Jump to content
Annons

Hjälp, en fråga om ipod!


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja, behöver lite hjälp ang ipod

Ligger på turné och kör lite bakgrunder på minidisc. Det funkar rätt bra. Det hoppar ju aldrig som det KAN göra med cd. Men skit fick man för det. Nu har den MD'n börjat strula. Och jag kör med min egna md istället. Tycker det blir klumpigt och jobbigt att ha den med sig under armen.

Funderar på att köpa mig en ipod istället. Men vilka format klarar den?

Klarar den exempelvis wav eller aif i 24 bitar vid 44.1khz? Eller vad är högsta kvalitétsnivå så att säga? Jag kan inte köra mp3 eller aac utan det måste vara btra kvalité på ljudet. Kollade lite här:

http://www.apple.com/se/ipod/specs.html

Säger inte så mycket om vad som är max

Sen att par andra frågor. Hur är det, kan man ställa det i pause? Typ som med cd/md trycka start och pause och ha den standby för att sen trycka på play. Stänger den av sig efter en viss inaktivitet? Hur lång tid tar det att starta den?

Finns det en spellista som man kan skapa? Finns det någon autopause? Alltså den ställer sig i pause på nästa låt?

Många frågor där. Men jag hoppas ni kan hjälpa mig med dessa.

Tacksam för svar

Mvh// Kill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör för närvarande också iPod live. Det funkar fint, och du behöver inte oroa dig för att ljudkvalitén blir dålig på grund av aac kodning, du kan ju ställa en riktigt hög bitrate.

Om den stänger av sig? Beror nog på, jag kör ju strulvarianten iPod mini som numera inte går att köpa ny (bra det) och den stänger i alla fall inte av sig så att det tar speciellt lång tid att starta. Om den stänger av sig och du trycker play, fortsätter den från samma ställe som tidigare.

Spellistor är ju nästan hela grejjen med iTunes och iPoden, det är lätt fixat, inga problem där. Men du behöver ju begripa dig på iTunes först, men när man väl använt det och begripit hur det funkar så är det den klara favoritspelaren.

Autopause har jag inte undersökt så mkt, och det kanske finns i någon uppdatering för någon av modellerna, men jag har det i alla fall inte. Det lämnar jag åt någon annan att svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slog till på en svart 80 gigabajtare 🙂

Även ett par lurar, sennheiser nånting med mer tät lur.

I samma veva så snubblade jag över den här:

2006_01_10.jpg

http://www.xtrememac.com/audio/earphones_r...s/micromemo.php

Inte för hur jag vet vad det blir för kvalité med den. Men det ska gå att spela in 16 bitar i 44.1 och det är ju helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete vad sne man är!

Jag beställde skiten för ett tag sen. Och tänkte att eftersom jag ligger på turné så är jag inte hemma för att kunna ta emot paketet. Apple har ju en idiotvana att INTE kunna utnyttja den vanliga postvägen. Det ska alltid vara nån idiot som ringer på dörren och levererar skiten. ÄVEN om det så bara är dvdromskiva.

Och då tänkte jag så att jag skriver en lapp på dörren å ber leverantören lämna paketet hos min hyresvärdinna som bor på bottenvåningen (jag längst upp). Hon är alltid hemma. Och att be dom ringa mig på min mobil om det inte skulle gå. I samma veva så varnade jag henne att det ringer på en gubbe å ska lämna ett paket. Inga problem säger hon. Plus att hon skulle lägga in paketet innanför min dörr så att jag hade iPoden nu ikväll. Nu när jag är på vägarna så kollar jag mailen å ser att det har levererats. Perfekt tänker en annan. Nu när jag kommer hem så ser jag tre paket ligger utanför min dörr. Jag lackar ur och förstår att idioten INTE brytt sig varken lämna in paketet till min granne. Eller ens provat ringa mig. Jag tänker ju naturligtvis att jag hade tur. Skiten ligger ju kvar.

Men fy fan vad jag hade blivit oxtokig om paketen hade varit stulna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det här var ju en trevlig liten tråd 😉

Håller som bäst på med att scanna marknaden efter nån

MP3-spelare som har nån variant av autopause-funktion.

