Jump to content
Annons

SM58 eller SM57


Jagärsnabb

Recommended Posts

Tjenna.

tänkte köpa en SM58 eller SM57..

är de nån större skillnad i ljudet?

SM58 är väll typ en SM57 med puffskydd? inte riktigt men nästan..

frekvenskurvan är ju inte helt lika..

tänkt använda till sång och micka gitarrförstärkare å så..

bör man skruva av puffskyddet när man mickar förstärkarn me SM58an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
SM58 lämpar väll sig mer till sång och är lite mer riktad än SM57:an, lite större frekvensområde också tror jag.

Sm57:an är där väll å andra sidan mycket mid i men inte så mycke bas kanske.

Raffinerat svar 😄

"tror jag, kanske" Själv tycker jag man ska vara säker på sin kunskap innan man postar. Dessutom har du fel.

Det är samma mikrofon med olika chassin. Sm58 byggdes för att användas till sång, därför det skyddande höljet så man slipper oroa sig för pops och blåsljud.

Hursomhelst gör de olika chassikonstruktionerna att membranet är olika långt ifrån ljudkällan, en sm57a går att micka närmare med ( tänk centimeter ). Därför större proximityeffekt på 57an.

Men allt det där är egentligen ointressant för en bra låt är en bra låt och vad som låter är viktigare än hur det låter. Fråga Claes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp du dig en SM58 och när du vill att det ska låta SM57 så skruvar du av puffskyddet.

-"Nä, men det låter ju inte likadant"

Inte riktigt, men nära nog.

Ska du enbart spela in med mikrofonen? Överväg gärna en kondensatormikrofon i så fall. Med den kan du fejka till SM57/SM58-soundet mer än du kan få en SM57/58 att låta konding. Fast, visst, spelar du rockmusik så kommer du nog vara mer nöjd med en dynamisk mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en stormembrans kondensator mick =)

vill ha en dynamisk åxå.. vill ha variation och alltid bra me lite olika mickar 😄 bra till olika sound m.m..

Får se hur nöjd ja blir me SM58an 😄 blir en sån.

tack för svaren 😄 va rätt bestämmd redan innan.. men man kan aldrig få nog me råd å liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
SM58 lämpar väll sig mer till sång och är lite mer riktad än SM57:an, lite större frekvensområde också tror jag.

Sm57:an är där väll å andra sidan mycket mid i men inte så mycke bas kanske.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en stormembrans kondensator mick =)

vill ha en dynamisk åxå.. vill ha variation och alltid bra me lite olika mickar 😄 bra till olika sound m.m..

Får se hur nöjd ja blir me SM58an 😄 blir en sån.

tack för svaren 😄 va rätt bestämmd redan innan.. men man kan aldrig få nog me råd å liknande

Om du redan har en konding så skulle jag lätt köpa en SM57.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58 lämpar väll sig mer till sång och är lite mer riktad än SM57:an, lite större frekvensområde också tror jag.

Sm57:an är där väll å andra sidan mycket mid i men inte så mycke bas kanske.

Raffinerat svar 😄

"tror jag, kanske" Själv tycker jag man ska vara säker på sin kunskap innan man postar. Dessutom har du fel.

Det är samma mikrofon med olika chassin. Sm58 byggdes för att användas till sång, därför det skyddande höljet så man slipper oroa sig för pops och blåsljud.

Hursomhelst gör de olika chassikonstruktionerna att membranet är olika långt ifrån ljudkällan, en sm57a går att micka närmare med ( tänk centimeter ). Därför större proximityeffekt på 57an.

Men allt det där är egentligen ointressant för en bra låt är en bra låt och vad som låter är viktigare än hur det låter. Fråga Claes.

