Gäst Postat 25 september 2006 Postat 25 september 2006 Eyh! Jag undrar hur macars processorstyrka "funkar" i förhållande till PCar med samma styrka. En kompis till mig har sagt att mac-processorer är dubbelt så starka som PC-processorer med samma styrka. Har nyligen köpt en Macbook med 1,83ghzare, vilket ju är typ samma styrka som en vass PC hade för ett par tre år sen. Isånafall borde ju macen vara mycket starkare? /M
Mr Keys Postat 25 september 2006 Postat 25 september 2006 (redigerat) öh, jag kanske inte är rätt person att svara, men klockfrekvensen är väl inte ett sätt att mäta "styrkan" på en processor....den säger väl i princip ingenting om hur "stark" eller hur "bra" processorn är.... men det kanske inte bara var klockfrekvensen du menade!? Redigerat 25 september 2006 av Mr Keys
604 (oregistrerad) Postat 25 september 2006 Postat 25 september 2006 Tja Jag tror det är som så att i den nya macen så sitter det en Intel Core Duo processor. Vilken även förekommer i nya pcs också. Det som gör den snabb är att den har 2 st cores(kärnor). Så enkelt förklarat 1 fysisk processor fasst med 2 st kärnor i sig. Därför kan en sån processor på tex 1,83 ghz vara mycket snabbare en vanlig på tex 3.2 ghz. Den kan alltså beräkna flera\mera saker samtidigt. För det blir som att ha 2 processorer typ. Sen att en mac med samma processor som en pc kan vara snabbare. Beror nog offtast på själva operativet MacOs alt Windows. hur dom dom två hanterar program och anropp till processor osv. Själv så har jag ingen erfarenhet av macos. Det får nån annan svara på. 😳 Tror detta jag skrivit förklarar lite. Rätta mig nån om jag har fel. //Kalle
henning Postat 25 september 2006 Postat 25 september 2006 Traditionellt så har Apples processorer (när de tillvekades av Motorola och senare IBM) varit baserade på RISC-arkitektur medans Intel/AMD har tillverkat processorer med CISC-arkitektur. RISC har byggt på att processorns instruktioner ska vara få och enkla medan CISC bygger på att instruktionerna är många och relativt kraftfulla. Eftersom man på detta sätt har varit tvingad till olika många instuktioner för att göra samma sak på båda plattformarna så har inte processorerna varit jämförbara på samma sätt. En del i det hela har varit att klockhastigheten har kunnat varit lägre hos RISC-processorer och ändå har haft ungefär samma prestanda. För närvarande så är det inte lika lätt att dela upp processorer i de olika arkitekturerna eftersom Intels/AMDs variant nu bygger på en hybridarkitektur mellan de båda. Dessutom så har ju Apple bytt processorleverantör till Intel vilket gör att den gamla sanningen om att Macen är snabbare vid samma processorhastighet i princip inte gäller längre. Däremot så kan ju andra delar i det hela göra så att hastigheten skiljer sig, som tex övrig hårdvara, operativsystem och annan programvara. /H.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.