Jump to content
Annons

Att dämpa rumsljud vid inspelning


Chris

Recommended Posts

Bor i en ganska liten lägenhet (etta) och har datorn i vardagsrummet. Märker att jag tyvärr får med lite för mycket av rumsljudet när jag spelar in akustisk gitarr, främst vid hård anslag. Sånginspelning däremot är inga problem om man sjunger på kort avstånd från micken. Nån som har bra tips på vad man kan göra för att dämpa rummets inverkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns inte några enkla genvägar. Du får hitta en bra placering för micken och sedan försöka dämpa resonansen så gott det går. Detta är det verkligt svåra när det handlar om att spela in akustisk gitarr. I vissa utrymmen fungerar det hur enkelt som helst, men vissa är nästa hopplösa.

Mitt musikrum är ungefär som en kub, och jag jobbar hårt med bokhyllor och byråar för att skapa naturliga "diffusorer" för att minska inverkan av rumsresonansen.

Om du inte redan har det, så bör du skaffa dig några dämpskärmar som du kan placera ut efter behov.

Om man mickar upp gitarren med två mikrofoner kan man ofta skapa en tydligare närvaro hos en akustisk gitarr, även om man sedan mixar ihop kanalerna nästan helt.

Se till att ha tjocka mattor där du sitter och spelar(det ekar lika bra mellan golv och tak, som mellan väggar).

Lite toppdiskant på gitarren genom eq när du mixar, ökar oxå närvaron och tar fokus från oönskad akustik.

Olika mikrofoner tar upp olika mycket sidoljud (på gott och ont).

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Prova också att flytta runt i rummet på så många olika platser som du bara giter, skillnade kan vara enormt stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ha tjocka mattor där du sitter och spelar(det ekar lika bra mellan golv och tak, som mellan väggar).

😉 Saken är den att jag har ekparkett i rummet, och det är dessutom lite halvt glest. Inga gardiner bland annat. Har dock laborerat med att hänga ett duntäcke över mig och gitarren, det blev genast bättre faktiskt. Gitarren kändes mer "nära" på nåt sätt. Har därför funderat på att bygga nån liten koja av något slag. Nån dsom har provat detta kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe...

Jo, jag har själv suttit så där och sjungit en gång. Man såg väl ut som ett spöke...

I vilket fall som helst så fungerar ju det lite som skärmar, fast skärmar är ändå att föredra så vida du inte tycker om att ha täcker över huvudet.

Se till att skaffa dig en riktigt tjock matta oxå, det gör oxå stor skillnad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall som helst så fungerar ju det lite som skärmar, fast skärmar är ändå att föredra så vida du inte tycker om att ha täcker över huvudet.

Har du nån länk till nån sida som har lite mer info om skärmar? Hade varit bra!

Placerar man dessa runt om sig när man spelar in, eller hur funkar det? Tänkte då främst på gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du, någon länk har jag inte, men det kan fungera alldeles utmärkt med att göra egna enkla skärmar av vanlig isoleringsplattor för väggisolering . 4 st för 235 kr, tror jag att jag gav sist. Bygg en enkel träram runt och klä det i något mjukt tyg. Om du klär dem i något vitt tyg så kan de vara rätt snygga att hänga på väggen oxå (det har jag själv).

Sen hur man använder skärmar är lite av en smaksak och från gång till gång. Men om jag skall ge något tips när det gäller akustisk gitarr så se först och främst till att inte micka med en stormembransmikrofon. Oftast är det alldeles för svårt att använda i ett litet rum hemma (i detta sammanhang). Använd en liten sak med tydlig riktning(upptagning) istället, ex. MT184 från TSM. Det är en billig mickrofon som låter jättebra.

Med en sådan mikrofon har du ungefär 100 gånger större chans att lyckas i din hemmastudio. (Edit: det finns förståss stormembransmickar med valbar riktningskaraktär som oxå skulle kunna fungera på liknande sätt, men om du inte har en sådan...)

Ett exempel på hur du kan göra med skärmarna är att placera dem nära intill mickrofonen på var sin sida. Luta dem lite emot varandra och placera micken mitt emellan och se till att mikrofonen INTE sticker ut framför skärmarna(skärmarna skall skärma av ordenligt runt micken, så micken får inte vara utanför skärmarna).

