Torwald Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Jag har ett MOTU 828mkII, och jag Àr sÄ jÀkla missnöjd med drivrutinerna. Jag hade hoppats att det skulle bli bÀttre med ny PC, men drivrutinerna Àr fortfarande lika instabila. Jag har mycket problem med att Cubase hÀnger sig nÀr man gÄr in pÄ Device Manager, och ofta gÄr det inte att genomföra Àndringar av exempelvis sample buffer, utan att allt brakar samman. Jag har uteslutit problem med IRQkonfliker, för det första för att det helt enkelt inte verkar finnas nÄgra, och för det andra för att det var exakt likadant med min förra PC med helt andra delar. Jag tycker att om man pröjsar 12-13000 för ett ljudkort kan man begÀra att de uppdaterar drivrutinerna oftare Àn en gÄng var fjÀrde Är, som MOTU tycks göra, sÀrskilt om de inte bevisligen redan Àr perfekta! Min frÄga Àr nu: Kommer jag att tycka bÀttre om ett RME Fireface 800, trots att det liksom MOTUkortet har nÄgra Är pÄ nacken? Kanske nÄgot annat kort jag borde övervÀga? Det Àr viktigt med mÄnga ingÄngar, och ganska mÄnga utgÄngar, och jag vill inte att det ska vara sÀmre ADomvandlare Àn MOTUn i alla fall. Ingen nackdel om det finns preamps pÄ kortet.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Böt mig till Motu 828 frÄn ett Hercules. Jag Àr fortfarande i extas pga av att jag Àr sÄ nöjd med drivrutinerna! Herculesen sade spott-plopp med 40% CPU-peaker hela tiden. Hela kortet med alla sina problem var en riktig begabbelse. Nu kör jag lÀgre latens, med större belastning - utan problem. Hail Motu! Vid första installationen fick jag BSOD, men det tror jag berodde pÄ att jag kopplade kortet fast förrÀn jag installerade nÄnting alls. Efter att installationen gick till slut - inga problem. I kubisen kan jag byta buffers/latens utan problem.
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2006 Mycket underligt! Det hÀr Àr till och med mitt andra 828:a, och bÄda har haft samma problem!
MrPhil (oregistrerad) Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Du kan ju kolla echos kort isf: Firewire PCI
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 MOTU har vĂ€l alltid varit mer Mac-orienterade - Ă€ven om det har blivit klart bĂ€ttre under senare Ă„r. RME har vĂ€ldigt stabila drivers och uppdaterar sĂ„ fort de har upptĂ€ckt minsta lilla problem - sĂ„ ett RME-kort gĂ„r det nog inte att bli missnöjd med... đ Det lĂ„ter dock skumt att du har sĂ„dana problem. Ăr du sĂ€ker pĂ„ att det inte beror pĂ„ problem med chipsetet pĂ„ moderkort...?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Jag torde ha en 828 till pÄ inkommande (man kan ju alltid behöva tvÄ eller va...), sÄ jag kan göra en snabb A/B-test om de olika apparandusarna beter sig olika. Jag tror inte jag mÀrker nÄn skillnad. Det stÄr 1.01 nÀr jag lÀgger ström i min 828:a.