Fråga mig? 😏😄

Visst är en bra låt lika bra även om den spelas in med trist utrustning - men den kan ju glänsa mer om det blir bättre ljud också... 😠

Tyvärr har jag inte med SM57/58 på min testsite - men jag gillar inte ljudet i dem, utan ser dem mest som nödfallsmikrofoner för livesituationer. Ok - spela in gitarrstärkare med SM57 funkar - men inte sång. Välj hellre Beta58 om du behöver en dynamisk till sång. Beta låter enligt min mening mycket bättre än de gamla relikerna... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga mig? 😏  😄

Visst är en bra låt lika bra även om den spelas in med trist utrustning - men den kan ju glänsa mer om det blir bättre ljud också... 😠

Tyvärr har jag inte med SM57/58 på min testsite - men jag gillar inte ljudet i dem, utan ser dem mest som nödfallsmikrofoner för livesituationer. Ok - spela in gitarrstärkare med SM57 funkar - men inte sång. Välj hellre Beta58 om du behöver en dynamisk till sång. Beta låter enligt min mening mycket bättre än de gamla relikerna... 😄

Vad som låter bra och dåligt är väl upp till var och en att avgöra. Skulle man genomföra en världsomfattande röstning där dom 5000 mest framträdande ljudteknikerna (som jobbar med inspelning i studiomiljö) fick rösta på sin favoritmikrofon tror jag faktiskt SM57 skulle vinna.

edit: Trist utrustning? Jag tycker en helt linjär/ofärgad inspelningkedja är den tristaste. Visst låter det naturligt, men hur roligt är det om man ska spela in en rock- eller poplåt?

edit2: av ren nyfikenhet: Om producenten vill att sången ska låta som om den var inspelad med en SM57 och du satt som ljudtekniker, hur skulle du mixmässigt lösa det om du hade spelat in sången med en perfekt linjär stormembranare? För enkelhetens skull säger vi att rummet var helt torrt.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga mig? 😕  🙂

Visst är en bra låt lika bra även om den spelas in med trist utrustning - men den kan ju glänsa mer om det blir bättre ljud också... 😉

Tyvärr har jag inte med SM57/58 på min testsite - men jag gillar inte ljudet i dem, utan ser dem mest som nödfallsmikrofoner för livesituationer. Ok - spela in gitarrstärkare med SM57 funkar - men inte sång. Välj hellre Beta58 om du behöver en dynamisk till sång. Beta låter enligt min mening mycket bättre än de gamla relikerna... 😉

Vad som låter bra och dåligt är väl upp till var och en att avgöra. Skulle man genomföra en världsomfattande röstning där dom 5000 mest framträdande ljudteknikerna (som jobbar med inspelning i studiomiljö) fick rösta på sin favoritmikrofon tror jag faktiskt SM57 skulle vinna.

edit: Trist utrustning? Jag tycker en helt linjär/ofärgad inspelningkedja är den tristaste. Visst låter det naturligt, men hur roligt är det om man ska spela in en rock- eller poplåt?

edit2: av ren nyfikenhet: Om producenten vill att sången ska låta som om den var inspelad med en SM57 och du satt som ljudtekniker, hur skulle du mixmässigt lösa det om du hade spelat in sången med en perfekt linjär stormembranare? För enkelhetens skull säger vi att rummet var helt torrt.

"80 miljarder flugor kan inte ha fel - ät skit"...? 🙂😆

Jag är en sådan där irriterande typ som ärligt talat struntar i vad "5000 framstående ljudtekniker" tycker - utan hellre går efter mina egna öron. Jag sade ju att Beta58 enligt min mening är betydligt bättre än SM58, så det finns väl ingen anledning att klaga på det uttalandet...? 😳

Jag är inte nödvändigtvis ute efter en spikrak frekvensgång bara för att jag klagar på SM58 (jag använder både rörmicar, bandmicar och andra färgande micar själv) - men ljudet i den gillar jag helt enkelt inte, medan Beta58 är helt ok (trots att den också färgar ganska kraftigt). När jag av en tillfällighet såg frekvensgången för ett par år sedan, så förstod jag också varför jag föredrar Betan... 😉

SM58:

site_img_us_rc_sm58_large.gif

Beta58:

site_img_us_rc_beta58a_large.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
En SM57.... går att göra hur mycket som helst med den.

