Jump to content
Annons

MOTUs instabila drivrutiner


Torwald

Recommended Posts

Jag har ett MOTU 828mkII, och jag är så jäkla missnöjd med drivrutinerna. Jag hade hoppats att det skulle bli bättre med ny PC, men drivrutinerna är fortfarande lika instabila. Jag har mycket problem med att Cubase hänger sig när man går in på Device Manager, och ofta går det inte att genomföra ändringar av exempelvis sample buffer, utan att allt brakar samman. Jag har uteslutit problem med IRQkonfliker, för det första för att det helt enkelt inte verkar finnas några, och för det andra för att det var exakt likadant med min förra PC med helt andra delar.

Jag tycker att om man pröjsar 12-13000 för ett ljudkort kan man begära att de uppdaterar drivrutinerna oftare än en gång var fjärde år, som MOTU tycks göra, särskilt om de inte bevisligen redan är perfekta!

Min fråga är nu: Kommer jag att tycka bättre om ett RME Fireface 800, trots att det liksom MOTUkortet har några år på nacken? Kanske något annat kort jag borde överväga?

Det är viktigt med många ingångar, och ganska många utgångar, och jag vill inte att det ska vara sämre ADomvandlare än MOTUn i alla fall. Ingen nackdel om det finns preamps på kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Böt mig till Motu 828 från ett Hercules. Jag är fortfarande i extas pga av att jag är så nöjd med drivrutinerna! Herculesen sade spott-plopp med 40% CPU-peaker hela tiden. Hela kortet med alla sina problem var en riktig begabbelse. Nu kör jag lägre latens, med större belastning - utan problem. Hail Motu! Vid första installationen fick jag BSOD, men det tror jag berodde på att jag kopplade kortet fast förrän jag installerade nånting alls. Efter att installationen gick till slut - inga problem. I kubisen kan jag byta buffers/latens utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

MOTU har väl alltid varit mer Mac-orienterade - även om det har blivit klart bättre under senare år.

RME har väldigt stabila drivers och uppdaterar så fort de har upptäckt minsta lilla problem - så ett RME-kort går det nog inte att bli missnöjd med... 😉

Det låter dock skumt att du har sådana problem. Är du säker på att det inte beror på problem med chipsetet på moderkort...?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag torde ha en 828 till på inkommande (man kan ju alltid behöva två eller va...), så jag kan göra en snabb A/B-test om de olika apparandusarna beter sig olika. Jag tror inte jag märker nån skillnad.

Det står 1.01 när jag lägger ström i min 828:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag torde ha en 828 till på inkommande (man kan ju alltid behöva två eller va...), så jag kan göra en snabb A/B-test om de olika apparandusarna beter sig olika. Jag tror inte jag märker nån skillnad.

Det står 1.01 när jag lägger ström i min 828:a.

Jag har också Firmware 1.01 (det första kortet hade jag problem med, och fick ett nytt med nyare firmware och något annat som var nyare...).

Jag har hört att folk som kör Mac är supernöjda med sina 828:or, men jag känner mig verkligen inte helt hundra.

Claes, jag tror inte jag har några problem med chipsetet. Det är Intel P965 nu, och hade något VIA på mitt tidigare kort har jag för mig. Jag har testat att uppdatera allting, chipset drivers, BIOS och allt jag kunde komma på. Jag har TI firewire, och jag hade VIA tidigare, och samma problem med båda burkarna som sagt.

Det är likadant i Cubase SL 3 som Cubase Studio 4. Det är likadant med och utan nätverkskort. Det är likadant med och utan mitt UAD-1-kort, som jag för övrigt inte ens hade i min tidigare PC.

Nä, det känns bara som att det är kortets drivrutiner.

Jag har såklart fått BSOD ett flertal gånger som antingen rört Windows 1394-driver eller ljudkortets drivisar, men det har inte hänt på ett tag sedan jag körde MS 1394 hotfix för SP2.

Jag har hört att RME ska vara bättre för PC, och det är väl i övrigt ungefär samma kalss som MOTU, om man bortser från tycke och smak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju kolla echos kort isf:

Firewire

PCI

Hur är de då? Jag är nyfiken på allt, men framför allt de kort som jag faktiskt hört mycket gott om, och jag har hört varken bra eller dåligt om Echo faktiskt.

Firewire är ett måste, är jag rädd, eftersom jag har dåligt med PCIplatser på mammakrotet. PCI-e är ett alternativ, men den platsen sparar jag gärna till något annat snask 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du datorns "inbyggda" firewire portar eller har du skaffat ett separat PCI kort med firewire portar ? Ifall du använder de inbyggda portarna tycker jag du skall prova med ett PCI/Firewire kort (kostar inte så mycket, och om det inte fungerar kan du kanske komma överens om att få returnera kortet). Möjligtvis kan du då också prova stänga av de inbyggda portarna helt och hållet. Jag hade själv problem med mitt kort (inte en 828mkII), och ett separat PCI/Firewire kort löste problemen. Jag hade inte heller några synliga konflikter, men någon komponent tycktes bara vara ovillig att fungera perfekt.