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2006 Jag torde ha en 828 till pÄ inkommande (man kan ju alltid behöva tvÄ eller va...), sÄ jag kan göra en snabb A/B-test om de olika apparandusarna beter sig olika. Jag tror inte jag mÀrker nÄn skillnad. Det stÄr 1.01 nÀr jag lÀgger ström i min 828:a. Jag har ocksÄ Firmware 1.01 (det första kortet hade jag problem med, och fick ett nytt med nyare firmware och nÄgot annat som var nyare...). Jag har hört att folk som kör Mac Àr supernöjda med sina 828:or, men jag kÀnner mig verkligen inte helt hundra. Claes, jag tror inte jag har nÄgra problem med chipsetet. Det Àr Intel P965 nu, och hade nÄgot VIA pÄ mitt tidigare kort har jag för mig. Jag har testat att uppdatera allting, chipset drivers, BIOS och allt jag kunde komma pÄ. Jag har TI firewire, och jag hade VIA tidigare, och samma problem med bÄda burkarna som sagt. Det Àr likadant i Cubase SL 3 som Cubase Studio 4. Det Àr likadant med och utan nÀtverkskort. Det Àr likadant med och utan mitt UAD-1-kort, som jag för övrigt inte ens hade i min tidigare PC. NÀ, det kÀnns bara som att det Àr kortets drivrutiner. Jag har sÄklart fÄtt BSOD ett flertal gÄnger som antingen rört Windows 1394-driver eller ljudkortets drivisar, men det har inte hÀnt pÄ ett tag sedan jag körde MS 1394 hotfix för SP2. Jag har hört att RME ska vara bÀttre för PC, och det Àr vÀl i övrigt ungefÀr samma kalss som MOTU, om man bortser frÄn tycke och smak?
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 Du kan ju kolla echos kort isf:Firewire PCI Hur Ă€r de dĂ„? Jag Ă€r nyfiken pĂ„ allt, men framför allt de kort som jag faktiskt hört mycket gott om, och jag har hört varken bra eller dĂ„ligt om Echo faktiskt. Firewire Ă€r ett mĂ„ste, Ă€r jag rĂ€dd, eftersom jag har dĂ„ligt med PCIplatser pĂ„ mammakrotet. PCI-e Ă€r ett alternativ, men den platsen sparar jag gĂ€rna till nĂ„got annat snask đ
Perret Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 (redigerat) AnvÀnder du datorns "inbyggda" firewire portar eller har du skaffat ett separat PCI kort med firewire portar ? Ifall du anvÀnder de inbyggda portarna tycker jag du skall prova med ett PCI/Firewire kort (kostar inte sÄ mycket, och om det inte fungerar kan du kanske komma överens om att fÄ returnera kortet). Möjligtvis kan du dÄ ocksÄ prova stÀnga av de inbyggda portarna helt och hÄllet. Jag hade sjÀlv problem med mitt kort (inte en 828mkII), och ett separat PCI/Firewire kort löste problemen. Jag hade inte heller nÄgra synliga konflikter, men nÄgon komponent tycktes bara vara ovillig att fungera perfekt. 828mkII:an Àr för övrigt ganska ökÀnd för att vara kÀnslig för firewire controllern (bör helst vara baserad pÄ ett Texas Instruments chipset). Jag funderade pÄ att köpa en 828mkII men blev avrÄdd av handlaren pga stor risk för problem. Redigerat 23 oktober 2006 av Perret
Perret Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 ...och sĂ„ hann du just skriva att du har ont om PCI platser đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 (redigerat) Du kan ju kolla echos kort isf:Firewire PCI Hur Ă€r de dĂ„? Jag Ă€r nyfiken pĂ„ allt, men framför allt de kort som jag faktiskt hört mycket gott om, och jag har hört varken bra eller dĂ„ligt om Echo faktiskt. Firewire Ă€r ett mĂ„ste, Ă€r jag rĂ€dd, eftersom jag har dĂ„ligt med PCIplatser pĂ„ mammakrotet. PCI-e Ă€r ett alternativ, men den platsen sparar jag gĂ€rna till nĂ„got annat snask đ Det jag HĂRT - anvĂ€nder inte sjĂ€lv - Ă€r att ljudet Ă€r transparent o rĂ€ttvist, stabila drivrutiner till PC. Recension Redigerat 23 oktober 2006 av MrPhil
