saverman Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 (redigerat) Om man ska fixa en smidig men fortfarande högkvalitativ lösning pĂ„ en nĂ„gorlunda portabel inspelningsutrustning, vilken anser ni dĂ„ vara den bĂ€sta? Det stĂ„r mellan RME Fireface 800 och Yamaha 01X. Att Yamahas DM2000-preamps hĂ„ller kvalitĂ©, det rĂ„der det inga tvivel om men hur stĂ„r sig Octamicens till dom? Hur Ă€r det med AD/DA? Ăr Ă€ven den samma som DM2000 (pĂ„ 01x:ns sida). Hur stĂ„r den sig mot RME:s? Den ena har fördelen med lite fler ingĂ„ngar, den andra att man fĂ„r lite reglar som dessutom kan anvĂ€ndes som livemixer. 01X:en kan dessutom expanderas med flera i88X för att fĂ„ ADAT, ytterliggare 2 DM2000-preamps och 8 analoga I/O. Fireface:t kan ju iofs expanderas med OctaMic för extra ingĂ„ngar.Att RME har stabila drivare Ă€r vĂ€lkĂ€nt faktum men hur Ă€r det med 01x? Tyck till! Vilket Ă€r mest flexibelt för ett portabelt system! Redigerat 23 oktober 2006 av saverman
KillwithSkill Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Jag kan nog pÄstÄ att FF800 slÄr Yamahat med hÀstlÀngder. Dessutom sÄ fÄr du 4 mikpreamps i FF800 och 2 i Yamaha. Sen hur mycket du kan bygga ut Yamaha vet jag inte. Men med FF800 kan du koppla pÄ tvÄ till pÄ samma firewirekabel. Plus att varje FF800 har dubbla adat in/ut. Om du kör med Octamik D. Det gör att du har 60 mikpreamps med en kvalité som slÄr det mesta. Utöver det sÄ har du alla andra s/pdif in/out gÄnger 3, + 18 lineingÄngar och mer dÀr till. Det blir ju apdyrt förstÄs. Men det Àr iaf taket pÄ vad du kan klara av med RMEŽs fireface. Och som sagt en proffskvalité!
saverman Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 I88X innehĂ„ller 8 line (in och ut), ADAT I/O, midi-portar och lite annat jox. Klart att det bara Ă€r 2 preamps. Det Ă€r ju dĂ€r den tappar. Har redan Ă€gt en Octamic sĂ„ jag vet att den Ă€r riktigt bra. Men hur menade du nĂ€r du skrev att man fĂ„r 60 preamps? FĂ„r inte riktigt ihop matten dĂ€r. (Inte ens om jag rĂ€knar med dom 3xADAT som sitter pĂ„ mitt HDSP9652... đ
Gilbert Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 RME Fireface400/800 + en Quad/Octa-micpreamp om du behöver fler mikrofoningÄngar. Oslagbart!
KillwithSkill Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 (redigerat) Hehe okej đ± . JO det jag menade var: Om utbyggnaden av FF800: Du kan alltsĂ„ ha 3 st fireface800. Och pĂ„ varje fireface har du 2x adat IN AllstĂ„ du kan koppla 2 st Octamic D pĂ„ varje Fireface 800. Och det ihop blir 60 kanaler XLR in med preamp. Utöver det sĂ„ tillkommer ju alla andra anslutningar som sitter pĂ„ firefacet. đ± Fast om man ska vara sĂ„ yber sĂ„ Ă€r nog RME's MADI man ska sattsa pĂ„ isf. đ $$$$ Redigerat 23 oktober 2006 av KillwithSkill
Torwald Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 I88X innehĂ„ller 8 line (in och ut), ADAT I/O, midi-portar och lite annat jox. Klart att det bara Ă€r 2 preamps. Det Ă€r ju dĂ€r den tappar. Har redan Ă€gt en Octamic sĂ„ jag vet att den Ă€r riktigt bra. Men hur menade du nĂ€r du skrev att man fĂ„r 60 preamps? FĂ„r inte riktigt ihop matten dĂ€r. (Inte ens om jag rĂ€knar med dom 3xADAT som sitter pĂ„ mitt HDSP9652... đ Nej det verkar orimligt. Top 20 verkar det vĂ€l bli? Om man inte har s/pdif ocksĂ„, dĂ„ kan det vĂ€l bli 22...
saverman Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 Hehe okej đ . JO det jag menade var: Om utbyggnaden av FF800: Du kan alltsĂ„ ha 3 st fireface800. Och pĂ„ varje fireface har du 2x adat IN AllstĂ„ du kan koppla 2 st Octamic D pĂ„ varje Fireface 800. Och det ihop blir 60 kanaler XLR in med preamp. Utöver det sĂ„ tillkommer ju alla andra anslutningar som sitter pĂ„ firefacet. đ Fast om man ska vara sĂ„ yber sĂ„ Ă€r nog RME's MADI man ska sattsa pĂ„ isf. đź $$$$ Haha! Ja, du tĂ€nkte sĂ„. Vet inte om jag har lust att lĂ€gga nĂ€rmre 40 papp pĂ„ Fireface-moduler. đ Men tanken var ju god. đ Jag anade nĂ€r jag la fram diskussionen att det skulle luta mot RME. SjĂ€lv alltid jobbat bra med RME-produkter men var osĂ€ker pĂ„ vad Yamaha:n gick för. Brukar ju köra pĂ„ RME kopplat till DM2000, dĂ€rav jag undrade vad ni tyckte om 01x:n.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.