Jump to content
Annons

Mixa i genelec 8020

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  Torwald sa:
Jag håller med mornel helt och hållet. Det är ju inte som att man är blind under 66Hz bara för att de inte är så starka där...

Nä, men klart närsynt 😆:rolleyes:

Annons
Postat

Det jag faktiskt tycker är viktigast när jag sitter och mixar är att lyssningen ska vara dynamiskt välupplöst. Även om jag inte rådiggar genelecljudet märker jag att nivåerna är busenkla att sätta. Vrider man t ex upp 0.5dB vid en frekvens så hörs det TYDLIGT i ett par bra monitorer. Om frekvenskurvan inte är spikrak är inte så himla viktigt (man kan referenslyssna, och man vänjer sig dessutom ganska snart hur lådorna låter), då i alla fall jag utgår från relativiteten mellan ljudkällorna mer än att mixa mot något konstant.

Postat

Sub känns i dagsläget ännu viktigare tycker jag då det är många som lyssnar i hemmabiosystem med sub, har du inte sub när du mixar kan du missa basfrekvenser som en konsument kan höra i sin anläggning. Tycker de flesta närfältsmonitorer behöver sub, de flesta faller av kring 40-50 Hz. Visst kan man klara sig utan med hjälp av att lyssna i andra anläggningar och titta på frekvensanalysatorer osv men vill man ha ett riktigt referens-system så är alla frekvenser viktiga och man kan inte blunda för vad som händer under 100Hz (vilket jag anser vara det svåraste att kontrollera)

Postat

helt riktigt Kempor!

jag har nyligen förespråkat detta i en annan monitortråd men fick en uppsjö av aggresiva och snedtolkade svar från vissa glopar här på forumet, kul i alla fall att några fattar... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.