Jump to content
Annons

Ljudkortsdjungel!


stre

Recommended Posts

Har nu suttit en vecka på nätet och läst tester hit och dit. Kollat priser till förbannelse och sitter nu och lurar på en del grejjer jag hoppas få hjälp med. 😉

PCI eller Firewire?

Ska använda ljudkortet till lite hemmastudio samt lite grann i replokalen.

Antalet in/utgångar ska väll helst ligga runt 8/8...

Läser om bägge, och nackdelar verkar uppväga fördelar hos bägge alternativen som jag ser det.

Har hyffsad dator P4 2,8 2Gb Ram sata diskar mm. Så problem med hastighet borde jag väll knappast få om jag väljer Firewire alternativet?

Prisklassen vare ja, 3000-3500. Vettigt? 🙂

Har spanat in ESI Esp1010 samt Terratec X24. Vad jag har läst så funkar väll dessa ok?

Ge gärna respons på dessa bägge ljudkort, eller om du har något annat att rekomendera!

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara en liten fråga. Ska du använda micar till alla ingångarna? Isåfall, har du 8 preamps? Annars får du antingen skaffa det eller ett ljudkort med inbyggda preamps.

Presonus Firepod har blivit riktigt prisvärd nu. Visserligen lite över din prisklass. Men riktigt bra för pengarna.

http://www.thomann.de/thoiw5_presonus_firepod_prodinfo.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Som mest används jag 3 micar samtidigt. Resten är bara instrument....

Trodde faktiskt inte att jag behövde köpa någon micpreamp till dessa enligt vad försäljaren på jam sa till mig. Men där ser man

Presonus Firepod såg fin ut får kanske omvärdera min prisklass litegrann 😏

Är det samma prestande med Firewire som PCI?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får dåliga vibbar av firepoden, satt o jobbade med två st. i somras, varav de båda överhettades o börja agera konstigt.. 🙂

rme fireface 400/800 är ju klart bäst!! bara att det inte funkar med pro tools.. 🙁

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

jag får dåliga vibbar av firepoden, satt o jobbade med två st. i somras, varav de båda överhettades o börja agera konstigt.. 😎

Satt de ovanpå varandra i rack då? Då kan jag tänka mig att de kan bli för varma en varm sommardag. Och visst de blir varma annars med, men aldrig så jag märkt några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får dåliga vibbar av firepoden, satt o jobbade med två st. i somras, varav de båda överhettades o börja agera konstigt..  😕

Satt de ovanpå varandra i rack då? Då kan jag tänka mig att de kan bli för varma en varm sommardag. Och visst de blir varma annars med, men aldrig så jag märkt några problem.

de satt med 1 HE:s mellanrum för säkerhets skull, det stod en skitfet fläkt o blåste på dem, alltså inte ngn slags ventilation, utan en som man köper på classe o.

skumt det där.. lär ju vart måndagsex, men ändå.. 😎😆

är ett bra kort annars.. kan bygga ut en bit, det är bra!!

i nyaste numret av studio följde en fet reklamtidning från fitzpatrick (vareva??) som fanns väldigt många schyssta RME kort i.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...