Jump to content
Annons

emu 1820 vs delta 1010


Lilla P

Recommended Posts

Annons

jag har ett E-mu 1820, och det har funkat bra för mig.. Har ej testat delta 1010 så jag kan tyvärr inte säga vilket som är bäst....

Samla ihop så mycket information och åsikter om båda som du kan... Välj sedan det du tycker passar dig bäst 😱

Lycka till..

Redigerat av Pain, baby
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina synpunkter. Jag är så velig bara. Jag har en stor mixer (8 bussar) så jag behöver inte preampar, hörlörsutgångar mm. Så korten blir på det viset ganska likvärdiga vad gäller lull-lull. Vad som blir desto viktigare är därför ljudkvaliten. Emu kortet låter bra, det vet jag, men är delta 1010 lika bra? Isf kanske möjligheten att köra fler kort (1010) väger tyngre. Summa=ljudkvaliten är ganska viktig för mig. Och, nej jag har tyvärr inte råd med dyrare kort än så här ;=).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tro att det skulle vara stor märkbar skillnad ljudmässigt mellan dem. Jag är dock ingen expert på just ljudkort, så egentligen har jag inte så stor koll...

Men som du nämnde, kan det vara onödigt att betala för funktioner som du inte kommer att använda.. Försök därför hitta ett kort som passar just dina behov...

Sök runt lite på forumet och se om folk är nöjda med just delta 1010. Så du inte köper grisen i säcken... 🙂

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

när det gäller EMU kort så gå på denna länk och kolla div prob eller lösningar http://www.productionforums.com/index.php?...dfb3c6aa770fc1b själv va jag så dum att jag köpte ett 1820. vist det låter bra men fan va man får jobba för det !!

i allafal om du kör med ADAT osv.du får mic preamp som k..ar ur och sen får du sitta på ovan nämda forum och leta lösningar,som sen visar sej att 90% av alla har liknande prob typ mit ljudkort lyser som en jul gran och det brusar i alla kanaler i patch mix vad göra ???....svar typ testa och byt samplerate till s/p dif och 48 khz och sen till baka till 44100 och adat ext så brukar kortet lungna sej.

men visst det låter bra när det funkar men det e inget som man ska ta för givet.

eller det kanske e error 40 här men när jag kollar forum osv finns det alltid någon som har hafft liknande prob så jag e nog inte ensam!!!

så om ni ska köpa ljudkort så kolla forum osv om ni ser folk som har åter kommande problem med mm mm.och snåla inte med att köpa 1820 när 1820M fins.

nu när jag änndå sitter här och gnäller kan jag passa på och fråga om någon har ett 1820M men inte använder sitt synk kort!!jag köper det då luthman inte vet om dom kan få in det????bra svar av en grossit.

jag sitter ju änndå med skägget i brevlådan så varför inte försöka!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att anledningen till att Luthman har svårt att få in synkkort är nog för att 1820 och 1820m precis utgått ur sortimentet. Om jag fattade rätt så var det nåt med att de innehåller bly och ny lagstiftning förbjuder det i hemelektronik.

Jag har själv kört med 1820m i drygt två år och det har funkat finfint hela tiden, låter bra gör det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att anledningen till att Luthman har svårt att få in synkkort är nog för att 1820 och 1820m precis utgått ur sortimentet. Om jag fattade rätt så var det nåt med att de innehåller bly och ny lagstiftning förbjuder det i hemelektronik.

Bly! 😲 Hoppas verkligen att jag inte blivit förgiftad...

Har även hört att det skullle vara bly i de gamla Studio projects b1 mikrofonerna och det är därför de är slut överallt.

Redigerat av Pain, baby
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att anledningen till att Luthman har svårt att få in synkkort är nog för att 1820 och 1820m precis utgått ur sortimentet. Om jag fattade rätt så var det nåt med att de innehåller bly och ny lagstiftning förbjuder det i hemelektronik.

Bly! 😠 Hoppas verkligen att jag inte blivit förgiftad...

Har även hört att det skullle vara bly i de gamla Studio projects b1 mikrofonerna och det är därför de är slut överallt.

Ja, all elektronik runt dig har, sedan man över huvud taget började tillverka elektronik, innehållit bly. Det är lödtennet, som sammanbinder de olika komponenterna, som är en blandning av bly och tenn och ofta, om det är av bättre kvalitet, någon procent silver.

Att man nu ändrar på det vid nytillverkning enligt ett EU-direktiv har, som sagt, endast med avfallshantering att göra. Någon förgiftningsrisk vid användning föreligger alltså inte... 😛

En misstanke dock, som jag har i alla fall, när det gäller nya prylar som är ihopsatta enligt det nya EU-direktivet är möjligen att de i vissa fall kanske kan ha funktionsmässigt sett sämre kvalitet eftersom man nu tvingas ersätta blyet i det gamla beprövade lödtennet med annat innehåll. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

vill tacka den vänliga själ vid namn rickard som hadde ett 1820m med synk kort över som han skickade till mej för 450:-.helt otroligt schyst gort.

så nu sitter man här med ett blytungt ljudkort LoL

Redigerat av dunken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...