Jump to content
Annons

Bästa mjukvarukomressorn för mastering?


Retur

Recommended Posts

Tja... Jag vill bara ha lite tips på kompressorer här... När det gäller att mastra måste man ju som bekant använda en bra multibandskompressor. Jag använder nu en kompressor från Waves som jag mastrar med.

Tips på namn på pluggar som gör detta bättre, gratis eller inte gratis... Alla tips är jag glad för. PEACE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

dyrtsomfan: Powercore MasterX3/X5 och mastering edition-paketet

billigtobra: GMulti

hårdvaramedspdif: TC Triple-C

Varför i all världen vill du byta ut Waves?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, alltså.. Det känns som att det var ett bra tag sen jag skaffade mej min lilla Waveskompressor... Det är mycket nöjligt att det finns nån som är nyare än den jag använder kanske.... C4 heter den om det säger er nånting?

Den är ju nice som fan i mina öron men.... Jag vet inte hur "aktuell" den är. Åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, bara för att något är nytt innebär det inte att det är bra. 😆 Det är väl hur det låter - i förlängingen om du blir nöjd med resultatet - som är det viktiga? Men det är klart att det är kul att testa nya saker också...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mastering" är det största problemet med demomusik, förutom För Mycket Reverb-syndromet. Alltför många demos låter skit på grund av tokpressade stereofiler och illa hanterade kompressorer.

Att lägga en multibandskompressor på masterregeln är inte att mastra, att trycka upp rms med Waves L3 är inte heller att mastra. Mastra gör man för att anpassa sitt material till ett visst format, bara därför.

Stort, tjockt och proffsigt ljud fixar man i mixen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på din fråga är C4 en bra multibandskompressor....skulle inte själv byta om jag inte exakt visste att jag är ute efter något specifikt som jag ej får ut av C4'an....

Det är väl en smaksak hurvida man vill använda multibandskomprimering vid mastering eller ej....jag själv gillar det och gör det ofta. (har som regel att alltid prova det, men avfärdar den i kanske hälften av fallen)

Sen kan man använda multibandskompressorn på enkla spår och grupper också, med väldigt bra resultat....som man normalt inte riktigt kommer åt med en vanlig kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle snarare rekomendera att INTE slänga på multibandare som mall, utan ha det som verktyg då man verkligen behöver det.

Det demomannen säger om mastering är ju en total sanning. Många tror att såfort man gör något med en låt man mixat ner så mastrar man. Vet inte hur många gånger jag skrivit om det där.

Mix= justera flera kanaler till en stereo (/mono/multikanal)mix till en bra helthet.

Mastering= Att ta dessa mixar man gjort enligt ovan och förädla dessa till en helhet i form av en skiva etc. Poängen är alltså inte varje enskild låt utan att göra den bästa helheten!

Tom en perfekt mix kan behövas justeras för att passa in på ett visst album.

En låt som på platta A inte rörs i mastering kan behöva MYCKET justering när den ska ligga på platta B just eftersom man jobbar med helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo Elephant är mycket bra, billig dessutom ($69.95)! Den har både väldigt förlåtande presets och mer brutala varianter!

Det är inte en multibandare men det behövs i stort sett inte ändå, absolut inte såtillvida man inte gör ragga med tokbas eller dansmusik med tokbas!

Då eventuellt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag gjorde när jag började med PC-inspelning runt -99 låter skit för att jag gjorde för mycket i mastringen. Körde multibandskompressor, MaxxBass, nån loudness-plugg och Limiter på ALLT jag spelade in vare sig det behövdes eller inte. 😄 Numera rör jag filerna så lite som möjligt och det blir tusan så myckert bättre.

Men för att komma till ämnet för tråden så har jag för mig att MDA hade en schysst gratis VST-multibandskompressor som jag använde en del när jag spelade in i Windows.

Här hittade jag ett ställe där man kan ladda ner den:

http://members.optushome.com.au/skinah2/mdaplug3.zip

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i vad andra redan har sagt. Om man har gjort ett riktigt bra jobb vid slutmixen, så behövs det minimalt med justeringar vid Mastering.

