Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena

Har en Toshiba Laptop som jag gjort musik på och allt har fungerat perfekt tills nu. Helt plötsligt har det kommit upp ränder på skärmen i olika färger som blinkar. Har installerat om grafikkortets drivrutiner men fortfarande samma sak. Har provat att koppla in min skärm via VGA porten i Toshiban och samma sak där med ränder som blinkar. Datorn verkar förutom grafiken fungera normalt.

Är det som jag anar att grafikkortet har pajat?

Går det att byta ut ett trasigt grafikkort i en laptop?

Tacksam för alla tips!!

// Klas

Redigerat av Magnetic
Annons
Postat
Kan vara skärmen också

Kanske va lie otydlig...

Den extra skärmen jag kopplade till Laptopen är fullt fungerande och visar samma typ av blinkande ränder som den platta skärmen i Laptopen.

Då borde det inte va själva skärmen i laptopen som är problemet.

Postat

Det låter som om det är grafikkortet. Tror att det brukar vara enstaka pixlar som dör om det är skärmen.

Hur gammal är den? Garantin är väl såklart ute precis innan det hände?

Det är lite olika från dator till dator, men som du misstänker så är det inte så enkelt att byta grafikkortet själv. Förmodligen måste man byta hela moderkortet. Säkert inte jättebilligt, tyvärr.

Jag kollade på farsans laptop som blev kajko och färgerna blev helt fel. Alla röda pixlar var tända med max styrka. Lösningen var tack och lov enkel. Skruvarna hade skruvats upp väldigt mycket och efter en åtdragning så funkade den som den skulle.

Postat

Tack för svaret och tipset Light Head.

Garantin har så klart gått ut för inte så länge sen.

Verkar som jag får vända upp och ner på sparbössan och se vad jag kan göra.

Ha de!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.