Det går tom att spika i tolvtum med den.

Den kan tillochmed starta bråk mellan Vacuum och Claes..

🙂

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja, huruvida vi ska jämföra flugor och människor kan man alltid diskutera, och visst, se bara på valet, man ska inte alltid lita på majoriteten, eller? Många blir ju påverkade av propaganda.

Jag reagerar mest på att om man som tekniker inte kan tänka sig att spela in med en viss mikrofon på grund av att man tycker den "låter illa" så är man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjälpt både en och två inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland på grund av att man som musiker skickas iväg till ett rum där man inte har ögonkontakt med någon annan i bandet (läckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte är dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som låter SM57 så ska ingen tekniker i världen placera något annat framför ljudkällan.

Den stora poängen med SM57 är inte att den ensam låter bra, men ett spår inspelat med SM57 är grymt lätt att sätta i mixen. Hörs bra, tar inte upp för mycket plats plus att den faktiskt svarar bra på alla frekvenser utom dom högsta och lägsta. Eftersom dom är dynamiska är diskanten lite "trögare" vilket ses som ett plus i digital inspelningsmiljö. Testa att spela in en tamburin med en SM57 samtidigt som en stormembranare på ett relativt nära avstånd. Jag tror du kommer uppleva tamburinen naturligare när du lyssnar på SM57. Du kommer i alla fall få en tydligare kärna och bättre dynamik i alla frekvenser under 4000hz av den enkla anledningen att kondensatornmikrofonens "snabba" gensvar kommer lyfta fram transienterna en massa db som gör att du tvingas hålla nere gainen rejält om du inte vill att det ska dista. Och även om du gainar ner diskanten på kondingmiken så låter det helt enkelt inte likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

En SM57.... går att göra hur mycket som helst med den.

Det går tom att spika i tolvtum med den.

Den kan tillochmed starta bråk mellan Vacuum och Claes..

😄

😆

YES! Blod! Nu! 😎😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja, huruvida vi ska jämföra flugor och människor kan man alltid diskutera, och visst, se bara på valet, man ska inte alltid lita på majoriteten, eller? Många blir ju påverkade av propaganda.

Lite överdrivet, men det lät så perfekt i sammanhanget ändå - så jag kunde bara inte låta bli... 😎

Jag reagerar mest på att om man som tekniker inte kan tänka sig att spela in med en viss mikrofon på grund av att man tycker den "låter illa" så är man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjälpt både en och två inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland på grund av att man som musiker skickas iväg till ett rum där man inte har ögonkontakt med någon annan i bandet (läckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte är dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som låter SM57 så ska ingen tekniker i världen placera något annat framför ljudkällan.

Jag jobbar inte som ljudtekniker, så jag kan ta mig friheten att ha åsikter om olika prylar - och helt enkelt strunta i att skaffa utrustning som jag inte gillar - och har jag en bestämd åsikt om något speciellt, så berättar jag hellre än gärna vad jag tycker. 😆 Så enkelt är det - och jag kan spela in en gitarrstärkare med helt andra mikrofoner om jag vill det. Exempelvis så ken en bandmic låta grymt bra på gitarrstärkare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
En SM57.... går att göra hur mycket som helst med den.

Det går tom att spika i tolvtum med den.

Den kan tillochmed starta bråk mellan Vacuum och Claes..

😄

😆

YES! Blod! Nu! 😎😆

Nä, du slutade ju skriva du med stort D förra gången vi bråkade så vi har fred.

fan vad störigt det var.. brr

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja, huruvida vi ska jämföra flugor och människor kan man alltid diskutera, och visst, se bara på valet, man ska inte alltid lita på majoriteten, eller? Många blir ju påverkade av propaganda.

Lite överdrivet, men det lät så perfekt i sammanhanget ändå - så jag kunde bara inte låta bli... 😉

Jag reagerar mest på att om man som tekniker inte kan tänka sig att spela in med en viss mikrofon på grund av att man tycker den "låter illa" så är man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjälpt både en och två inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland på grund av att man som musiker skickas iväg till ett rum där man inte har ögonkontakt med någon annan i bandet (läckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte är dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som låter SM57 så ska ingen tekniker i världen placera något annat framför ljudkällan.

