Jump to content
Annons

MOTU Ultralite


hap

Recommended Posts

Hej.

Jag är på jakt efter ett ljudkort till min nya Intel Macbook. Använder mig av Logic och Reason, och kommer försöka lära mig Ableton Live när tiden är mogen.

Jag har inte råd med (och behöver inte heller) ett kort för över 10 000 kr. Har kikat runt på olika kort i prisklasserna 3000-5000 och blivit intresserad av MOTU Ultralite som jag hittade för kanonpriset 4500 kr (ink. frakt till sverige) på sweetwater.com!

Jag kommer vilja spela in sång, gitarr, bas, synth och trummor - fast oftast ett eller två instrument i taget, möjligen fler om man micar upp trummor antar jag. Jag känner att jag inte kommer kunna utnyttja allt det fiffiga med Ultralite men det kanske kommer med tiden (pluggar dessutom musikproduktion/ljudteknik på folkhögskola). Hur pass användbar är deras egen mjukvarumixer, CueMix, som man får till? Logic gör väl arbetet lika bra?

Någon som har erfarenhet och kan rekommendera Ultralite eller någonting annat i samma prisklass (3000-5000 alltså).

Väldigt tacksam för svar.

Martin. 😱

Redigerat av hap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen hit!

Ska försöka svara, men är inte speciellt bra på ljudkort. Om någon ser något fel, så rätta mig gärna.

Först, är du säker på att det inte tillkommer en massa avgifter när den anländer till sverige? Köpte en dvd-box på amazon en gång (invader zim fanns inte i sverige) och då lade dom på moms och tullavgift i slutändan och jag blev fattig.

Mjukvarumixern använder man kanske för att styra nivåerna innan dom kommer in i logic, ungefär som reglarna på ett mer fysiskt mixerbord.. plus att man säkert kan routa signalvägarna och sånt.

Är också sugen på ultralite faktiskt, den verkar passa mig som handen i handsken. Firepod är det många som talar gott om också, men den har ingångarna på framsidan, vilket jag inte gillar. Frågan är om inte den är bättre för dig dock, för ultraliten har bara 2 mikpreamps. Firepoden har 8. Den är troligtvis billigare också.

http://www.thomann.de/thoiw5_presonus_firepod_prodinfo.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Free Shipping gäller bara inom USA:s gränser så sorry blir nog rejält mycket dyrare än så!  😱

Jag vet.

Det var därför jag ringde deras support och bad dem kolla upp hur mycket det kostade att skicka Ljudkortet till Stockholm - närmare bestämt 62 dollar för 612 totalt, ca: 4500 kr. Jag frågade också om de visste någonting om svenska tullar. Han sa att oftast så stoppas inte leveransen, men att det kan hända och att de då lägger på en avgift mellan 10-30 dollar. Så priset kommer nog inte överstiga 5000 kr, såvida inte någon moms läggs på, vilket någon nämnde. Det låter ju helt sjukt. Fast jag tar det på företag ändå så det spelar inte så stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Free Shipping gäller bara inom USA:s gränser så sorry blir nog rejält mycket dyrare än så!  😳

Jag vet.

Det var därför jag ringde deras support och bad dem kolla upp hur mycket det kostade att skicka Ljudkortet till Stockholm - närmare bestämt 62 dollar för 612 totalt, ca: 4500 kr. Jag frågade också om de visste någonting om svenska tullar. Han sa att oftast så stoppas inte leveransen, men att det kan hända och att de då lägger på en avgift mellan 10-30 dollar. Så priset kommer nog inte överstiga 5000 kr, såvida inte någon moms läggs på, vilket någon nämnde. Det låter ju helt sjukt. Fast jag tar det på företag ändå så det spelar inte så stor roll.

OK!

Det första dom lägger på är moms, dvs 25%, och på 4500.- snackar vi inte några 30-40 dollar.

Sen läggs det på en tullskat också som är på 13% tror jag, plus moms pp den avgiften också.

Men det är ett bra kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera tullverkets hemsida, där finns nog det du behöver veta.

Okej, om jag räknar med moms på 25% blir det drygt 5400kr. Fortfarande ett väldigt fint pris. Någon som vet vad det är för tullsats för ljudkort? Datorkomponenter brukar inte ha hög tullsats, om ens någon alls.

Det verkar som alla tror att det blir svindyrt att handla från USA. Eller är det jag som missat något mer? Det är i alla fall billigare än att köpa här i Europa.

Någon som har testat Motu Pre8?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag ger upp.

Hittade Ultralite på playback-europe.com (EU) för 530€ euro, gratis frakt till Sverige över 300€. Då slipper man alla tullproblem. Drygt 5000 kr med postenavgifter alltså.

