Jump to content
Annons

Brummande ljud när jag spelar


pySen

Recommended Posts

Behöver hjälp, blir galen!!!

Har köpt en laptop för att köra Cubase SX på, har ett M-audio fasttrack kort inkopplat via USB.

Problemet är att när man spelar in så hör en brummande ljud, och det hörs väldigt tydligt om man tex har dist på gitarren. Om jag drar ut strömsladden från laptopen så försvinner ljudet.

Jag har testat att sätta kontakten i flera olika utag men det hjälper inte. Ljudkortet i sig får sin ström från USB porten så där kan det inte vara. Denna ända strömkälla som är inkopplad i datorn är strömmen till datorn.

Kör jag utan strömsladd så hämnar datorn i något slags sparläge och processorkraften sjunker, då kan jag inte spela in alls. Vad ska jag göra . Fungerade fin fint med min stationära äldre dator, men pga prestandard så är den inte lämplg att använda.

Laptopen är en fujitsu simens 1650a

1024 ram

3300 amd sempron

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jordloop...

Har haft samma problem med ungefär samtliga av mina bärbara burkar å alla mina kamraters..

Du måste bryta jordloopen.. tex genom att tejpa över jordstiften... Inget jag rekomenderar av elsäkerhetskäl dock...

Edit: Hmmm fast när jag nu läser ordentligt vad du skrivit.... Så verkar du ju inte ha nån loop..

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd samma strömuttag till alla elektronisk utrustning som du använder vid inspelningen och se om brummandet slutar, dvs dator, ljudkort, förstärkare, DI boxar etc.

Avseenede "Kör jag utan strömsladd så hämnar datorn i något slags sparläge och processorkraften sjunker" så stäng av batterioptimeringarna i BIOS, oftast genom att trycka någon F-tanget när du startar datorn. Slå även av batterioptimering i operativsystemet - Windows XP = Control Panel, Power Options.

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... du bör ochkså kolla upp hur det ser ut i elcentralen hemma.... ligger vägguttag och belysning på samma säkring? Pröva andra uttag i huset, så det inte ligger lysrör eller nåt sånt som kan geupphov till störning... (om jag nu inte minns helt galet)

Link to comment
Dela på andra sajter

nu börjar det likna något.bytte till ett annat uttag som till hör en anan propp.Det som kvarstår nu är ett buzz liknande ljud som uppstår när en sträg har klingat u¨t eller att man lägger handen på strängarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...