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 (redigerat) Jag ska titta nĂ€rmare pĂ„ Echokortet och lĂ€sa recensinen; alltid bra att bilda sig en uppfattning av andra alternativ, Ă€ven om det kanske inte slutar med att jag byter kort. Perret, jag har ocksĂ„ hört att MOTUkorten ska vara vĂ€ldigt kĂ€nsliga för FW-controllern, men jag har haft TI pĂ„ bĂ„da mina mammakort, sĂ„ det har aldrig slagit mig att jag kanske har ett sĂ„dant problem. Jag har en PCIplats ledig, men den sitter nĂ€ra grafikkortet (som ju inte gĂ„r varmt direkt, i och för sig...), men det hade ju varit trevlig att eventuellt skaffa ett UAD-1 till i framtiden, och jag vet inte hur de funkar nĂ€r man kobinerar UAD-1 och UAD-1e. Fast det Ă€r klart, det Ă€r ju helt klart vĂ€rt att övervĂ€ga. NĂ„gon mer som har Ă„sikter? För jag kĂ€nner Ă€ndĂ„ att om det skulle hjĂ€lpa att byta ljudkort vill jag byta ganska snart. För det Ă€r sĂ„ jĂ€kla jobbigt bĂ„da psykiskt och fysiskt nĂ€r ens prylar för hur mĂ„nga kronor som helst inte fungerar som de ska tillsammans, trots att det inte Ă€r fel pĂ„ nĂ„gonting... đ EDIT: Kan nĂ„gon i sĂ„ fall rekommendera ett FW PCI-kort som Ă€r sjysst? Redigerat 23 oktober 2006 av Torwald
godhead Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Jag kör: Motu 828mkII Cubase SX 3.1.1 Win XP SP2. VIA Firewire Chipset pÄ ett Intel 865PE moderkort. Ca 3 Är gammal dator. och allt Àr snorstabilt och har rockat likadant i snart tre Är nu. 828an stÄr pÄslagen större delen av dagarna och spinner snÀllt och fint. aldrig problem med instabilitet. DÀremot anvÀnder jag fortfarande de gamla drivrutinerna för den. Jag kör version 3.32. Hade problem med stabiliteten dÄ jag uppdaterade dem en gÄng, sÄ jag gick tillbaka och sedan dess har jag haft noll problem.
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Jag har sĂ„lt en hel del Echo-kort - och alla verkar vara mycket nöjda med dem. BĂ„de stabila och hĂ„llbara. Echo har varit med lĂ€nge och gjorde sitt första ljudkort för över 20 Ă„r sedan - sĂ„ de vet vad de pysslar med. đ
spaceman Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Jag har ett MOTU 828mkII, och jag Ă€r sĂ„ jĂ€kla missnöjd med drivrutinerna. Jag hade hoppats att det skulle bli bĂ€ttre med ny PC, men drivrutinerna Ă€r fortfarande lika instabila. Jag har mycket problem med att Cubase hĂ€nger sig nĂ€r man gĂ„r in pĂ„ Device Manager, och ofta gĂ„r det inte att genomföra Ă€ndringar av exempelvis sample buffer, utan att allt brakar samman. Jag har uteslutit problem med IRQkonfliker, för det första för att det helt enkelt inte verkar finnas nĂ„gra, och för det andra för att det var exakt likadant med min förra PC med helt andra delar. Ăr lite nyfiken pĂ„ varför du behöver gĂ„ in i device managern och ratta buffrarna manuellt och inte bara kör pĂ„ dom som blir automatiskt instĂ€llda av Cubase ? Ăr det bara dĂ„ du fĂ„r problem med ljudkortet ?
