Jump to content
Annons

Var trycka upp demo-CD?


DarthPimpf (oregistrerad)

Recommended Posts

DarthPimpf (oregistrerad)

Detta är min första post på forumet och jag ber om ursäkt för om frågan varit uppe tidigare, men jag hittade inget via sökfunktionen. Anyway, here it goes:

Mitt hobbyband har precis spelat in en demo och designat ett fräckt omslag. Nu är frågan, var kan man vända sig för att trycka upp CD + omslag (cirka 20 ex) för en billig penning. Har sökt på nätet men bara hittat bolag som jobbar med professionella produktioner. Hur brukar ni göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Ingen gör "riktiga" cd-skivor i så små upplagor, det är cd-r som gäller.

Du har ju tydligen tillgång till dator, så om du inte har cd-brännare rekommenderar jag dig att skaffa sådan.

Sen kan du ju köpa en skrivare i billigaste klassen och skriva ut ditt omslag på fotopapper.

Intern cd-brännare: 400 kr

cd-skivor: 130 kr

skrivare: 500 kr

fotopapper: 200 kr

summa: 1230 kr

...eller så lägger du upp låtarna på ett webhotell. Köp en billig domän, typ .co.uk eller så och skriv lite info om bandet.

Total kostnad: typ 500 spänn.

Mest pengar sparar du på att inte skicka nån demo alls.

Skivbolagen signar aldrig nån på en demo iallafall.

edit: om det är det du är ute efter så är det förresten ingen idé att köpa skrivaren, eftersom överarbetade omslag ändå bara signalerar "fel fokus".

/konsument-vaktaren.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)
Mest pengar sparar du på att inte skicka nån demo alls.

Skivbolagen signar aldrig nån på en demo iallafall.

edit: om det är det du är ute efter så är det förresten ingen idé att köpa skrivaren, eftersom överarbetade omslag ändå bara signalerar "fel fokus".

/konsument-vaktaren.

Nja, har haft framgång med att skicka demo. Tror nästan det beror mer på vem det är som ger demon till lyssningssnubben. Dvs, om den hamnar i en hög ingen endå lyssnar på eller om den faktiskt hamnar på skrivobordet / cdn.

Snyggt omslag gör man ju för sin egen skull.

'Kolla mamma, min egen skiva'

/sverker olofsson

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Okej, om du känner typ Sanji Tandan och ber honom dela ut din demo till folk så är nog chansen rätt stor att du blir lyssnad på, det ger jag dig rätt i.

Men att bara posta en skiva till en handfull skivbolag, även om du har ett namn, vidhåller jag är värdelöst. I princip ingen signas på det viset.

Men det kanske inte alls var därför trådskaparen undrade?

Hoppas det.

Det är nåt otäckt med allas önskan om att "bli upptäckta", tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

🙂

Beror ju på vad man siktar på iof. Är inte Sanji pigg på att springa ärenden får man väl nöja sig med att skicka demo. Det är en process. Bra för egot, sämre för karriären. Blir man överhuvudtaget signad nuförtiden? Är det inte precis som i arbetslivet, tillsvidare eller timanställning? Gör det själv är ju trendigt så starta en label, har inte alla en egen 2004?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Blir man överhuvudtaget signad nuförtiden?

Nej det blir man inte.

Singlar och ändlösa optioner är vad som gäller, tror jag.

Ingen vill ta några risker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl HELT på ifall man håller på med mainstreamsaker. Blir man signad ifall man som jag spelar underground-metal? Jajamensan. Så länge man pysslar med något som är icke-kommersiellt kan jag tänka mig att läget är detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

DarthPimpf (oregistrerad)

@nattvaktaren: Du verkar ha en väldigt cynisk inställning till publishing-bolagen, eller realistisk, vad vet jag 😎. Nu är det enda kanalen jag och min vapendragare har här i världen, vi känner tyvärr ingen Sanji (vem är det?). Och som någon sa, man gör det mest för sitt eget egos skull. Det är kul med en egen demo, och skulle den mot förmodan bli uppmärksammad av ett skivbolag så är det bara en oväntad bonus. En utomordentlig rolig sådan 🙂.

Cd-brännare och färgskrivare har jag tillgång till, men det är ett himla pyssel att sitta och bränna, klippa och klistra ett tjugotal skivor + covers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt... Ifall du tycker att det är för jobbigt vill du nog inte sitta och förbereda masters och layoutmallar och skicka saker hit och dit bara för att trycka upp 20 pro-CD. Dessutom, ifall det känns för jobbigt att trycka upp 20 CD-R för att promota ditt band... Ptja... Då kanske du skulle prioritera om lite? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Så länge man pysslar med något som är icke-kommersiellt kan jag tänka mig att läget är detsamma.

