Jump to content
Annons

analogt eller digitalt 16-bit ut vid 24-bit insp?

Recommended Posts

hegb (oregistrerad)
Postat

hej,

Jag spelar in med 24-bits på datorn, men har en hårdvarusynt som jobbar i 16-bit-formatet. Den har förutom analoga utgångar även en digital in/ut.

Frågan som jag grubblar på är denna:

Är det någon vits med att använda den digitala utgången när inspelningsresultatet bara, så vitt jag förstår, bara blir en 24-bitsupplösning av 16-bit?

Eller blir det bättre slutresultat ljudmässigt vid en senare mixning (i 24-bit) om jag spelar in syntljudet analogt (dvs den analoga omvandlingen av 16-bit-ljudet spelas in med 24-bit)??

En bra fråga? 😲

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Frågan är SNR. Då din synth gör en D/A-omvandling, gör den det från 16-bitars material till analogt. Troligen har man inte satsat så hemskt mycket på omvandlarna, så du får ut nånting som är ganska bra, men inte fulla 16 bitar dock. Sen kommer det mera noise i dina kablar, och fram till ett (för oss okänt) ljudkort. I värsta fall är det ett soundblaster-kort, där ett märkbar antal bitar går upp i rök. Så i din analoga kedja kan du ha noise, störningar och skit. Och troligen träffar åtminstone en del av mina spekulationer rätt. Med digital överföring däremot har du dina 16 bitar rätt och slätt. Jag skulle hellre ha 8 bitar tystnad än 8 bitar skit i min slutliga 24-bitars fil.

Oberoende av skall du banda in ditt material som 24-bitar.

Frågan var bra, svaret var boring.

Postat (redigerat)

Eftersom du inte vet vilken kvalisort D/A-omvandlaren i synten håller, så är det bättre att skicka över det digitalt, när du nu har möjlighet till det. Det är ju onödigt att gå en vända genom D/A-omvandlaren för att direkt gå igenom en A/D-omvandlare. Ljudet blir ju inte mer högupplöst för att du omvandlar ditt 16-bitsljud innan du spelar in det, utan det enda som händer är att du lägger till kvantiseringsbrus och annat kul på grund av de två onödiga omvandlingarna...

EDIT: tsmalmbe var snabbare - och sade i princip samma sak... 😲

Redigerat av Claes
Postat

Svaret var boring, men jag tror att om du lägger ner lite mer tid på att utveckla svaret så blir det intressant! Känns som om du är på G med något intressant nämligen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.