Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Har köpt ett begagnat MOTU 828 firewire interface som jag kopplar till min laptop. Tycker att CPU belastningen är anmärkningsvärt hög, runt 15% utan att jag egentligen spelar upp något och bara några lätta vst-pluggar aktiverade. . Latencyn har jag ställt in på 128 samples. Drivrutinerna är de senaste från MOTU. Min undring är alltså:

Finns det något bra tips att tänka på för att i systemet eller i Cubase optimera för firewire inspelning av ljud?

Har för mig att jag läst att firewire interface ger större belastning på CPU:n en tex PCI?

Alla tips välkomna!

Kör på Cubase SL3 och en Laptop med Intel Centrino DUO processor.

Mvh // Klas

Annons
Postat

128 samples är en ganska låg latency, kan tänka mig att det är iaf en del av problemet, kanske hela problemet. Du kan ju köra 256 samples och se hur skillnaden blir.

Postat

Falskt alarm 🙂

Då interfacet är nytt, var det första projektet jag jobbade med ett jag startat upp i en annan dator. CPU:n låg då på ca 15%.

Ett liknande nystartat projekt vad det gällar pluggar och ljudspår låg på ca 5%. Så allt är frid o fröjd 🙂

Ha de!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.