Jump to content
Annons

Logic pro 8 - Kommer det snart? Bör man vänta?


Emil

Recommended Posts

Tänkte utnyttja mitt Mecenat-kort och köpa Logic Pro för halva priset, men har en liten undran. Ska man vänta till Logic 8 kommer? När verkar det komma? Lite trist om man behöver uppgradera för 3000 spänn om ett halvår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror tyvärr att det kan ta ett bra tag innan de släpper 8:an, det ligger ju bara på 7.2.3 och det vanliga är att man är en bit över x.5 innan nästa stora uppdatering släpps.

Dessutom har jag läst om att de på Emagic är otroligt uppretade på Apple att det kanske har knutit sig helt där?

När Emagic hade Logic så var Logic det främsta DAW (sequencerprogram) som fanns och var alltid i framkant eller i fronten med nya intressanta funktioner mm.

Nu hänger de ej med, jag tror nog att jag väljer Ableton Live 6 istället idag om inte Apple släpper något helt revolusionerande i 8:an.

Ableton Live är mycket lättare och bättre att jobba med, kräver några dagar innan man vänjer sig vid ett helt nytt sätt att göra musik på.

Jobbar extremt bra med audio och Midi och man märker knappt vilket av dem man använder för tillfället.

Allt går snabbare och lättare, från idè till färdig musik på ett kick!

Jag var helt emot alla andra DAWs innan jag testade Live nu vet jag inte längre vilket som är bäst?

Men nu får Apple och Logic Pro passa sig.

Kommer att köra båda ett tag till och se vad som händer men jag har börjat använda Live mer och mer pga att det är lättjobbat och enkelt.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

När Emagic hade Logic så var Logic det främsta DAW (sequencerprogram) som fanns och var alltid i framkant eller i fronten med nya intressanta funktioner mm.

Känns precis likadant med Tracktion. När Jules höll i utvecklingen så kom det en massa banbrytande funktioner och tankesätt, men sen Mackie tog över så verkar inte framtiden se så ljus ut.

Men det blir väl lätt så. De som tar över ärver ju inte visionerna och tankesättet. Det är sällan det blir lyckat, speciellt inte när det är ett större företag.

Jag menar hur många nya lovande mjukvaror har inte MS köpt upp och låtit dö ut. Nu har de visserligen gjort det i stor utsträckning för att eliminera konkuransen, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr att det kan ta ett bra tag innan de släpper 8:an, det ligger ju bara på 7.2.3 och det vanliga är att man är en bit över x.5 innan nästa stora uppdatering släpps.

Nja, så behöver det väl ändå inte vara? Skillnaden på 7.0 och 7.2.3 är ju trots allt egentligen minimal - decimalerna är ju bara småjusteringar.

Dessutom har jag läst om att de på Emagic är otroligt uppretade på Apple att det kanske har knutit sig helt där?

Varför skulle det spela nån roll vad Emagic tycker? :rolleyes:

När Emagic hade Logic så var Logic det främsta DAW (sequencerprogram) som fanns och var alltid i framkant eller i fronten med nya intressanta funktioner mm.

Nu hänger de ej med,  jag tror nog att jag väljer Ableton Live 6 istället idag om inte Apple släpper något helt revolusionerande i 8:an.

Fast det är väl fortfarande på topp 3... Logic, Pro Tools samt ev Cubase är väl de enda riktigt riktigt "heltäckande" musikprogrammen lämpade för profsbruk? Med Reason och Live som två populära jokrar med lite annorlunda profil.

Phobos: Jag har också fundera på att ställa den här frågan, men jag tror inte det finns några som helst rykten om detta. Apple gillar dock att hålla saker hemliga, och brukar vara duktiga på det.

Hur längesen släpptes sjuan? Minst ett och ett halvt-två år sen va? 😳 Tycker inte det skulle vara orimligt om det kom en ny version under nästa år...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Fast det är väl fortfarande på topp 3... Logic, Pro Tools samt ev Cubase är väl de enda riktigt riktigt "heltäckande" musikprogrammen lämpade för profsbruk? Med Reason och Live som två populära jokrar med lite annorlunda profil.

Vad hände med Nuendo och DP?

Nuendo är ju just tänkt för proffsbruk, jämfört med cubase.

I staterna finns det dessutom många DP-användare.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är väl fortfarande på topp 3... Logic, Pro Tools samt ev Cubase är väl de enda riktigt riktigt "heltäckande" musikprogrammen lämpade för profsbruk? Med Reason och Live som två populära jokrar med lite annorlunda profil.

Vad hände med Nuendo och DP?

Nuendo är ju just tänkt för proffsbruk, jämfört med cubase.

I staterna finns det dessutom många DP-användare.

Har mkt dålig koll på Digital Performer och Nuendo... sällan man hör nåt om dom? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är Logic Pro 7 beställt iallafall så mot slutet av veckan kan jag skrota mitt "demo-ex" av Logic Express och gå över till den lagliga sidan. 3998kr ex moms med studentrabatt, sweet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är väl fortfarande på topp 3... Logic, Pro Tools samt ev Cubase är väl de enda riktigt riktigt "heltäckande" musikprogrammen lämpade för profsbruk? Med Reason och Live som två populära jokrar med lite annorlunda profil.

Vad hände med Nuendo och DP?

Nuendo är ju just tänkt för proffsbruk, jämfört med cubase.

I staterna finns det dessutom många DP-användare.

Har mkt dålig koll på Digital Performer och Nuendo... sällan man hör nåt om dom? :rolleyes:

Just kanske för att du inte är så verksam i USA?

Digital Performer är ett av de större programmen på den amerikanska marknaden vad jag har förstått. (i proffssammanhang då.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dp är stort men Pro Tools och Logic Pro är trots allt branschstandard fortfarande. Många program kommer säkert vinna mark med tiden men Pro Tools och Logic Pro har resurser att sätta in om dom nu känner sig "hotade". Plus varför ska man ändra på ett koncept som funkar?

Jag kommer själv att gå över till Mac och Logic när jag får råd. Har valt att inte sätta mig in i något stort program just av den anledningen att jag ändå kommer att byta snart. Använder Cubase endast för inspelning av sång/röst nu. Reason är dock favoriten som kommer att följa med över till Macen och köras vid sidan om och via Rewire till Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjenna..

Jag har en Mac och ska nu snart byta upp mig till Logic (Express). Efter en del snokande runt på internet (mest på forumet faktiskt) har jag hört att det ryktas om att Apple ska komma med en version 8 av Logic-programmen till vinterns NAMM-mässa. Stämmer det?

Skulle bli glad av svar.... 😄

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen vet. Det som talar för är att det var länge sedan 7:an kom, så det är dags för en större uppdatering snart om de inte ska halka efter de andra audio-programmen. Det som talar emot är väl ryktena om att emagic-folket (som utvecklar logic) är sura på apple och vägrar jobba.

Jag skulle inte köpa logic 7 idag, iallafall - om jag inte hade jättejättebråttom att göra något jättejätteviktigt jobb med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag har under en längre period suttit och producerat lite i FL Studio. Nu hade jag tänkt mig att skaffa en MacBook och Logic. När kommer Logic 8? och är det värt att vänta osv. Är inte inne i Mac-världen än. Vill gärna komma dit, men behöver lite hjälp på traven nu.

/Carl

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde för övrigt nämna att det är Logic Express 7 el 8 som är intressant. Som student får jag 50% rabatt på Logic, så jag köper helst nya grejer. Tror även jag har rabatt på uppgraderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...