Nja, det verkar inte som dom har rätt moms på siten, men det blir billigt iallafall. Med 25% moms verkar du hamna på 563 euro, och det är ju inte fel det heller.

Berätta gärna hur det gick sen om du beställer därifrån, om det blev några överaskningar eller så. Dom verkar ha bra priser på en del prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Will do.

Ska fundera lite först. Jag blir alltid för spontan när jag ger mig in på sådana här projekt. Plötsligt är man fartblind och köper någonting mycket dyrare än vad man hade tänkt sig.

Jag måste se till så att jag balanserar priset jag betalar med vad jag kommer få ut av produkten. I mitt fall tror jag tröskeln går runt tre-fyra tusen, men det gäller ju att tänka lite långsiktigt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie 400F kostar 5495:- i Sverige! Sanlöst prisvärd om den är stabil.

Mackie har mycket gott rykte gällande prisvärda mixers och dess mikrofonförstärkare, dock dåligt rykte gällande ljudkort!

En annan spännande tingest är TC Konnekt 24D, som har inbyggd processorkraft och medföljande pluggar som separat kostar ca dubbelt så mycket som ljudkortet som går på lite under 5000 kr!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag ger upp.

Hittade Ultralite på playback-europe.com (EU) för 530€ euro, gratis frakt till Sverige över 300€. Då slipper man alla tullproblem. Drygt 5000 kr med postenavgifter alltså.

Nja, det verkar inte som dom har rätt moms på siten, men det blir billigt iallafall. Med 25% moms verkar du hamna på 563 euro, och det är ju inte fel det heller.

Berätta gärna hur det gick sen om du beställer därifrån, om det blev några överaskningar eller så. Dom verkar ha bra priser på en del prylar.

Du får aldrig betala extra moms när du köper inom EU. Tullen kan inte lägga till. Däremot så gäller följande: Utländska postorderföretag inom EU som säljer prylar till Sverige för ett sammanlagt värde på över 320.000 kronor per år måste betala svensk moms. Thomann är ett sånt företag som överstiger den kvoten. Annars gäller momsen i det aktuella landet.

Drygt 5000 kr för ett Motu Ultralite är ett jättebra köp förresten.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får aldrig betala extra moms när du köper inom EU. Tullen kan inte lägga till. Däremot så gäller följande: Utländska postorderföretag inom EU som säljer prylar till Sverige för ett sammanlagt värde på över 320.000 kronor per år måste betala svensk moms. Thomann är ett sånt företag som överstiger den kvoten. Annars gäller momsen i det aktuella landet.

Du har rätt... playback har lokal moms vid försäljning till sverige. Jag klickade på norge för att få "rätt" moms, och dom ligger ju utanför EU. Silly me.

EDIT: Med tanke på ett inslag på rapport ikväll, så undrar jag om det finns några musikaffärer som säljer på nätet från polen. (en plattv var tydligen ca 10 lakan billigare där än här, kanske gäller annat också?)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Landar ljudkortet på 5600kr så kanske det kan vara en lika bra idé att köpa från E-Music? Kostar 600 kronor mer men då har du support och annat på hemmaplan.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...kort&info=12077

Bra ljudkort förresten 😉

/Majken

Mja. Men nu kostar den faktiskt 6300 kr på emusic, och 530€ (451€ exkl. moms) på playback-europe.com, vilket blir ca: 4900 (4200 exkl. moms) kr.

Det är sjukt pangpris i mina ögon. Men man blir knäpp och tänker att man måste ha mer, så fort man hittat någonting bra. Det enda som stör mig är att det bara finns två micpreampar. Men jag vet inte vad jag ska med fler till. Micka upp trummor kanske, men då kan man kanske använda sig av något slags mixerbord i stället.

Någon som känner att dom behöver fler micpreampar, och i så fall till vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som känner att dom behöver fler micpreampar, och i så fall till vad?

Det är just till trummor.

Eller om man får för sig att spela in alla instrument live på separata kanaler...

Annars tycker jag två räcker... Brukar inte använda mer än två samtidigt, förutom på trummor då 😉

EDIT: Men då brukar man ju använda en mixer.

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Mjukvarumixern använder man kanske för att styra nivåerna innan dom kommer in i logic, ungefär som reglarna på ett mer fysiskt mixerbord.. plus att man säkert kan routa signalvägarna och sånt.

Såhär fungerar inte cuemix. Man ställer nivåer för monitorlyssning och inte vad som kommer in i logic. Ljudet går alltså inte genom cuemix innan det går ner på hårddisk. Signalvägar kan man styra litegrann. Det är flexiblare med cuemix i 424kortet än på motus firewirekort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...