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2006 Okej, det lÄter ju bra om Echo, men samtidigt vill jag ju helst lösa problemet med MOTUkortet. godhead, jag har testat tvÄ eller tre olika verisioner av drivrutinerna, naturligtvis inklusive den som medföljde pÄ skivan, men jag minns inte vilken verision det var. Kan kolla nÀr jag kommer hem vilken verision jag kör nu... Spaceman, förlÄt en dum frÄga, men hur menar du med automatiskt av Cubase? Jag vill ju kunna Àndra bufferstorleken för att pÄverka latencyn? Det gör jag antingen genom device managern i Cubase eller genom kontrollpanelen till kortet, men bÄda Àr ju samma sak. Det Àr nÀstan uteslutande dÄ jag har problem med krotet, men det beror ju mest pÄ att det Àr det jag Àndrar oftast. Jag har haft problem Àven nÀr jag Àndrat samplingsfrekvens och sÄnt, men det gör jag ju aldrig.
spaceman Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Vad har du för latency som standard ? Ăr lite nyfiken dĂ„ jag sjĂ€lv ibland funderat pĂ„ ett Motu kort (Motu Traveler eller Motu UltraLite). SĂ„ man fĂ„r lite kalla kĂ„rar av det du beskriver, visserligen med ett 828mkII.
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator? DĂ„ kunde man ju konstatera med lite större sĂ€kerhet om felet ligger i ljudkortet eller i datorn. Det kan ju vara nĂ„got i datorn som ljudkortet inte fungerar ihop med. Jag har t ex hört att vissa MOTU har problem ihop med ATI grafikkort av nĂ„gon orsak... đ
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator? DĂ„ kunde man ju konstatera med lite större sĂ€kerhet om felet ligger i ljudkortet eller i datorn. Det kan ju vara nĂ„got i datorn som ljudkortet inte fungerar ihop med. Jag har t ex hört att vissa MOTU har problem ihop med ATI grafikkort av nĂ„gon orsak... đ Jag skulle nog kunna testa det pĂ„ en annan dator, ja. Problemet Ă€r ju att det enda rĂ€tta vore att testa det under lĂ€ngre perioder, sĂ„ att jag verkligen kan mĂ€rka nĂ„gon skillnad i stabilitet. Som sagt har jag ju redan kört kortet pĂ„ tvĂ„ helt olika system, och det har varit lika dĂ„ligt pĂ„ bĂ„da. Dessutom Ă€r ju det hĂ€r mitt andra kort, sĂ„ det kĂ€nns verkligen inte riktigt rĂ€tt att det skulle vara det. Mitt grafikkort Ă€r ASUS nVidia, men det förra vill jag minnas var ett ATI, faktiskt. Jag har testat att installera om kortet ett otal gĂ„nger, men varje gĂ„ng likadant. Just nu kĂ€nns vĂ€l den "lösning" som Ă€r nĂ€rmast till hands att testa andra FW-controllerkort. Kan nĂ„gon rekommendera ett som fungerar bra? Spaceman: Som "standard" vet jag inte, det beror ju sĂ„klart vad jag har satt buffer size pĂ„. Omkring 6ms tror jag vĂ€l lĂ„ter rimligt, gĂ„r vĂ€l att pusha lĂ€gre om man tycker det Ă€r vĂ€rt det...
Gilbert Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 NĂ„gon sa det tidigare men jag sĂ€ger det igen; ett RME-kort Ă€r det svĂ„rt att bli missnöjd medâŠ
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 NĂ„gon sa det tidigare men jag sĂ€ger det igen; ett RME-kort Ă€r det svĂ„rt att bli missnöjd med⊠Hear! Hear! đ
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 Okej, vad fĂ„r man för ett begagnat MOTU 828mkII i jĂ€kligt bra skick (bara lite dammigt đ), nytt sedan ett halvĂ„r?
godhead Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 men om du lÄter bli att Àndra latencyn dÄ, utan kör pÄ samma hela tiden? Àr det instabilt dÄ ocksÄ? jag kör alltid buffer size pÄ 384. det resulterar i 8ms latency, vilket jag tycker Àr fullt tillrÀckligt. har Àven klickat pÄ "Expert" inne i Device Setup och höjt "Preload Amount" till 5 sekunder. mej veterligt Àr det bara RME-ljudkort som tillÄter Àndring av buffer size/latency under tiden man jobbar. för de allra flesta ljudkort mÄste man starta om programmet dÄ man Àndrat. inklusive MOTU. sÀkrast Àr dessutom att inte stÀlla latencyn inifrÄn cubase, utan göra det i Audio Console dÄ du inte har Cubase igÄng.