Kör i dag med en gammal Sony MD-spelare som börjar

bli lite lös i fogarna och känner att det är dags att byta

innan skiten rasar ihop. 😛 Nån som känner till nån

modell som har hyfsat med diskstorlek och autopause,

eller nån liknande funktion?

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också kört iPod (nano) live i vissa sammanhang, och har gjort en egen "autopaus" (är det ett etablerat begrepp?) genom att lägga in långa spår med tystnad mellan låtarna. Alltså typ 20 minuter tyst. Så är det bara att hoppa till nästa spår för att sätta igång. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också kört iPod (nano) live i vissa sammanhang, och har gjort en egen "autopaus" (är det ett etablerat begrepp?) genom att lägga in långa spår med tystnad mellan låtarna. Alltså typ 20 minuter tyst. Så är det bara att hoppa till nästa spår för att sätta igång. 😕

Bra knep! Har gjort något liknande med en MD-spelare, lagt in 40 sek tystnad i slutet av varje spår. Men det vore skönt att slippa lägga in "det-tysta-spåret" vartannat track.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Creative Zen vision M, den har "nästan" autopause, du kan ställa in att den stannar efter varje låt men då får du själv trycka fram till nästa låt, alltså blir det två knapptryckningar för att få igång varje låt. Spelaren är riktigt grym och finns i 30 gb och numera även 60. Autopause är väl ett vedertaget begrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl säga att MD komprimerar mer än vad en ipod gör. AAC formatet slår iallafall en MD komprimering, eller så väljer man att lägga in grejerna i waw helt enkelt. Men du skall nog välja någon dockningsstation för att få bäst signal ut ifrån ipoden det är lite svårt att få line signal annars, min dockningsstation har utöver ström till och med fjärrkontroll.

Sen finns det nån fabriksdämpning till hörlursutgången vilket gör att du inte får fullsignal från ipoden till dina lurar, ta låtar från ipoden till annat media låter de dig inte heller göra, men nätet är fullt av flitiga personer som har ordnat detta så det finns mjukvara att hämta.

Link to comment
Dela på andra sajter

mcbrain (oregistrerad)

Hej!

Autopaus problem med ipod?

Det har jag löst som så att jag gör en egen playlist för varje låt.

Så när man spelar playlisten så stannar det automatiskt efter sista låten och då tar man bara fram nästa playlist.

Ganska enkelt och man grejar det i Itunes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet eller sympunkter på iAudios spelare X5?

Länk till svensk broschyr

Den fungerar som extern HD (UMS) och tar de flesta ljudfilsformat. Dessvärre stödjer de ninte ID3-taggar, så det blir till att bläddra i mappar för att hitta sina filer.

Edit: Sorry, fel modellbeteckning, X5 skulle det vara. Plus att ena länken var död så jag tog bort den...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet eller sympunkter på iAudios spelare X5?

Länk till svensk broschyr

Den fungerar som extern HD (UMS) och tar de flesta ljudfilsformat. Dessvärre stödjer de ninte ID3-taggar, så det blir till att bläddra i mappar för att hitta sina filer.

Edit: Sorry, fel modellbeteckning, X5 skulle det vara. Plus att ena länken var död så jag tog bort den...

Har vart aktiv i diverse mp3-spelarforum och det är väl ingen spelare som anses vara den bästa, men inte heller den sämsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart aktiv i diverse mp3-spelarforum och det är väl ingen spelare som anses vara den bästa, men inte heller den sämsta.

Kvalitetsmässigt menar du? Eller användarvänlighet?

Funktionsmässigt har den (iaf för mig) många fördelar. Den större nackdelen jag kan kan komma på är den lilla displayen.

Berätta gärna mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart aktiv i diverse mp3-spelarforum och det är väl ingen spelare som anses vara den bästa, men inte heller den sämsta.

Kvalitetsmässigt menar du? Eller användarvänlighet?

Funktionsmässigt har den (iaf för mig) många fördelar. Den större nackdelen jag kan kan komma på är den lilla displayen.

Berätta gärna mer!

Vet inte så där jättemycket, men den är väl rätt gammal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte så där jättemycket, men den är väl rätt gammal?

Säkert, men det verkar inte krylla av mediaspelare med de funktionerna:

Separat linjeutgång

30 GB HD

Diktafon

Fungerar som USB-Host

Har du något liknande du kan rekommendera?

Edit: la till lite

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...