När du sedan skall spela så sitter du framför micken (nära skärmarna) 15-20 cm (från micken)och har ytterligare någon skärm runt gitarren så att du bromsar upp ljudet så det inte studsar runt så mycket i rummet.

Dessutom så skall du naturligtvis ha bra isolering i rummet i övrigt. Skärmarna är inte still stor hjälp som basfällor och diffusorer. Då fungerar en soffa och en bokhylla mycket bättre!

MEN, om du använder den tekniken som jag beskriver så kan jag lova dig att du har alla förutsättningar för att få ett jäkligt bra och rent ljud ifrån din gitarr, utan besvärlig resonans ifrån rummet.

Jag använder själv den här tekniken och det är det bästa jag har lyckats åstakomma efter alla år, och det är dessutom både billigt och enkelt.

Vidare...

Det är min bestämda uppfattning att det har blivit alldeles för hypat med att alla skall ha feta stormembransmickorfoner, för de flesta hobbystudios (hemmastudios) har alldeles för kass akustik för att kunna utnyttja de egenskaper som verkligen är bra hos dessa. Några av de absolut bästa och renaste inspelningarna som jag har gjort, har varit med starkt riktade småmembrans-mickrofoner. 🙂

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att en stormembransmikrofon gör studion betydligt snyggare och helheten mer seriös vilket ger intrycket att det kommer låta bättre. Jag gillar det intrycket 🙂

Det var ju så förr iaf. Nu har ju varenda kotte en stormembransmick hemma. Snart kommer det va hippt me en uppsättning SM-57or igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att en stormembransmikrofon gör studion betydligt snyggare och helheten mer seriös vilket ger intrycket att det kommer låta bättre. Jag gillar det intrycket 🙂

Jo, och det är lite det som jag menar. Så fort man skall börja spela in hemma så handlar man direkt en billig stormembransmikrofon, man har ju hört att det skall vara bra, det "ser" kanske proffsigt ut (eftersom många amatörer inte hade råd med sånt tidigare). Även om mikrofonen är bra så innebär det inte att du får en bra dämpning och akustik i sovrummet, bara för att du köper en ny mik.

Sen när man skall spela in så står man där i sin "hemmastudio", i en miljö där det många gånger inte alls fungerar så bra att använda dem.

Ofta får man placera sig mycket nära mikrofonen för att inte allt eko i rummet skall ta över, och då sitter man i stället med en oönskad proximityeffekt och många gånger måste börja skära eller köra med multibandskompression för att kunna hålla i ljudet lite, i synnerhet på sång då.

Då spelar det ju inte så stor roll om mikrofonen i sig är bra, eftersom förutsättningarna ofta är helt fel. Tro nu inte att jag är emot allt vad bred, eller rundupptagande mikrofoner heter, men det är inte alltid det fungerar så bra hemma i lägenheten, även om man tycker att den ser ack så cool ut... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att jag har en stormembranare, en ADK A-51. Dock tvivlar jag inte på att man kan få ett bra resultat med en sådan, då jag har hört många som suttit hemma och fått det att låta alldeles strålande. Jag kanske bör tillägga att rummet inte är ett problem (vad jag har hört) när jag spelar in sång; då sjunger jag nära mikrofonen och utnyttjar proximity-effekten för att maskera rummet. Verkar fungera bra.

Det lutar starkt åt att jag bygger skärmar. Vad jag har förstått efter att ha läst lite i boken "Digital inspelning i ett nötskal" så har dessa typer av skärmar vanligen en absorberade sida (plywood-sidan) och en reflekterande sida (sidan med glasfiberullen). Se denna länk : http://www.jeffstrong.com/gobos.html

Jag har funderat på att bygga några stycken så att jag kan sitta på en pall med gitarren och ha dessa runt mig som en kvadrat. Låter det vettigt? 😄

Frågan är också om man ska ha den absorberande sidan av skärmarna vända mot mig, eller ut mot rummet.

Till sist den viktigaste frågan : fungerar såna här skärmar bra? Man vill ju inte direkt lägga ner tid på att bygga dessa helt i onödan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missar min poäng lite. Jag menar inte att a51 är en dålig mikrofon, tvärt om, men det har ett ganska stort upptagningsområde, presis som du själv beskriver att du går nära micken när du lägger sång, för att minska rumsklangen.