Om man är icke-kommersiell blir man väl icke signad?

🙂

Allvarligt talat:

Är det så att ett bolag tror att man kan sälja tillräckligt för att dra in stålar får man kontrakt, annars inte. Om det sen handlar om 1000 ex eller 100 000 ex är väl beroende på bolagets nisch.

Att det handlar om kommersialism och business, oavsett vilka svettiga tonårsepitet man hänger upp sin musik på, är för mig solklart.

Vad gäller chansen att bli signad på en demo så bygger jag uppgiften om dess obefintlighet på åtskilliga intervjuer med och uttalanden av branschfolk jag läst och hört.

Alla säger samma sak; vi signar ingen på bara en demo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem fan vill vara en pop-artist idag? Som artist tror jag det mer eller mindre är omöjligt att få till ett skivkontrakt genom att skicka demos. Antingen ska man ha en otrolig tur och göra ett gig när det råkar stå nån skivbolagskille och titta och gilla det han ser eller hör eller så får man söka sig till fame factory eller liknande dokusåpa-weff. Lite tråkigt med alla dessa dokusåpa-artister för jag tycker dom mättar marknaden ganska rejält och det mesta som kommer därifrån är formade skräp-artister som aldrig håller i längden.

Ska man hålla på med kommersiell musik och trivas så tror jag att en frilansande producent/låtskrivare är den som lever bäst. Man slipper uppmärksamheten och hela media-biten och får samtidigt hålla på med det man tycker om. Dessutom finns det pengar att hämta där om man får in lite större jobb. Känner en del folk som jobbar så och dom trivs som fan med det, bland annat en kille som jobbar två dagar i veckan i Skara och skriver låtar åt Bert. Resten av tiden spelar han jazzmusik utan att tjäna många kronor på det! (hoppas nu inte nattvaktaren tar detta som någon sorts skryt)

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Känner en del folk som jobbar så och dom trivs som fan med det, bland annat en kille som jobbar två dagar i veckan i Skara och skriver låtar åt Bert. Resten av tiden spelar han jazzmusik utan att tjäna många kronor på det! (hoppas nu inte nattvaktaren tar detta som någon sorts skryt)

Ingen risk, varken jag eller mina 75 kändispolare tog illa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Vem fan vill vara en pop-artist idag?

...

Instämmer, det är verkligen obegripligt.

Jag tycker det är otroligt coolt att se hur profithajarna på de fem stora skakar; alla i branschen vet att vi står mitt i ett paradigmskifte.

Fame Factory-andan kommer att säkert att leva kvar ännu en tid, men att musik ska fortsätta "konsumeras" så som idag håller jag för uteslutet.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer, det är verkligen obegripligt.

Jag tycker det är otroligt coolt att se hur profithajarna på de fem stora skakar; alla i branschen vet att vi står mitt i ett paradigmskifte.

Fame Factory-andan kommer att säkert att leva kvar ännu en tid, men att musik ska fortsätta "konsumeras" så som idag håller jag för uteslutet.

Ja de kommer ju hända väldigt mycket väldigt snart. Man får väl se vart det hela barkar hän. I vilket fall som helst kommer det alltid behövas musiker och producenter, och man får väl hoppas att det är dom stora skivbolagsdirektörerna som får maka på sig lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Så länge man pysslar med något som är icke-kommersiellt kan jag tänka mig att läget är detsamma.

Om man är icke-kommersiell blir man väl icke signad?

🙁

Allvarligt talat:

Är det så att ett bolag tror att man kan sälja tillräckligt för att dra in stålar får man kontrakt, annars inte. Om det sen handlar om 1000 ex eller 100 000 ex är väl beroende på bolagets nisch.

Att det handlar om kommersialism och business, oavsett vilka svettiga tonårsepitet man hänger upp sin musik på, är för mig solklart.

Vad gäller chansen att bli signad på en demo så bygger jag uppgiften om dess obefintlighet på åtskilliga intervjuer med och uttalanden av branschfolk jag läst och hört.

Alla säger samma sak; vi signar ingen på bara en demo.

Om man är ickekommersiell så spelar man inte för att dra in pengar, och om man är ett ickekommersiellt label signar man inte band för att de kan dra in pengar heller. (Att man sedan gärna inte vill gå back är en annan sak, men det gör man i allmänhet inte.) Musik ska enligt mig ha så lite med "business" och "kommersialism" att göra som möjligt, och för mig och de labels jag är signade till med mina band fungerar det. Och ja, vi blev signade på endast demos. Vad "branschfolk" (kommersialister på mainstreambolag) säger är för mig helt irrelevant.