Jag jobbar inte som ljudtekniker, så jag kan ta mig friheten att ha åsikter om olika prylar - och helt enkelt strunta i att skaffa utrustning som jag inte gillar - och har jag en bestämd åsikt om något speciellt, så berättar jag hellre än gärna vad jag tycker. 🙂 Så enkelt är det - och jag kan spela in en gitarrstärkare med helt andra mikrofoner om jag vill det. Exempelvis så ken en bandmic låta grymt bra på gitarrstärkare. 😎

Jag är mest rädd att dina utlåtanden lätt tolkas som om du vore en proffessionell ljudtekniker, vilket i sammanhanget det då blir ganska viktigt att poängtera att du inte är. Jag lyssnar hellre till någon med bred yrkeserfarenhet än en hemmapulare när jag vill ha ett utlåtande om en pryl av den enkla anledningen att svaret generellt då blir mer objektivt. Att säga att en pryl är bra eller dålig säger inte mycket om prylen. Det är oändligt mycket bättre att i så fall förklara i vilka sammanhang prylen inte funkar, och någon med gedigen kunskap borde även kunna berätta om i vilka sammanhang prylen verkligen fyller en positiv funktion. Ditt/dina ideal av det perfekta ljudet är det förmodligen bara du i hela världen som har, precis som mina ideal är lika unika (och alla andras såklart). Men att kunna förstå andras ideal, eller i alla fall få ett ungefärligt hum om vart producenter vill med sina mixar och acceptera det på ett objektivt plan tror jag är en förutsättning om man ska försöka sig på att bedöma ljud och ljudkvalité ur ett konstnärligt perspektiv (vilket jag hävdar är ett måste så länge man håller det inom musikens ramar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Den stora poängen med SM57 är inte att den ensam låter bra, men ett spår inspelat med SM57 är grymt lätt att sätta i mixen. Hörs bra, tar inte upp för mycket plats plus att den faktiskt svarar bra på alla frekvenser utom dom högsta och lägsta. Eftersom dom är dynamiska är diskanten lite "trögare" vilket ses som ett plus i digital inspelningsmiljö. Testa att spela in en tamburin med en SM57 samtidigt som en stormembranare på ett relativt nära avstånd. Jag tror du kommer uppleva tamburinen naturligare när du lyssnar på SM57. Du kommer i alla fall få en tydligare kärna och bättre dynamik i alla frekvenser under 4000hz av den enkla anledningen att kondensatornmikrofonens "snabba" gensvar kommer lyfta fram transienterna en massa db som gör att du tvingas hålla nere gainen rejält om du inte vill att det ska dista. Och även om du gainar ner diskanten på kondingmiken så låter det helt enkelt inte likadant.

Det där var bra sagt, en mycket bra sammafattning av hur/varför den micken oftast används och funkar bäst. 😉

Ibland kan sm57 fungera bättre på både akustisk gitarr och sång än en konding, helt beroende på vad som den omges av i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja, huruvida vi ska jämföra flugor och människor kan man alltid diskutera, och visst, se bara på valet, man ska inte alltid lita på majoriteten, eller? Många blir ju påverkade av propaganda.

Lite överdrivet, men det lät så perfekt i sammanhanget ändå - så jag kunde bara inte låta bli... 😆

Jag reagerar mest på att om man som tekniker inte kan tänka sig att spela in med en viss mikrofon på grund av att man tycker den "låter illa" så är man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjälpt både en och två inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland på grund av att man som musiker skickas iväg till ett rum där man inte har ögonkontakt med någon annan i bandet (läckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte är dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som låter SM57 så ska ingen tekniker i världen placera något annat framför ljudkällan.

