/Rick

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag har ett skivbolag med två polare. Det är lätt att starta.

Bolagsverket och PRV. (kostar 1000 spänn)

När du ska göra något släpp så fixar du ISRC-kod hos IFPI (kostar 500 spänn). Glöm inte NCB.

Lätt va? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag skulle vilja veta vem som betalar skivfabriken om det inte är skivbolaget eller artisten.

Korvgubben nere på hörnan?

Jag tror att det är distributören? De gör en satsning och om skivan går bra får de sålt mycket plattor och blir rika?

Jo, men skivbolaget kan ju lika gärna också vara distributör ut till affärer och/eller konsumenter. Det beror ju på hur stora artister och skivbolag vi talar om naturligtvis.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om man inte är majorbolag och beställer gigantiska volymer handlar du oftast via mellanhänder.

Men skit i det, ni kan ju redan allt?

Har du ont i hövvet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag har ett skivbolag med två polare. Det är lätt att starta.

Bolagsverket och PRV. (kostar 1000 spänn)

När du ska göra något släpp så fixar du ISRC-kod hos IFPI (kostar 500 spänn). Glöm inte NCB.

Lätt va? 😆

Trodde ni va signade... har ni gett ut Ep:n på er egen label?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag har ett skivbolag med två polare. Det är lätt att starta.

Bolagsverket och PRV. (kostar 1000 spänn)

När du ska göra något släpp så fixar du ISRC-kod hos IFPI (kostar 500 spänn). Glöm inte NCB.

Lätt va?  😆

Trodde ni va signade... har ni gett ut Ep:n på er egen label?

Japp, skivan ligger på egen label men vi är signad av Dead Frog Records (www.deadfrogrecords.com) för distribution. Alla rättigheter till produkten står på oss, men de säljer skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte är majorbolag och beställer gigantiska volymer handlar du oftast via mellanhänder.

Men skit i det, ni kan ju redan allt?

Har du ont i hövvet??

Nej.

Men jag är ganska less på att ständigt ifrågasättas, trots att jag vet vad jag talar om.

Det gäller inte bara mig, att tuppa sig mot dem sitter på kunskap och erfarenhet tycks vara standard här på forumet.

Ni lägger ribban lågt och vägrar höja.

Jag tackar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag har ett skivbolag med två polare. Det är lätt att starta.

Bolagsverket och PRV. (kostar 1000 spänn)

När du ska göra något släpp så fixar du ISRC-kod hos IFPI (kostar 500 spänn). Glöm inte NCB.

Lätt va?  😳

Trodde ni va signade... har ni gett ut Ep:n på er egen label?

Japp, skivan ligger på egen label men vi är signad av Dead Frog Records (www.deadfrogrecords.com) för distribution. Alla rättigheter till produkten står på oss, men de säljer skivan.

Ja, ja det är så det va! Då hajar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Om man inte är majorbolag och beställer gigantiska volymer handlar du oftast via mellanhänder.

Men skit i det, ni kan ju redan allt?

Har du ont i hövvet??

Nej.

Men jag är ganska less på att ständigt ifrågasättas, trots att jag vet vad jag talar om.

Det gäller inte bara mig, att tuppa sig mot dem sitter på kunskap och erfarenhet tycks vara standard här på forumet.

Ni lägger ribban lågt och vägrar höja.

Jag tackar för mig.

Jag hoppas inte du menar mig??

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om man inte är majorbolag och beställer gigantiska volymer handlar du oftast via mellanhänder.

Men skit i det, ni kan ju redan allt?

Har du ont i hövvet??

Nej.

Men jag är ganska less på att ständigt ifrågasättas, trots att jag vet vad jag talar om.

Det gäller inte bara mig, att tuppa sig mot dem sitter på kunskap och erfarenhet tycks vara standard här på forumet.

Ni lägger ribban lågt och vägrar höja.

Jag tackar för mig.

Jag hoppas inte du menar mig??

Jag skiter i vilket. Jag har inte sagt något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag har ett skivbolag med två polare. Det är lätt att starta.

Bolagsverket och PRV. (kostar 1000 spänn)

När du ska göra något släpp så fixar du ISRC-kod hos IFPI (kostar 500 spänn). Glöm inte NCB.

Lätt va?  😕

Trodde ni va signade... har ni gett ut Ep:n på er egen label?

Japp, skivan ligger på egen label men vi är signad av Dead Frog Records (www.deadfrogrecords.com) för distribution. Alla rättigheter till produkten står på oss, men de säljer skivan.

Ja, ja det är så det va! Då hajar jag!

Kontroll är bra att ha! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Produktionsbolag vet jag inte vad det är, eller vilka fördelar det har.

Du nämnde Cheiron som var ett produktionsbolag.

Låtskrivarteam bildar inte skivbolag. På sin höjd har de extra god hand med ett specifikt skivbolag och får extra många uppdrag från skivbolaget. Många artister som låg hos skivetiketten Jive kom till Cheiron, t.ex. Britney och N'Sync.

(Låtskrivarteam kan ibland ha egna musikförlag, men då är det bara en "underetikett" för majorlabelns förlag som styr och betalas för att sköta allt åt dem. Nu är det väl inte vem som helst, som skriver tillräckligt storsäljande låtar för att kunna deala på den fronten. Nu snackar vi Per Gessle eller Jörgen Elofsson osv.)

Så det var kanske inte ett skivbolag som du ville starta, utan ett produktionsbolag som skriver låtar eller jobbar med artister i studion?

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Produktionsbolag vet jag inte vad det är, eller vilka fördelar det har.

Du nämnde Cheiron som var ett produktionsbolag.