Sonalksis' kompressorer är värda att kolla upp också. Deras demoversioner är fullt körbara i en månad innan man behöver köpa dem, så man har gott om tid på sig att utvärdera. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ, här blev det spring i tråden. Tack så mycket för allt engagemang och meningsutbyten. Självklart använder jag även min C4 på vissa lösa spår när det verkligen behövs men jag har faktiskt som standard att lägga på en C4 rakt av i slutmixen också. Kanske är detta en dålig vana men utan nån form av komprimering låter mina mixar jättebasiga och många ljud kommer liksom inte "ut" utan nån form av komprimering.

Hiphop är genren och jag arbetar ibland med rätt smutsiga samplingar med fattigt frekvenskomfång, DÄR vill jag ha min kompressor.

Jag har som sagt inte hängt med så mycket på det senaste i mjukvarukomprimering men det verkar trots allt på er som att waves C4 håller måttet. Tack för all hjälp.

Kärlek och respekt/ Retur

Link to comment
Dela på andra sajter

vill du ha en dirty och rejält färgande kompressor--testa TG 12413 Abbey road/emi by Chandler, finns som plugin sen i våras...brutalt häftig komp/limiter...Golden age music har den bl.a. 😆

sen alla ni som pratar i termen MULTIBANDARE...snälla låt bli, i mina öron låter det som en flerkanalsbandare vilket ju inte alls avses här...vi sa alltid så på multibandare/analog-tiden nämligen...

flerbandskompressor/multibandskompressor kan jag köpa som uttryck...dock aktar jag mig för att använda sådant i mitt arbete!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo Elephant är mycket bra, billig dessutom ($69.95)! Den har både väldigt förlåtande presets och mer brutala varianter!

Det är inte en multibandare men det behövs i stort sett inte ändå, absolut inte såtillvida man inte gör ragga med tokbas eller dansmusik med tokbas!

Då eventuellt!

Nog för att jag gillar Elephant, men det är ingen kompressor utan en kalasbra limiter, som jag tycker limiterar mycket snyggare än Waves L2 exempelvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle snarare rekomendera att INTE slänga på multibandare som mall, utan ha det som verktyg då man verkligen behöver det.

Det demomannen säger om mastering är ju en total sanning. Många tror att såfort man gör något med en låt man mixat ner så mastrar man. Vet inte hur många gånger jag skrivit om det där.

Mix= justera flera kanaler till en stereo (/mono/multikanal)mix till en bra helthet.

Mastering= Att ta dessa mixar man gjort enligt ovan och förädla dessa till en helhet i form av en skiva etc. Poängen är alltså inte varje enskild låt utan att göra den bästa helheten!

Tom en perfekt mix kan behövas justeras för att passa in på ett visst album.

En låt som på platta A inte rörs i mastering kan behöva MYCKET justering när den ska ligga på platta B just eftersom man jobbar med helheten.

Äh, det är bara olika sätt att arbeta....

Jag vill alltid se om jag kan göra det bättre....kanske inte alls ofta känner att jag behöver använda multibandskompressorn, men jag vill alltid testa, för man vet ju aldrig, kanske kan göra det ännu lite bättre....

Dessutom kör jag med hårdvarumultibandare, och jag gillar att helt enkelt kunna stänga av skärmen och arbeta enbart efter hur det låter, med bara stereospåret. Utan att börja fundera på om jag skall höja basen 1dB eller sänka virveln 1dB. Man testar helt enkelt bara om man kan göra helhetsbilden ännu bättre, trots att den redan är superbra.

Ang. din "sanning" om mastering så är det väl en sanning med modifikation. Man kan se mastering på hur det såg ut förr, och man kan se mastering på hur det ser ut idag. Mastering idag är helt enkelt inte bara att fläta samman 12 låtar till ett album, det kan du fråga vilken masteringstekniker som helst. Sen kan jag absolut hålla med om att mastering inte per automatik behövs i alla fall....

Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo Elephant är mycket bra, billig dessutom ($69.95)! Den har både väldigt förlåtande presets och mer brutala varianter!

Det är inte en multibandare men det behövs i stort sett inte ändå, absolut inte såtillvida man inte gör ragga med tokbas eller dansmusik med tokbas!

Då eventuellt!

Nog för att jag gillar Elephant, men det är ingen kompressor utan en kalasbra limiter, som jag tycker limiterar mycket snyggare än Waves L2 exempelvis.