Jag jobbar inte som ljudtekniker, så jag kan ta mig friheten att ha åsikter om olika prylar - och helt enkelt strunta i att skaffa utrustning som jag inte gillar - och har jag en bestämd åsikt om något speciellt, så berättar jag hellre än gärna vad jag tycker. 🙂 Så enkelt är det - och jag kan spela in en gitarrstärkare med helt andra mikrofoner om jag vill det. Exempelvis så ken en bandmic låta grymt bra på gitarrstärkare. 😮

Jag är mest rädd att dina utlåtanden lätt tolkas som om du vore en proffessionell ljudtekniker, vilket i sammanhanget det då blir ganska viktigt att poängtera att du inte är. Jag lyssnar hellre till någon med bred yrkeserfarenhet än en hemmapulare när jag vill ha ett utlåtande om en pryl av den enkla anledningen att svaret generellt då blir mer objektivt. Att säga att en pryl är bra eller dålig säger inte mycket om prylen. Det är oändligt mycket bättre att i så fall förklara i vilka sammanhang prylen inte funkar, och någon med gedigen kunskap borde även kunna berätta om i vilka sammanhang prylen verkligen fyller en positiv funktion. Ditt/dina ideal av det perfekta ljudet är det förmodligen bara du i hela världen som har, precis som mina ideal är lika unika (och alla andras såklart). Men att kunna förstå andras ideal, eller i alla fall få ett ungefärligt hum om vart producenter vill med sina mixar och acceptera det på ett objektivt plan tror jag är en förutsättning om man ska försöka sig på att bedöma ljud och ljudkvalité ur ett konstnärligt perspektiv (vilket jag hävdar är ett måste så länge man håller det inom musikens ramar).

Jag förstår inte hur någon skulle få för sig att jag är en yrkesarbetande ljudtekniker, när det står klart och tydligt i min signatur, att jag är återförsäljare. Dessutom vet de som har varit med ett tag, att inte ens den firman är på heltid, utan något jag f.n. driver bredvid ett heltidsjobb.

Jag förstår inte heller varför du blir så upprörd över att jag berättar att jag tycker att Beta58 är bättre än SM58? Jag tycker ju så och då ska jag väl också få säga det? Jag har använt både SM57 och SM58 i mängder tidigare - men jag tyckte alltid att de gjorde sig bäst live (dock inte på sång), eftersom det inte är lika noga med detaljer i soundet på livespelningar som det är vid inspelning.

Allt handlar om tycke och smak när det gäller ljud - men man måste väl kunna säga vad man tycker när det dyker upp sådant som man har en åsikt om i en diskussion - eller är det bara tillåtet för de som jobbar i studio, att ha en åsikt och lufta den i forumet...?

Bara för att jag inte arbetar i studio, utan numera bara är en "hemmapulare", som du så föraktfullt kallar det, innebär det inte att jag saknar erfarenhet av större sammanhang eller saknar kunskaper på området, så du ska kanske vara lite försiktig när det gäller att dissa andras åsikter och utlåtanden... 😄

Om jag inte tycker om en mikrofon, så säger jag det i fortsättningen också, på samma sätt som jag berättar om jag tycker om en mikrofon. Det anser jag att jag har lika stor rätt till som vem som helst i forumet. Bara för att en viss mikrofon traditionellt har använts väldigt ofta till vissa saker, så innebär det inte automatiskt att det är den enda eller bästa lösningen - och jag tycker ärligt talat att du är minst lika fel ute som jag, när du utesluter annat än SM57/58 - och framhåller dem som något fantastiskt. Utvecklingen har gått framåt under de senaste 30 åren om du inte har märkt det - så man är inte längre tvungen att hålla sig till dessa reliker, utan det går faktiskt att prova andra vägar och kanske därmed få fram ett mer intressant sound än alla andra, som tvångsmässigt går på gamla lösningar... 🙂

Eftersom det är flest "hemmapulare" här i forumet, så är det dessutom troligen mindre intressant för de flesta att höra vad en producent kanske vill att teknikern ska göra eller inte göra. De flesta i forumet har ju båda de rollerna, samtidigt som de är musiker, låtskrivare och masteringtekniker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...