828mkII:an är för övrigt ganska ökänd för att vara känslig för firewire controllern (bör helst vara baserad på ett Texas Instruments chipset). Jag funderade på att köpa en 828mkII men blev avrådd av handlaren pga stor risk för problem.

Redigerat av Perret
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Du kan ju kolla echos kort isf:

Firewire

PCI

Hur är de då? Jag är nyfiken på allt, men framför allt de kort som jag faktiskt hört mycket gott om, och jag har hört varken bra eller dåligt om Echo faktiskt.

Firewire är ett måste, är jag rädd, eftersom jag har dåligt med PCIplatser på mammakrotet. PCI-e är ett alternativ, men den platsen sparar jag gärna till något annat snask 😠

Det jag HÖRT - använder inte själv - är att ljudet är transparent o rättvist, stabila drivrutiner till PC.

Recension

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska titta närmare på Echokortet och läsa recensinen; alltid bra att bilda sig en uppfattning av andra alternativ, även om det kanske inte slutar med att jag byter kort.

Perret, jag har också hört att MOTUkorten ska vara väldigt känsliga för FW-controllern, men jag har haft TI på båda mina mammakort, så det har aldrig slagit mig att jag kanske har ett sådant problem. Jag har en PCIplats ledig, men den sitter nära grafikkortet (som ju inte går varmt direkt, i och för sig...), men det hade ju varit trevlig att eventuellt skaffa ett UAD-1 till i framtiden, och jag vet inte hur de funkar när man kobinerar UAD-1 och UAD-1e. Fast det är klart, det är ju helt klart värt att överväga.

Någon mer som har åsikter? För jag känner ändå att om det skulle hjälpa att byta ljudkort vill jag byta ganska snart. För det är så jäkla jobbigt båda psykiskt och fysiskt när ens prylar för hur många kronor som helst inte fungerar som de ska tillsammans, trots att det inte är fel på någonting... 😠

EDIT: Kan någon i så fall rekommendera ett FW PCI-kort som är sjysst?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör:

Motu 828mkII

Cubase SX 3.1.1

Win XP SP2.

VIA Firewire Chipset på ett Intel 865PE moderkort. Ca 3 år gammal dator.

och allt är snorstabilt och har rockat likadant i snart tre år nu. 828an står påslagen större delen av dagarna och spinner snällt och fint. aldrig problem med instabilitet.

Däremot använder jag fortfarande de gamla drivrutinerna för den. Jag kör version 3.32. Hade problem med stabiliteten då jag uppdaterade dem en gång, så jag gick tillbaka och sedan dess har jag haft noll problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sålt en hel del Echo-kort - och alla verkar vara mycket nöjda med dem. Både stabila och hållbara. Echo har varit med länge och gjorde sitt första ljudkort för över 20 år sedan - så de vet vad de pysslar med. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett MOTU 828mkII, och jag är så jäkla missnöjd med drivrutinerna. Jag hade hoppats att det skulle bli bättre med ny PC, men drivrutinerna är fortfarande lika instabila. Jag har mycket problem med att Cubase hänger sig när man går in på Device Manager, och ofta går det inte att genomföra ändringar av exempelvis sample buffer, utan att allt brakar samman. Jag har uteslutit problem med IRQkonfliker, för det första för att det helt enkelt inte verkar finnas några, och för det andra för att det var exakt likadant med min förra PC med helt andra delar.

Är lite nyfiken på varför du behöver gå in i device managern och

ratta buffrarna manuellt och inte bara kör på dom som blir automatiskt

inställda av Cubase ? Är det bara då du får problem med ljudkortet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det låter ju bra om Echo, men samtidigt vill jag ju helst lösa problemet med MOTUkortet.

godhead, jag har testat två eller tre olika verisioner av drivrutinerna, naturligtvis inklusive den som medföljde på skivan, men jag minns inte vilken verision det var. Kan kolla när jag kommer hem vilken verision jag kör nu...

Spaceman, förlåt en dum fråga, men hur menar du med automatiskt av Cubase? Jag vill ju kunna ändra bufferstorleken för att påverka latencyn? Det gör jag antingen genom device managern i Cubase eller genom kontrollpanelen till kortet, men båda är ju samma sak. Det är nästan uteslutande då jag har problem med krotet, men det beror ju mest på att det är det jag ändrar oftast. Jag har haft problem även när jag ändrat samplingsfrekvens och sånt, men det gör jag ju aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator? Då kunde man ju konstatera med lite större säkerhet om felet ligger i ljudkortet eller i datorn. Det kan ju vara något i datorn som ljudkortet inte fungerar ihop med. Jag har t ex hört att vissa MOTU har problem ihop med ATI grafikkort av någon orsak... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator? Då kunde man ju konstatera med lite större säkerhet om felet ligger i ljudkortet eller i datorn. Det kan ju vara något i datorn som ljudkortet inte fungerar ihop med. Jag har t ex hört att vissa MOTU har problem ihop med ATI grafikkort av någon orsak... 🙁

Jag skulle nog kunna testa det på en annan dator, ja. Problemet är ju att det enda rätta vore att testa det under längre perioder, så att jag verkligen kan märka någon skillnad i stabilitet. Som sagt har jag ju redan kört kortet på två helt olika system, och det har varit lika dåligt på båda. Dessutom är ju det här mitt andra kort, så det känns verkligen inte riktigt rätt att det skulle vara det.