Jaha, trodde att master-kompressor och limiter (eller i alla fall Elepants typ) var samma sak? Är inte limiter bara en kompressor med vissa inställningar på ratio & Co?

Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo Elephant är mycket bra, billig dessutom ($69.95)! Den har både väldigt förlåtande presets och mer brutala varianter!

Det är inte en multibandare men det behövs i stort sett inte ändå, absolut inte såtillvida man inte gör ragga med tokbas eller dansmusik med tokbas!

Då eventuellt!

Nog för att jag gillar Elephant, men det är ingen kompressor utan en kalasbra limiter, som jag tycker limiterar mycket snyggare än Waves L2 exempelvis.

Jaha, trodde att master-kompressor och limiter (eller i alla fall Elepants typ) var samma sak? Är inte limiter bara en kompressor med vissa inställningar på ratio & Co?

Många menar att en kompressor med ratio över 10:1 eller 20:1 är en limiter. Men om man säger att det är samma ska så stämmer inte det riktigt.

Om jag jämför med att säga att alla kvinnor är människor så stämmer det, men om jag vänder på det och säger att alla människor är kvinnor så är inte det sant längre.

Rennasaince Compressor är en mycket bra kompressor men även med hög ratio skulle den inte prestera alls lika bra som L2 när det gäller att pressa skiten ur saker.

En L2 skulle å andra sidan inte fixa att komprimera då ratio inte går att ställa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle snarare rekomendera att INTE slänga på multibandare som mall, utan ha det som verktyg då man verkligen behöver det.

Det demomannen säger om mastering är ju en total sanning. Många tror att såfort man gör något med en låt man mixat ner så mastrar man. Vet inte hur många gånger jag skrivit om det där.

Mix= justera flera kanaler till en stereo (/mono/multikanal)mix till en bra helthet.

Mastering= Att ta dessa mixar man gjort enligt ovan och förädla dessa till en helhet i form av en skiva etc. Poängen är alltså inte varje enskild låt utan att göra den bästa helheten!

Tom en perfekt mix kan behövas justeras för att passa in på ett visst album.

En låt som på platta A inte rörs i mastering kan behöva MYCKET justering när den ska ligga på platta B just eftersom man jobbar med helheten.

Äh, det är bara olika sätt att arbeta....

Jag vill alltid se om jag kan göra det bättre....kanske inte alls ofta känner att jag behöver använda multibandskompressorn, men jag vill alltid testa, för man vet ju aldrig, kanske kan göra det ännu lite bättre....

Dessutom kör jag med hårdvarumultibandare, och jag gillar att helt enkelt kunna stänga av skärmen och arbeta enbart efter hur det låter, med bara stereospåret. Utan att börja fundera på om jag skall höja basen 1dB eller sänka virveln 1dB. Man testar helt enkelt bara om man kan göra helhetsbilden ännu bättre, trots att den redan är superbra.

Ang. din "sanning" om mastering så är det väl en sanning med modifikation. Man kan se mastering på hur det såg ut förr, och man kan se mastering på hur det ser ut idag. Mastering idag är helt enkelt inte bara att fläta samman 12 låtar till ett album, det kan du fråga vilken masteringstekniker som helst. Sen kan jag absolut hålla med om att mastering inte per automatik behövs i alla fall....

Mr Keys...

Vad är det du menar att jag utelämnar inom begreppet mastering? Menar du att slänga en C4 på masterbussen skulle kallas för mastering?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Många menar att en kompressor med ratio över 10:1 eller 20:1 är en limiter.

Av helt fysiska skäl har är det skäligt att kalla en analog kompressor limiter då ovannämnda uppfylls. Det bör och får dock inte blandas ihop med en digital limiter utav typ brickwall. Och det är allt oftare en sån limiter man menar i dagens diskussioner där ordet limiter nämns.

Kanske är detta en dålig vana men utan nån form av komprimering låter mina mixar jättebasiga och många ljud kommer liksom inte "ut" utan nån form av komprimering.

Som sagt. Fix it in the mix. Är du säker på att du inte luras av multibandkompressorns "auto-gain" funktion? Att allt som låter HÅRDARE låter bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle snarare rekomendera att INTE slänga på multibandare som mall, utan ha det som verktyg då man verkligen behöver det.

