Jump to content
Annons

Tula hem för helvete.


emser

Recommended Posts

Annons

Glad att du tar upp en av många otroligt sköna, vemodiga sånger som jag tror finns i oss alla - i generna. Dettta gäller även gamla psalmer osv som har otroligt fina melodier i sig. Där har vi en låtskatt attt låna ifrån - och det gäller nog alla genrer, pop, rock, osv.

Bra framfört emser! Säger inte så mer om det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm njutbart!!! Blev lite orolig att du skulle förstört den men blev pos. överraskad.

Lyssnar mycket på Alice Tegners version i bilen med min tvååriga dotter. Är höjdpunkten på Tegners barnviseskiva och brukar bli glad när den kommer. Du lyckas ändå göra en skön egen version som lyckas göra mig starkt berörd. Satt och sjöng med med samma stämsång som det brukar bli i bilen och det var kvällens behållning 🙂

Härlig elgitarr som kommer in vid 1:15 och den korta effekten som blir av din bakgrundssång el. gitarren, el. vad det är, vid 1:24 är så j-a bra!!! (Om du förstår vilken jag menar)

Sååå bra jobbat!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokskön variant, tycker dock att lite mer akustiska instrument hade spetsat det lite mer 🙂 Samt att det kanske är en en aningen för "vassa" tolkningar av dom dialektala orden i låten..eller..tja.. kanske bara lite rundare ord... lite sluddrigare kanske på tex "smakt lit utå"... lite för sss-igt...

Men annars så var det himla skönt!!! me like! Helt klart en av dom bättre versionerna på låten jag har hört på länge.

EDIT;

kanske att man skulle...äh, fan.... lyssnar igen...

EDIT2

Introt... Hellre typ Melodika där (för visst äre midi där?) Eller varför inte lite nyckelharpa? 🙂

..lyssnar bara genom PB-höftalarna...

EDIT3

äh... fan va bra version... Riktigt skön!

Det var nån röstglidning i 1.44 som kanske inte var 100 %...

EDIT4;

Introt... skulle bli riktigt snyggt med thinwhistle!!!

...samt att låten kunde gått ett varv till.. Eller från åtminståne," ...Mjölken vad båd... "

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Höjdare! Fick mig att komma ihåg hur mycket av den svenska folk- och vis-skatten jag hade glömt. Fantastiskt bra! Till och med hustrun, som inte vuxit upp bland dragspel som jag, tyckte det var kanon och började gå runt och sjunga på den. DET vill inte säga lite!

Dessutom gillade jag stämmorna och sättet som visan behandlades. Finkänsligt men ändå nytt. Kul! Och det värmde hjärtat!

(Vilket påminner mig om att trots några hundra antal skivor så har jag nästan inget av den svenska traditionen. Är det bara för att det är svårt att hitta eller har jag bara inte letat?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Höjdare! Fick mig att komma ihåg hur mycket av den svenska folk- och vis-skatten jag hade glömt. Fantastiskt bra! Till och med hustrun, som inte vuxit upp bland dragspel som jag, tyckte det var kanon och började gå runt och sjunga på den. DET vill inte säga lite!

Dessutom gillade jag stämmorna och sättet som visan behandlades. Finkänsligt men ändå nytt. Kul! Och det värmde hjärtat!

(Vilket påminner mig om att trots några hundra antal skivor så har jag nästan inget av den svenska traditionen. Är det bara för att det är svårt att hitta eller har jag bara inte letat?)

...du har inte letat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Höjdare! Fick mig att komma ihåg hur mycket av den svenska folk- och vis-skatten jag hade glömt. Fantastiskt bra! Till och med hustrun, som inte vuxit upp bland dragspel som jag, tyckte det var kanon och började gå runt och sjunga på den. DET vill inte säga lite!

Dessutom gillade jag stämmorna och sättet som visan behandlades. Finkänsligt men ändå nytt. Kul! Och det värmde hjärtat!