När du mickar en akustisk gitarr så är den mycket mer rik på transistenter det det är ekot av sådana som blir jobbiga när du spelar in, och det är mycket svårare att skärma bort sådant med en sådan mikrofon som du använder. Rösten är jämnare och därför enklare att arbeta med (ur den aspekten) Därför har du större chans att få ett rent och "nära" ljud om du använder en mikrofon med smalare "njure".

Om du har väldigt bra akusiska förusättninar så kan du klara dig bra med en ADK51a oxå.

Anyway, om det fungerar med skärmar? Jag satt i eftermiddags och pysslade med en låtide, där jag använder akustisk gitarr spelat med plektrum.

Jag drog ner ett par mp3versioner av en bit av det jag spelade på gitarrerna.

Endast en gitarr

två akustiska något panorerade...

Bägge gitarrerna med lite av cubase egna reverb...

Jag har lagt liiite kompressor och dragit ner diskanten lite vid ca 2.8khz

Detta är exempel på vad JAG tycker är ett nära och rent plektrumspel. Det är inspelat med en TSM 184 för 895:-

Jag använder skärmar, precis på det sätt som jag beskrivit innan. Om du gillar ljudet så kommer det att fungera med skärmar även för dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är exempel på vad JAG tycker är ett nära och rent plektrumspel. Det är inspelat med en TSM 184 för 895:-

Jag använder skärmar, precis på det sätt som jag beskrivit innan. Om du gillar ljudet så kommer det att fungera med skärmar även för dig. 😆

Låter kanonbra det där tycker jag! Hör också att du har en bra mycket bättre gitarr än vad jag har...min har en tydlig kakburks-tendens..

Vad är det för mått på skärmarna, och hur många är det totalt? Har du nåt slags stöd till dom så dom kan stå upprätt på golvet? Är det dom absorberande sidorna som är vända mot gitarren eller tvärtom? Ja, som du ser, frågorna haglar 😳 Är så nyfiken! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina skärmar består av vanliga enkla isoleringsplattor. De har inte någon baksida utav plywood eller liknande och jag lutar dem faktiskt än så länge, eftersom jag inte gjort några ben eller sånt på dem.

Jag har ännu bara 4 st. Två hänger på väggen och har träram (av golvlist) och är klädda i vitt tyg. De andra två ställde jag bara som de var. Inte helt bra eftersom de dammar en del om plattorna, men jag skall klä in även dem, och se till att skaffa fler att hänga på väggen oxå.

Nyckeln till närheten i ljudet ligger dock i att jag använder en mikrofon med ganska tydlig riktining (som jag skrev innan) och att jag har placerat skärmarna så att de "osolerar" mikrofonen.

Det kan vara en god ide att luta dem så att de även isolerar reflektioner ifrån taket, för ofta så låter man taket vara oisolerat när man sitter i en hyreslägenhet...

I övrigt så beror ju ljudet mycket på hur man riktar micken och det anpassar man ju efter spelsätt och vad man vill ta fram. 😏

OBS. placera dig ovan på en tjock golvmatta när du spelar in, det kan göra stor skillnad oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att tricket ligger i att försöka isolera mikrofonen. Jag testade att hänga upp ett duntäcke bakom/runt mikrofonen, och det gjorde stor skillnad faktiskt. Tänkte lägga duntäcket på golvet och ställa en pall ovanför, och sedan ha två skärmar bakom mikrofonen som lutar snett över den. Plus ett par skärmar bakom ryggen som "kapslar in" mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att inte (speciellt när du använder en stormembransmick) kapsla in micken i en "tratt", så att du har stängt bakom. Se till att det är öppet bakom micken oxå, så att inte allt ljud studsar tillbaka, och koncentreras mot micken och ger dig knepiga bastoner.

Det fina med sådan byggisolering är att den är så porös att den inte reflekterar tillbaka en massa bas, samtidigt som den "damsuger" de högre frekvenserna.

Alltså; isolera runt om på olika sätt, men akta dig även för basreflexer.

Lägg gärna upp lite ljudprov, det skulle vara kul att höra hur du lyckas! Hur det lät innan och hur det fungerar med dina skärmar! 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...