Det demomannen säger om mastering är ju en total sanning. Många tror att såfort man gör något med en låt man mixat ner så mastrar man. Vet inte hur många gånger jag skrivit om det där.

Mix= justera flera kanaler till en stereo (/mono/multikanal)mix till en bra helthet.

Mastering= Att ta dessa mixar man gjort enligt ovan och förädla dessa till en helhet i form av en skiva etc. Poängen är alltså inte varje enskild låt utan att göra den bästa helheten!

Tom en perfekt mix kan behövas justeras för att passa in på ett visst album.

En låt som på platta A inte rörs i mastering kan behöva MYCKET justering när den ska ligga på platta B just eftersom man jobbar med helheten.

Äh, det är bara olika sätt att arbeta....

Jag vill alltid se om jag kan göra det bättre....kanske inte alls ofta känner att jag behöver använda multibandskompressorn, men jag vill alltid testa, för man vet ju aldrig, kanske kan göra det ännu lite bättre....

Dessutom kör jag med hårdvarumultibandare, och jag gillar att helt enkelt kunna stänga av skärmen och arbeta enbart efter hur det låter, med bara stereospåret. Utan att börja fundera på om jag skall höja basen 1dB eller sänka virveln 1dB. Man testar helt enkelt bara om man kan göra helhetsbilden ännu bättre, trots att den redan är superbra.

Ang. din "sanning" om mastering så är det väl en sanning med modifikation. Man kan se mastering på hur det såg ut förr, och man kan se mastering på hur det ser ut idag. Mastering idag är helt enkelt inte bara att fläta samman 12 låtar till ett album, det kan du fråga vilken masteringstekniker som helst. Sen kan jag absolut hålla med om att mastering inte per automatik behövs i alla fall....

Mr Keys...

Vad är det du menar att jag utelämnar inom begreppet mastering? Menar du att slänga en C4 på masterbussen skulle kallas för mastering?

Oj, eeeh....jag ser inte riktigt vart jag påstår att man masterar bara för att man använder en multibandare!?!? 😕

vad jag vet har jag bara beskrivit mitt sätt att arbeta...för att påpeka att multibandskomprimering är väldigt användbart, och kan användas oftare än många gör....

Ang. mitt uttalande om mastering så var det enbart för att säga att mastering är mer än att bara fläta ihop flera låtar till en helhet....dom får även väldigt många jobb där dom bara skall slipa på enskilda låtar. Jag kanske missförtod dig i ditt uttalande om detta, och i sådana fall ber jag självklart om ursäkt.

absolut inte min mening att dra igång en lång diskussion om mastering....och absolut inte att reta upp någon här inne.

I rest my case....

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, att slipa på enskilda låtar är duktiga masteringstekniker fenor på, men jag vill ändå inte kalla detta för mastering, sålänge det inte i jobbet ingår att skapa en dupliceringsfärdig produkt om du förstår vad jag menar.

Du skrev att mitt tidigare inlägg var en sanning med modifikation men sen skrev du aldrig vad som inte var sant eller som saknades, vilket är en nödvändighet då detta inte diskuteras interaktivt.

Om du ser så ställde jag också frågan om det det givna exemplet var sånt du kallade mastering, det var aldrig påstått att du menat detta.

Jag har inte tagit illa upp, inte blivit irriterad så till mig behöver ingen be om ursäkt. På ett diskussionsforum diskuterar man, och det finns normer man bör nyttja sig av och personangrepp exempelvis har ingen, i alla fall i denna tråd, nyttjat sig av.

Tycker däremot det är lite onödigt att posta liknande "here we go again". Har man läst tidigare och tycker att det är en upprepning så är det väl enklast att låta bli att läsa tråden. För man en bra diskussion med vettiga argument så kan man förhoppningsvis lära sig något av detta, om inte annat vidga sina vyer något.

Bara mina två cent!

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... Jag vill bara ha lite tips på kompressorer här... När det gäller att mastra måste man ju som bekant använda en bra multibandskompressor. Jag använder nu en kompressor från Waves som jag mastrar med.

Tips på namn på pluggar som gör detta bättre, gratis eller inte gratis... Alla tips är jag glad för. PEACE!

Om du inte känner dig nöjd med C4:an så är jag rädd att felet sitter i dina kunskaper på området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...