(Vilket påminner mig om att trots några hundra antal skivor så har jag nästan inget av den svenska traditionen. Är det bara för att det är svårt att hitta eller har jag bara inte letat?)

...du har inte letat 🙂

Var rädd för det... 😄

Jag hittar bara gammal Intermezzo, Spray, Snowstorm och Freestyle när jag plundrar vinylbackarna på diverse loppisar. Gissar att gubbjävlarna inte har börjat "starva av" ännu så att man kan komma åt skatten. Alla i min ålder har slängt vinylspelarna så därför hittar man en del guldkorn från min uppväxt. Och därmed kan ni sluta er till ungefär hur lastgammal jag är... 😄 (för den som vill sluta gissa är jag 2 dagar äldre än Claes!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt underbart. Du har verkligen ett eget sound i rösten. Grymt nice. Inte mer att tillägga.

Mvh / djonas

Edit: Är inte denna visan med i Ronja Rövardotter? 😄 Har en känsla av att den är med där eller är jag helt ute och cyklar på hal is denna stormiga dag. 🙂

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Höjdare! Fick mig att komma ihåg hur mycket av den svenska folk- och vis-skatten jag hade glömt. Fantastiskt bra! Till och med hustrun, som inte vuxit upp bland dragspel som jag, tyckte det var kanon och började gå runt och sjunga på den. DET vill inte säga lite!

Dessutom gillade jag stämmorna och sättet som visan behandlades. Finkänsligt men ändå nytt. Kul! Och det värmde hjärtat!

(Vilket påminner mig om att trots några hundra antal skivor så har jag nästan inget av den svenska traditionen. Är det bara för att det är svårt att hitta eller har jag bara inte letat?)

...du har inte letat 🙂

Var rädd för det... 😄

Jag hittar bara gammal Intermezzo, Spray, Snowstorm och Freestyle när jag plundrar vinylbackarna på diverse loppisar. Gissar att gubbjävlarna inte har börjat "starva av" ännu så att man kan komma åt skatten. Alla i min ålder har slängt vinylspelarna så därför hittar man en del guldkorn från min uppväxt. Och därmed kan ni sluta er till ungefär hur lastgammal jag är... 😄 (för den som vill sluta gissa är jag 2 dagar äldre än Claes!)

Du behöver inte vänta på att gubbarna dör... kolla bara in Svenskt visarkiv så lär du material tills du storknar, men det krävs att du "gräver" lite, inte bara söker på webben... 😄 Peace and tretakt!

EDIT;

Här kan ni hitta det som är riktigt "old school"

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Tror att den är med på "Bamses Godnattvisor" också. Var ett tag sedan jag lyssnade på den. 😉

Emser, fyfan vilken skön röst du har. Vilken karaktär. Måste vara tacksamt att ha den till hands.

Gillar det. Skulle kunna sova till det och det är inte negativt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Tror att den är med på "Bamses Godnattvisor" också. Var ett tag sedan jag lyssnade på den. 😉

Emser, fyfan vilken skön röst du har. Vilken karaktär. Måste vara tacksamt att ha den till hands.

Gillar det. Skulle kunna sova till det och det är inte negativt. 🙂

Ha ha haa...

Det måste jag testa, sjunga mig själv till sömns 🙂

Gud va tröttsamt.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnyggt!! Och ja vilken fantastisk sångröst du har!! Den kan du lätt tjäna pengar på!! Kör hårt!

säg inget...

det är väl bättre så här, gratis är bäst 😛

Riktigt skönt och bra, jämfört med tidigare alster jag hört av dig tycker jag sången känns mjukare och skönare här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnyggt!! Och ja vilken fantastisk sångröst du har!! Den kan du lätt tjäna pengar på!! Kör hårt!

säg inget...

det är väl bättre så här, gratis är bäst 😉

Riktigt skönt och bra, jämfört med tidigare alster jag hört av dig tycker jag sången känns mjukare och skönare här.

Gott att du gillar.

Gratis är gott 😉

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...