Låtskrivarteam bildar inte skivbolag. På sin höjd har de extra god hand med ett specifikt skivbolag och får extra många uppdrag från skivbolaget. Många artister som låg hos skivetiketten Jive kom till Cheiron, t.ex. Britney och N'Sync.

(Låtskrivarteam kan ibland ha egna musikförlag, men då är det bara en "underetikett" för majorlabelns förlag som styr och betalas för att sköta allt åt dem. Nu är det väl inte vem som helst, som skriver tillräckligt storsäljande låtar för att kunna deala på den fronten. Nu snackar vi Per Gessle eller Jörgen Elofsson osv.)

Så det var kanske inte ett skivbolag som du ville starta, utan ett produktionsbolag som skriver låtar eller jobbar med artister i studion?

Kanske det... Var får man inkomsterna från ett produktionsbolag? Har ingen koll på hur pengarna genereras och vilka utgifter man har.

Jag är intresserad av både förlag/skivbolag/produktionsbolag, jag vet inte vad jag ska välja. T.ex. om jag gör en house-låt kan det ju vara en idé att ha en egen label, men ha en känd distributör. Men om jag skriver egna låtar kanske förlag/produktionsbolag är bättre.

Du säger att förlagen oftast är "underetikett" till de stora förlagen, och då är det ju ingen idé med ett förlag?? Att själv ha ett förlag är ju för att man ska tjäna in de 33,3% som förlaget snor.

En till fråga, hur får man betalt som låtskrivare?? Givetvis får man betalt av stim, men det måste ju finnas någon annan betalning??

Link to comment
Dela på andra sajter

Att själv ha ett förlag är ju för att man ska tjäna in de 33,3% som förlaget snor.

Lite väl tråkig ton om musikförlagen va? Ett bra musikförlag gör en jäkla massa för de där 33,3% som de tar.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Du säger att förlagen oftast är "underetikett" till de stora förlagen, och då är det ju ingen idé med ett förlag??

Håller med fullständigt! Se bara på detta med att om man försöker klistra på etiketter på sina cdr-skivor. Det blir ju t.o.m. för tjockt med bara en etikett ibland, så att vissa cd-spelare inte kan läsa skivorna. Tänk då om man skulle ha en underetikett också. Nej, det tror jag inte på helt enkelt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att själv ha ett förlag är ju för att man ska tjäna in de 33,3% som förlaget snor.

Lite väl tråkig ton om musikförlagen va? Ett bra musikförlag gör en jäkla massa för de där 33,3% som de tar.

😎

Jag försöker undvika klycschan "Word!" så jag säger ett "Bra sagt!" istället :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)

Jaja... kanske lite fel formulerat, men jag trodde att meningen med att ha ett eget förlag var en vinstfråga. Finns det några andra fördelar med att göra det själv?? Jag menar, det är ju rätt mycket jobb om jag har förstått saken rätt!?

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Jaja... kanske lite fel formulerat, men jag trodde att meningen med att ha ett eget förlag var en vinstfråga. Finns det några andra fördelar med att göra det själv?? Jag menar, det är ju rätt mycket jobb om jag har förstått saken rätt!?
Redigerat av abnormalbrain
Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Jaja... kanske lite fel formulerat, men jag trodde att meningen med att ha ett eget förlag var en vinstfråga. Finns det några andra fördelar med att göra det själv?? Jag menar, det är ju rätt mycket jobb om jag har förstått saken rätt!?

Några svar??

Redigerat av abnormalbrain
Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att förlagen oftast är "underetikett" till de stora förlagen, och då är det ju ingen idé med ett förlag??

Håller med fullständigt! Se bara på detta med att om man försöker klistra på etiketter på sina cdr-skivor. Det blir ju t.o.m. för tjockt med bara en etikett ibland, så att vissa cd-spelare inte kan läsa skivorna. Tänk då om man skulle ha en underetikett också. Nej, det tror jag inte på helt enkelt!!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Du säger att förlagen oftast är "underetikett" till de stora förlagen, och då är det ju ingen idé med ett förlag??

Håller med fullständigt! Se bara på detta med att om man försöker klistra på etiketter på sina cdr-skivor. Det blir ju t.o.m. för tjockt med bara en etikett ibland, så att vissa cd-spelare inte kan läsa skivorna. Tänk då om man skulle ha en underetikett också. Nej, det tror jag inte på helt enkelt!!

😳

Visst, skitkul men somliga här är ute efter information! 😏

Se fråga här under:

Jaja... kanske lite fel formulerat, men jag trodde att meningen med att ha ett eget förlag var en vinstfråga. Finns det några andra fördelar med att göra det själv?? Jag menar, det är ju rätt mycket jobb om jag har förstått saken rätt!?
Redigerat av abnormalbrain
Link to comment
Dela på andra sajter

rebstar (oregistrerad)

Om du inte ens vet vad du är ute efter så borde du inte fundera på att starta ett skivbolag. Visst, inget fel med o lära sig något nytt och samla information, men tänk efter väldigt noga innan du fattar ett beslut för det låter som du ändrar riktning med var 5e inlägg.

Just my 2 cents..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ens vet vad du är ute efter så borde du inte fundera på att starta ett skivbolag. Visst, inget fel med o lära sig något nytt och samla information, men tänk efter väldigt noga innan du fattar ett beslut för det låter som du ändrar riktning med var 5e inlägg.

Just my 2 cents..

jo det är jobbigt.. men fan vad skoj det är med alla samtal ang. distribution o alla nya kontakter som knyts.. 😛

o sen e det jävligt skoj o ringa o säga

"hej jag heter nisse hult och jag ringer från Telia Records"

inte nödvändigtvis nisse hult o telia records.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...