Mitt grafikkort är ASUS nVidia, men det förra vill jag minnas var ett ATI, faktiskt.

Jag har testat att installera om kortet ett otal gånger, men varje gång likadant.

Just nu känns väl den "lösning" som är närmast till hands att testa andra FW-controllerkort. Kan någon rekommendera ett som fungerar bra?

Spaceman: Som "standard" vet jag inte, det beror ju såklart vad jag har satt buffer size på. Omkring 6ms tror jag väl låter rimligt, går väl att pusha lägre om man tycker det är värt det...

Link to comment
Dela på andra sajter

men om du låter bli att ändra latencyn då, utan kör på samma hela tiden? är det instabilt då också?

jag kör alltid buffer size på 384. det resulterar i 8ms latency, vilket jag tycker är fullt tillräckligt. har även klickat på "Expert" inne i Device Setup och höjt "Preload Amount" till 5 sekunder.

mej veterligt är det bara RME-ljudkort som tillåter ändring av buffer size/latency under tiden man jobbar. för de allra flesta ljudkort måste man starta om programmet då man ändrat. inklusive MOTU. säkrast är dessutom att inte ställa latencyn inifrån cubase, utan göra det i Audio Console då du inte har Cubase igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

men om du låter bli att ändra latencyn då, utan kör på samma hela tiden? är det instabilt då också?

jag kör alltid buffer size på 384. det resulterar i 8ms latency, vilket jag tycker är fullt tillräckligt. har även klickat på "Expert" inne i Device Setup och höjt "Preload Amount" till 5 sekunder.

mej veterligt är det bara RME-ljudkort som tillåter ändring av buffer size/latency under tiden man jobbar. för de allra flesta ljudkort måste man starta om programmet då man ändrat. inklusive MOTU. säkrast är dessutom att inte ställa latencyn inifrån cubase, utan göra det i Audio Console då du inte har Cubase igång.

Jag har testat alla varianter, inklusive väldigt stora värden, för att kunna utesluta problem med överbelastad CPU. Dock har jag helt ny dator, så den borde klara sig rätt bra...

Dock har jag aldrig hört att man inte skulle kunna ändra buffern utan att starta om programmet, det låter ju urdumt. Varför har de ens en kontrollpanel i Cubase då för, över huvud taget? Känns ju faktiskt riktigt bakvänt. Det är klart man vill ändra latencyn under projektets gång - när jag lägger trummor kör jag med direct monitoring till klick, när jag lägger gitarrern runt 5ms och när jag lägger på sång ungefär detsamma. I mixläge sedan höjer jag ju så att man kan ösa på med pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag har ett MOTU 828mkII, och jag är så jäkla missnöjd med drivrutinerna. Jag hade hoppats att det skulle bli bättre med ny PC, men drivrutinerna är fortfarande lika instabila. Jag har mycket problem med att Cubase hänger sig när man går in på Device Manager, och ofta går det inte att genomföra ändringar av exempelvis sample buffer, utan att allt brakar samman.

Jag har ett MOTU 828mkII usb 2.0 och upplever liknande problem. jag har provat kortet på olika datorer och det strular för det mesta lite grann...(otrevliga klickljud mm.) Trodde att det var för att det var Usb som det strulade, prövade en gång firewire-varianten och det fungerade hur bra som helst.

har funderat på att byta till firewire men blir osäker då även detta verkar strula för en del. Jag kanske helst enkelt bara har ett dåligt ex som behöver lagas eller bytas ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett motu 896 som strular lite grann ibland.

speciellt när man spelar in och pausar, sen vill man samtidigt öppna mediaplayern och lyssna på en låt. Och sedan gå till baka då kan det strula lite. de problemet med device manager har jag ibland oxo men är inte o petar där så ofta då jag kör på 2.5:ms i latency helatiden.

ett annat TIPS

jag satte ett överspänningsskydd mellan väggen och mitt grenuttag ----(har bränt det redan skall kolla säkringen i den körde 11 aparater i samma )---- men jag upplevde att mitt motu funkade bättre när jag hade den i kopplad. pga alla strömspikar jag har i min lägenhet.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=255920

du kan ju alltid prova.

MVH KAKELUGN

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...