chrisgroove (oregistrerad) Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Hallå i stugan. Jo, jag är inte speciellt hajj på ljudkort och sånt så jag tänkte ta hjälp av er på forumet. Jag gör bara digitalmusik så som, house, hiphop & rnb. Det jag undrar nu är, vilket ljudkort ska jag köpa mig? Jag har tänkt att någon gång i framtiden skaffa mig en DAW-controller, typ som en Tascam US-2400 eller en Mackie Control med extension efter behov. Jag kommer nog någon gång i framtiden vilja kunna spela in gitarr och möjligtvis bas också. Jag har också tänkt bygga ett sångbås så fort som möjligt och vad behöver jag då? En micpreamp? Hörlursförstärkare, talkback, hörlurar in till sångbåset? Kan ni tipsa om några bra sådana? Angående monitorer så har jag tänkt att jag ska åka och lyssna på några olika modeller, har förstått att Genelecs modeller är bra. Tack på förhand!
rainydays Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Vilken prisklass och hur många kanaler? Jag hade nog satsat på Mackiecontrol framför Tascambordet. Visst man får inte lika mycket reglar för pengarna, men man får å andra sidan en bättre controller med ordentlig feedback så man ser direkt vad man jobbar med. Gissningsvis kommer du inte behöva någon extension ens. Däremot är deras C4 väldigt trevlig om man jobbar mycket med synthar. Monitorer är ganska lönlöst att fråga på ett forum om eftersom det är så subjektivt. Men ja, Genelec är bra, personligen tycker jag de låter lite för bra. Gillar Dynaudio bättre. Men det är en smaksak som sagt.
labero Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Du kan få ett awe 64 av mej. Du behöver mik också. Köp dynamisk mik för det blir bra dynamik i sången då
MrPetter Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Tjena... På temat alternativa lösningar... =) Vi byggde en gång i tiden en studio runt tanken att jobba med alla kanaler direkt mixade i datorn. Det resulterade i en fet PC med Digi002, en enkel ADAT-brygga från Alesis och en Mackie Control Universal. Därtill en hörlursförstärkare och en Samson C-control för att fixa talkback och separata montiorkedjor. Det var bra i tanken, men funkade mindre bra i teorin. Mycket hårdvarusynthar, knepiga sångerskor som absolut ville ha mycket reverb vid inspelningen samtidigt som vi ville lyssna på (och spela in såklart) ren signal samt ökande mängd inspelningar ledde till att vi byggde om rätt friskt. Och JA, jag är klar över att det går att lösa på andra sätt, men hur som helst - jag kommer aldrig bygga en studiomiljö utan riktig mixer igen. Idag kan du köpa en Yamaha 02R billigt begagnat och vill man köra heldigitalt är det ett himla bra alternativ. Aldrig problem med montoring, aldrig problem med liveeffekter, aldrig problem med flerkanalsinspelning med busar och därtill åtta micpreampar... Hittar du ett bord med ADATkort i så kan du då köpa ett RME-kort med enbart ADAT-portar i som ljudkort, vilket är både billigt och kanon. Ah well. Några tankar i alla fall. =) //petter
chrisgroove (oregistrerad) Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Vilken prisklass och hur många kanaler? Prisklass spelar ingen roll och angående kanaler så har jag ingen aning. För jag vet inte hur det där funkar vad som behöver hur många kanaler osv. Men om vi säger att jag ska ha ett Mackie Control bord, 1 mic, 2 par hörlurar, 1 par monitorer. Hur blir det? Idag kan du köpa en Yamaha 02R billigt begagnat och vill man köra heldigitalt är det ett himla bra alternativ. Aldrig problem med montoring, aldrig problem med liveeffekter, aldrig problem med flerkanalsinspelning med busar och därtill åtta micpreampar... Hittar du ett bord med ADATkort i så kan du då köpa ett RME-kort med enbart ADAT-portar i som ljudkort, vilket är både billigt och kanon. Har Yamaha 02R motoriserad reglar och kan man styra t.ex Cubase/ProTools med det? Och vad är igentligen skillnaden på att köpa ett 02R bord och Mackie Control?
rainydays Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Vilken prisklass och hur många kanaler? Prisklass spelar ingen roll och angående kanaler så har jag ingen aning. För jag vet inte hur det där funkar vad som behöver hur många kanaler osv. Men om vi säger att jag ska ha ett Mackie Control bord, 1 mic, 2 par hörlurar, 1 par monitorer. Hur blir det? Ja då är det ju inte frågan om många kanaler precis. Frågan är mest om du kan tänkas vara i behov av fler i framtiden? Några du skulle kunna titta på är Mackie Spike, Focusrite Saffire, RME Fireface 400 och MOTU Ultralite. Ett annat alternativ skulle kunna vara M-Audio Project Mix. Där får du kontrollyta och ljudkort i ett. Och dessutom kanaler så du borde klara dig i framtiden också.
chrisgroove (oregistrerad) Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Ja då är det ju inte frågan om många kanaler precis. Frågan är mest om du kan tänkas vara i behov av fler i framtiden? Några du skulle kunna titta på är Mackie Spike, Focusrite Saffire, RME Fireface 400 och MOTU Ultralite. Ett annat alternativ skulle kunna vara M-Audio Project Mix. Där får du kontrollyta och ljudkort i ett. Och dessutom kanaler så du borde klara dig i framtiden också. I framtiden kanske en gitarr och en bas ska kunna kopplas in. Utav dom ljudkorten du tipsade om så vad jag förstod så tycker jag att Fireface 400 och MOTU UltraLite korten lät mest "attraktiva". Sen om jag skulle tänka frammåt så var ju ProjectMix I/O kanon, den har massa in och utgångar samtidigt som den har utgångar för 2 par hörlurar. Skulle dock vilja ha så att man kopplar in allt på baksidan av kortet och bara har rattar på framsidan, så man inte har några synliga kablar. Sen förstår jag mig inte riktigt på vad man behöver, vad det är till för och vad man ska kolla efter på ett ljudkort, vad som är bra och dåligt. :/ Skulle vara trevligt om någon kunde ta sig lite tid och beskriva för en nykomling inom studiovärlden!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.