Jump to content
Annons

Klicket kommer med


Johan L

Recommended Posts

Hej!

Jag spelar just nu in trummor till mitt band nya demo.

Har ett Soundcraft FX16, ett hercules FW 16/12 externt ljudkort och bärbar dator med Cubase SX i.

Jag kopplar på detta sätt-

8 trummicar med XLR in till 8 separata ingångar till bordet, direkt ut från varje kanal till kortet med patchkablar, tillbaka till bordet till line in med patchkablar. Lyssnar via kortet med hörlurar.

Grejen är att på kanal 1 och 2 så spelas klicket in svagt men hörbart och mest på kanal 2... Skitskumt! Vad gör jag för fel?

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sak som hänt mig tidigare är att klicket läcker från trummisens lurar till oh-mickarna. Om du har oh på de kanalerna kan det nog vara det som är problemet, tror dock inte det finns så mycket att göra åt det i efterhand. Annars vet inte jag vad det kan vara för fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som avanstående säger så har säkert OH mickarna tagit upp klicket från batteristens lurar.

Vad kan man göra?

Innan: Skaffa tätare lurar.

Sätt batteristen på sin stol sätt på honom lurarna. Sätt dig i kontrollrummet och lyssna på det mickade ljudet genom högtalarna. Kanske att du behöver låta en kompressor jobba lite åt dig så att du hör ordentligt. Säkerligen läcker inte alla frekvenser på klicket lika bra. Sätt en EQ innna klicket och skär bort dom frekvenser som läcker mest, så att batteristen fortfarande hör klicket. Villa ha så starkt att det läcker ändå. Skaffa tätare lurar. Varför inte minipluggar och hörselskyddskåpor.

I efterhand: Sätt en kille tjej på exakt samma ställe med samma lurar och spela upp klicket. Spela in det nya spår. kolla att det nya klicket ligger exakt med det gamla. Fasvänd det nya så att det släcker ut det gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara det som är felet... Trummisen satt sig på sin stol med hörlurarna på och inkopplade. Sen började vi spela in utan att han lirade, då kom klicket med. Sen kopplade han ur sina lurar och klicket låg fortfarande där! Helt sjukt!

Kollat så inte hörlurssladden ligger mot någon mickabel.

Och det skumma är ju att det bara blir på 1:a och 2:a kanalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara hur du har kopplat från ljudkortet till mixerbordet? Kolla i slutet på den här tråden.

Har du kopplat utgången från ljudkortet till mixerbordet? och att den medhörningen routas tillbaka till ingången måntro?
Haft samma problem..*ler*  kolla så du "inte" har kopplar MAIN OUT till Ljudkortet

får då blir det rundgång klicket kommer tillbaka..

Du ska koppla TAPE OUT till ljudkortets IN-kanal

SEN Vidare ska du koppla Från ljudkortet till CD/TAPE IN och se till att den knappen nertryckt på mixen. (liten fyrkantig sak)

Sen kan du kolla inställnigarna i metronomen.. så att det bara är RECORD som är i kryssad + MIDI och AUDIO..såklart!

Jo en sak till..du ska ha monitorknappen tänt när du spelar in, lyser orange och ser ut som en liten högtalare finns bland mute, sterio, rec  knapparna.. då ska de funka. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns det inte något i näst senaste studio om detta...bland alla de tipsen stod det något om hur man skulle, var det eq a klicket så att det blev hörbart men inte lika lättupptagligt. Eller är jag ute o cycklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar ju som sagt med XLR till ingång 1 och med direkt ut till ingång 1 på kortet och sen tillbaks till line in på 1:a ingången på bordet för att jag ska kunna mixa kaggen exempelvis i efterhand.

Om jag kopplar som du säger, kan jag då mixa kanal för kanal eller påverkar det allt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar ju som sagt med XLR till ingång 1 och med direkt ut till ingång 1 på kortet och sen tillbaks till line in på 1:a ingången på bordet för att jag ska kunna mixa kaggen exempelvis i efterhand.

Om jag kopplar som du säger, kan jag då mixa kanal för kanal eller påverkar det allt då?

QUOTE (kirtaphus @ 19 May 2005, 23:18)

Haft samma problem..*ler* kolla så du "inte" har kopplar MAIN OUT till Ljudkortet

får då blir det rundgång klicket kommer tillbaka..

Du ska koppla TAPE OUT till ljudkortets IN-kanal

SEN Vidare ska du koppla Från ljudkortet till CD/TAPE IN och se till att den knappen nertryckt på mixen. (liten fyrkantig sak)

Sen kan du kolla inställnigarna i metronomen.. så att det bara är RECORD som är i kryssad + MIDI och AUDIO..såklart!

Jo en sak till..du ska ha monitorknappen tänt när du spelar in, lyser orange och ser ut som en liten högtalare finns bland mute, sterio, rec knapparna.. då ska de funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar ju som sagt med XLR till ingång 1 och med direkt ut till ingång 1 på kortet och sen tillbaks till line in på 1:a ingången på bordet för att jag ska kunna mixa kaggen exempelvis i efterhand.

Umm, kan man verkligen göra på detta sättet? Mig veterligen skall man aldrig ansluta en XLR till en kanal och sedan använda samma kanals Line-in, som du verkar beskriva det.

Signalen torde komma tillbaka på en B-del(Tape/Return Path) i mixerbordet, eller helt enkelt in på en ny kanal. Om du har 8 subgrupper är det jävligt smidigt att ta ut signalen från subgrupperna och sen tillbaka till 8 nya kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har jag provat att spelat in och bara jag inte har 1a och 2a utgången kopplat till mixerbordet när jag spelar in så kommer inte klicket med.

Men det gör ju att jag missar två utgångar på mitt ljudkort så det är ju surt... Kan man på nåt sätt göra en ingång till en utgång? Det finns ju nåt i Hercules kontrollpanel som heter Rewire. Kan det vara där man ändrar? Någon som vet?

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...