Torwald Postat 23 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2006 men om du lÄter bli att Àndra latencyn dÄ, utan kör pÄ samma hela tiden? Àr det instabilt dÄ ocksÄ? jag kör alltid buffer size pÄ 384. det resulterar i 8ms latency, vilket jag tycker Àr fullt tillrÀckligt. har Àven klickat pÄ "Expert" inne i Device Setup och höjt "Preload Amount" till 5 sekunder. mej veterligt Àr det bara RME-ljudkort som tillÄter Àndring av buffer size/latency under tiden man jobbar. för de allra flesta ljudkort mÄste man starta om programmet dÄ man Àndrat. inklusive MOTU. sÀkrast Àr dessutom att inte stÀlla latencyn inifrÄn cubase, utan göra det i Audio Console dÄ du inte har Cubase igÄng. Jag har testat alla varianter, inklusive vÀldigt stora vÀrden, för att kunna utesluta problem med överbelastad CPU. Dock har jag helt ny dator, sÄ den borde klara sig rÀtt bra... Dock har jag aldrig hört att man inte skulle kunna Àndra buffern utan att starta om programmet, det lÄter ju urdumt. Varför har de ens en kontrollpanel i Cubase dÄ för, över huvud taget? KÀnns ju faktiskt riktigt bakvÀnt. Det Àr klart man vill Àndra latencyn under projektets gÄng - nÀr jag lÀgger trummor kör jag med direct monitoring till klick, nÀr jag lÀgger gitarrern runt 5ms och nÀr jag lÀgger pÄ sÄng ungefÀr detsamma. I mixlÀge sedan höjer jag ju sÄ att man kan ösa pÄ med pluggar.
El Dony Postat 2 januari 2007 Postat 2 januari 2007 Jag har ett MOTU 828mkII, och jag Àr sÄ jÀkla missnöjd med drivrutinerna. Jag hade hoppats att det skulle bli bÀttre med ny PC, men drivrutinerna Àr fortfarande lika instabila. Jag har mycket problem med att Cubase hÀnger sig nÀr man gÄr in pÄ Device Manager, och ofta gÄr det inte att genomföra Àndringar av exempelvis sample buffer, utan att allt brakar samman. Jag har ett MOTU 828mkII usb 2.0 och upplever liknande problem. jag har provat kortet pÄ olika datorer och det strular för det mesta lite grann...(otrevliga klickljud mm.) Trodde att det var för att det var Usb som det strulade, prövade en gÄng firewire-varianten och det fungerade hur bra som helst. har funderat pÄ att byta till firewire men blir osÀker dÄ Àven detta verkar strula för en del. Jag kanske helst enkelt bara har ett dÄligt ex som behöver lagas eller bytas ut.
kakelugn Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 jag har ett motu 896 som strular lite grann ibland. speciellt nÀr man spelar in och pausar, sen vill man samtidigt öppna mediaplayern och lyssna pÄ en lÄt. Och sedan gÄ till baka dÄ kan det strula lite. de problemet med device manager har jag ibland oxo men Àr inte o petar dÀr sÄ ofta dÄ jag kör pÄ 2.5:ms i latency helatiden. ett annat TIPS jag satte ett överspÀnningsskydd mellan vÀggen och mitt grenuttag ----(har brÀnt det redan skall kolla sÀkringen i den körde 11 aparater i samma )---- men jag upplevde att mitt motu funkade bÀttre nÀr jag hade den i kopplad. pga alla strömspikar jag har i min lÀgenhet. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=255920 du kan ju alltid prova. MVH KAKELUGN
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 jag har ett sÄnt filter, har ocksÄ brunnit. jag har 30+ apparater kopplat.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.