Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mitt band har nyligen spelat in 10 låtar i studion, men eftersom vi inte blev särskilt nöjda med gitarrljudet så ska vi lägga om gurorna. Vi har inte råd med en till studio-session, så vi tänkte spela in gurorna i våran replokal.

Jag har lånat ett ljudkort "Digidesign M-Box", första versionen. Mickar upp min stärkare, och in i ljudkortet. Kör genom Cubase (funkar även med Pro-Tools, som medföljer vid installation av ljudkortet). Men det är ett problem, det knastrar vid uppspelning! Det låter finfint under inspelningen, men när vi spelar upp det så knastrar det och låter piss. Jag har provat ändra bufferstorleken och allt som tänkas kan. Men det knastrar fortfarande! Nån som har nåt förslag på hur jag ska lösa detta?

Kanske är dags för mig att skaffa en ny dator.. 🙂

Annons
Postat

Alltså jag har provat i stort sett ALLT. Vridit på alla inställningar i princip.

Postat

Knaster låter som ett latency-problem tycker jag.

Postat (redigerat)

testa att spela upp det inspelade materialet - alltså bara wav filen - med winamp eller motsvarande igenom datorns vanliga inbyggda/medföljande ljudkort och se om det fortfarande knastrar. Du kanske kan komma närmare problemet på det sättet.

EDIT: alltså om det är ett inspelnings eller uppspelnings problem

Redigerat av funky monk
pme (oregistrerad)
Postat

När du monitorerar vid inspelning, kör du direkt monitor eller via datorn.

Det finns en "direct monitor" setting under devices->devices setup->vst audio system->asio "ljudkort". Är den i kryssad eller inte?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.