Det går utmärkt att bli signad på en demo så länge man uppehåller sig inom rätt kretsar, det är allt jag ville ha sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Musik ska enligt mig ha så lite med "business" och "kommersialism" att göra som möjligt, och för mig och de labels jag är signade till med mina band fungerar det. Och ja, vi blev signade på endast demos. Vad "branschfolk" (kommersialister på mainstreambolag) säger är för mig helt irrelevant.

Det går utmärkt att bli signad på en demo så länge man uppehåller sig inom rätt kretsar, det är allt jag ville ha sagt.

Och det jag ville ha sagt är att bolag som säljer 1000 skivor är precis lika kommersiella som de som säljer 1 000 000 skivor, det är bara fråga om vilken inriktning man har.

Först när man förstått att musik inte kan ägas blir den fri från kommersialismens bojor.

Link to comment
Dela på andra sajter

..Och det fick han + en halv studio-såpa, med softa intriger och grejer...

Hakar på i diskussionen om Famefactory-köret och att det känns rätt trist att det gått så långt..Bert sitter i skara och föder upp nya talanger som i en kycklingfabrik... allting, med något undantag, känns rätt könlöst och urvattnat..

...undrar hur många som faktiskt går på den grejen och verkligen köper konceptet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Nu har jag inte läst tråden, men två driftiga herrar från VST-forumet har startat upp www.musicupnorth.com alldeles nyss. De har lovat starta med CD-kopiering och försäljning "On-Demand" så snart de bara kan. Kan kanske vara värt att kolla upp i alla fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

..Och det fick han + en halv studio-såpa, med softa intriger och grejer...

Hakar på i diskussionen om Famefactory-köret och att det känns rätt trist att det gått så långt..Bert sitter i skara och föder upp nya talanger som i en kycklingfabrik... allting, med något undantag, känns rätt könlöst och urvattnat..

...undrar hur många som faktiskt går på den grejen och verkligen köper konceptet...

Det är sant allt du säger, men jag är lite kluven till det hela ändå.

Ur ett litet större perspektiv biter dom sig själva i svansen (vilket jag kan sitta och tyst skratta elakt åt för mig själv). Musikintresserat folk tappar mer och mer respekten för allt som har med denna dokusåpe-boom att göra, vilket leder till att sitta och prodda åt Bert inte känns lika hippt som det kanske gjorde förr. Detta i sin tur kommer leda (vilket det till väldigt stor del redan gjort) till att produktionerna låter sämre och sämre som i sista ändan kommer påverka konsumentens smak och tycke om musiken.

Har lyssnat lite på några dokusåpe-artisters plattor (även popstar-bjaffset osv) och nästan alltid är det bara själva hitten som låter bra. Dom andra 10 låtarna är totalt värdelösa; dåliga kompositioner, usla arr och snabbproducerat på en eftermiddag. För 10 år sen var det inte så. Då gjordes det ganska gedigna pop-plattor, materialet skulle va bra rakt igenom och bakom mixerborden satt skickliga och rutinerade producenter.

Nu menar jag för guds skull inte att det inte kommer ut bra plattor, för det gör det verkligen, men dessa hemska fame-factory-kycklingarna tar upp en jääävligt stor plats på pop-scenen och jag väntar ivrigt på att dom ska kliva av och lämna plats åt riktiga artister som gör riktiga plattor på riktigt! Det är då popmusik kan bli bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte lägga mig i eran trevliga diskussion. Själv är jag på g att starta en egen label för att få lite fart på mitt producentintresse :-) Men till det behöver jag då nånstans att vända mig för att få skivor upptryckta. I mindre upplagor (100-1000ex).

Kan ni som vet några bra billiga ställen (förutom de som finns ovan), länka upp dem? Länka gärna utlänska företag också. Har hört att det finns billiga tryckerier i polen och tjeckien men har svårt att hitta till dom (ja, även via google)

SÅ, ALLA tips är välkommna...!

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte lägga mig i eran trevliga diskussion. Själv är jag på g att starta en egen label för att få lite fart på mitt producentintresse :-) Men till det behöver jag då nånstans att vända mig för att få skivor upptryckta. I mindre upplagor (100-1000ex).

Kan ni som vet några bra billiga ställen (förutom de som finns ovan), länka upp dem? Länka gärna utlänska företag också. Har hört att det finns billiga tryckerier i polen och tjeckien men har svårt att hitta till dom (ja, även via google)

SÅ, ALLA tips är välkommna...!

MVH

Bra idé, att göra nåt själv istället för att stå och vänta på de (numera) 4 stora med mössan i hand.

Har själv varit med och dragit igång ett antal små etiketter.

Ett par råd: Var realistisk, räkna inte med att sälja ett enda ex. Pressa 500, inte fler, och ge bort minst hälften (promosar till alla)!)

Lägg ett par kronor på mastring i dyra studion och på grafisk design.

Audiodisc är inte billigast, men jag har bra erfarenheter av vinylpress hos dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...