Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fläkten som sitter i min studiodator för ett jäääkla liv. Har ett Antec P180-chassi och fläktarna som sitter i original är ju inte så farligt högljudda om man ställer dom på lägsta hastigheten. Nätagget är ett Greentech 0db så ställer man ner det så är det tyst. Då återstår bara CPU-fläkten. Det är en Coolmaster, kommer inte ihåg vilken. Den gick på runt 700kr, ser ut som ett rymdskepp och har varit omtalad som tyst. Men likt fan låter den något så innåt helvete.

Hur ska jag få tyst på den? Har ställt in allt på silence i BIOS:en och den går på 2200rpm. Hur kan den fortfarande låta så innåt h-lv-t-?

Annons
Postat

Fläktar har jag märkt är väldigt individuella. Vissa exemplar är jättetysta, medan andra för en massa oväsen. Trots att det är samma modell. Jag och brorsan har precis likadana datorer, min är mycket tystare.

2200rpm låter dock som lite väl mycket. Det går möjligtvis inte att minska hastigheten med något litet reglage på strömkabeln till fläkten? Min snurrar på 1442, fast du kanske har en varmare processor. (min är kroppstempererad vid nuvarande fläkthastighet)

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

1200rpm och ett jävla oljud. Ju mindre ljud, desto kräsnare blir du. 2200rpm motsvarar dock en fön på 1m avstånd!

Postat

Den går att ställa ner i BIOS:en som sagt. Har et P5WD2 och den går att ställa mellan Silence, Performance och typ auto eller nåt. Drar man upp den i Performance så låter det som att grannen drar till jobbet i en helikopter och Silence drar ner den till 2200rpm. Tycker oxå att det är mycket. Det är en PentiumD 3.0 och i på 2200 ligger den på 48 grader. Smuts är det inget, den är i stort sett nyinstallerad och sjukt ren innuti.

Måste man skaffa en fläktkontroller?

Hur har ni andra det som har P5WD2?

Postat

ledsen över att behöva säga detta men.. köp nytt..

jag bytte min zalman till en Thermalright SI-120 CPU-Kylare

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316169

sen slängde jag på en 120 mm nexus fläkt å det vart snudd på knäpptyst..

fördelen e om fläkten pajjar.. så bytter man den så jädra lätt =)

+ att denna kyler 10 grader bättre än min gammla ...

// B

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har en P5WD2. Egentligen ingen skillnad hur jag ställer den i BIOS, eftersom jag har en ställbar fläkt anyways. Så jag kör processorn het som fan men med låga varv.

Jag har en nitrogon-cooler, 700g väger skitet. Kyler inte tillräckligt, trots att jag har två 120mm på insug och utsläpp på själva burken (rullar på jättelåga varv dock). Faktum är att gamla dualcore bara går heta utav helvete.

009600C800132638.jpg

Jag har en 2.8D, i stort sett samma som du alltså. Med 800-1000rpm på nitrgonen är tempen kring 65C-70C. Drar jag på för fullt (1600rpm) så kommer jag ner till 55C.

Redigerat av tsmalmbe
Postat (redigerat)

Köpa nytt tycker jag verkar onödigt. Ändå tänkt köpa en kontroller så jag provar det först. Måste ju få ner kräket lägre än så där. Kan ju iofs ställa den i källaren och dra på performance. Får en stabil dator som fan + att om jag sätter i filter i insugen så behöver jag aldrig mer städa där nere... Den går väl på typ 16.000rpm då... 🙂

Det får bli kontroller! Någon som har några tips?

Redigerat av saverman
Postat

Får man vad man betalar för? Jag vill ju kunna reglera dom andra fläktarna oxå. (Och att man får med en upp-hypad dansande snobben på displayen är ju bara det värt 200kr :rolleyes: )

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om man har råd att slösa bort två 5.25" platser så go ahead.

Postat

Ett "überclock"-knep är ju att aplicera en bättre pasta mellan CPU och kylfläns. Det låter ju kanske inte så effektivt, men det är faktiskt det!! Beroende på vad man har ås kan det vara som natt och dag!

Postat

Jag köpte en annan än den som följde med och dom i butiken lovordade den. Så inge problem där tror jag.

Får se imorgon. Jag beställde in en fanmate tidigare i veckan men det återstår väl att se om den har kommit.

Postat (redigerat)

kolla även att fläkten är bra monterad på processorn, men bra kylpasta. helst bör man använda högprestapasta typ artic silver (dvs inte den som följer med fläkten) som leder värmen från processorn till flänsen bättre, vilket innebär effektivare värmeöverföring och då behöver man inte köra fläkten lika fort för att hålla temperaturen nere..

kolla testet av processorkylare på www.sweclockers.com !

Redigerat av Mr.Barbeque
Postat

Som sagt, den sitter bra och med bra pasta. Problemet är ju inte att den skulle vara varm på något sätt utan att den bara inte går att få ner i varv.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Den ska jag prova. Har den något inbyggt skydd som drar upp hastigheten om den blir för varm?

Tack för tipset!

Redigerat av saverman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.