Jump to content
Annons

Smulan + vän - House.


Piffen

Recommended Posts

LÅTNAMN: Kalaspuffar

ARTIST/GRUPP: Svenn-Adnans Dansbandsorkester

GENRE: House

LÅTLÄNGD: 7:58

KOMPOSITÖR: Adnan M

PRODUCENT: Adnan M & Ulf S

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 7.29 mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Högerklicka --> Spara mål som

Först och främst vill jag be om ursäkt för "dubbelpost", då denna skiss redan har postats av en annan användare alldeles nyligen. Eftersom jag är medlem sen länge och har en viss vana av att posta så tänkte jag att chanserna till feedback kanske ökar aningen om det är jag som släpper posten.. 😏

Tanken är att vi i vår skall spela något liknande under en festival i Göteborg, då vi inte brukar göra den här typen av musik är vi mycket intresserade av vad ni har att säga om det hela!

GIVETVIS FÅR ALLA SOM KOMMENTERAR EN CHOKLADKAKA! 😱

--> Postedit: Låtlänk uppdaterad.

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ait. 😏 Nått annat ställe där jag kan lägga upp det här? Min kollega tyckte det var så himla fint för att det var hög nedladdningshastighet. 😱

Men ni som kommenterat har inget att säga om låten förresten? 😏

//Smulan

Lägg den på forumets server. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN: Kalaspuffar

ARTIST/GRUPP: Svenn-Adnans Dansbandsorkester

GENRE: House

LÅTLÄNGD: 7:58

KOMPOSITÖR: Adnan M

PRODUCENT: Adnan M & Ulf S

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 7.29 mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: http://rapidshare.de/files/34049771/Svenn-...Kalaspuffar.mp3

Först och främst vill jag be om ursäkt för "dubbelpost", då denna skiss redan har postats av en annan användare alldeles nyligen. Eftersom jag är medlem sen länge och har en viss vana av att posta så tänkte jag att chanserna till feedback kanske ökar aningen om det är jag som släpper posten.. 😉

Tanken är att vi i vår skall spela något liknande under en festival i Göteborg, då vi inte brukar göra den här typen av musik är vi mycket intresserade av vad ni har att säga om det hela!

GIVETVIS FÅR ALLA SOM KOMMENTERAR EN CHOKLADKAKA! 🙁

Hej!

Pga de besökare som inte tyckte om vår länk för nedladdningen av låten, har vi nu sett till att ändra på det som gynnar alla. Nämligen genom att göra det mycket enkelt för alla att ladda ner via en inhemsk länk..

Svenn-Adnans Dansbandsorkester - Kalaspuffar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedärja! Efter många om och men som ställt till det i onödan för oss så löste det sig till slut.

Det handlar bara om att göra det smidigare för lyssnaren.

Med enkla presentationer och överskådliga länkar kommer du garanterat få mer kritik i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är jag medveten om att det är trist att sitta och vänta, vilket var fallet den här gången. Själv skulle jag aldrig orka vänta på att få göra någon annan en tjänst, vilket ingen verkar ha gjort när allt kommer omkring.. 🙂

Dock har jag postat låtar här tidigare, även om det var ett tag sen och då har det gått fint, vad det skulle vara för fel på presentationen kan jag inte se?

Nåja, nu är allt fixat, så jag hoppas att ni som lyssnar på låten släpper en kommentar eller två så som Danabacken föredömligt gjort. 😛

Tack på förhand //Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Den röda tråden saknas i arret.. Hooken är för svag för att följa hela låten, kunde man lagt ned lite mer tid och kunskap.. ?

Det pad liknande ljudet är egentligen ganska tufft, det låter lite som kerri chandlers grejjor men tyvärr har du komprimerat det för mycket att det inte blev så cleant.

Bastrumman låter onaturligt konstig och trum paketet känns kanske lite för enkelt?

edit: jag gissar att det här är proddat i reason?

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett påpekande från Danny Cort ändrar jag mitt inlägg av respekt för marc, vars kritik är mycket uppskattad.

Röd tråd; absolut, vi får se hur långt vi kan ta det, för som du säger är hooken för svag att följa med i låten.. Några ideer?

Paden.. ok, vi får pröva oss fram, misstänker att det finns en risk att det blir konkurrens om utrymmet i mixen bara.. Men vi kanske kan slopa ett par element, något du tycker låten kunde klarat sig utan möjligen?

Vi kanske kan kasta in några roliga percussions och kanske framförallt arbeta med det vi har, variera det mer eller andvända på ett roligare sätt. Ska även kika på andra bastrummor.

Hur det än går så är vi tacksamma att du tog dig tid.

//Smulan

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Smulan; du vill ju inte ha kritik.

Som jag förstår det så bemöter du kritiken med "ja, det är kanske dåligt, men jag vill ha det så", vilket gör det meningslöst att ens lägga upp en låt för feedback.

Den här låten håller inte för ett liveframträdande, ta till dig av kompetent kritik och gör om, eller skit i det och spela låten som du tycker att den ska vara, även om den som ett houseprojelt är tämligen medioker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrödu Danny Cort. Ta och varva ner lite. Skaka hand.

Jag håller med om att jag verkar avfärdande, det är inte avsikten. Vi tar till oss och kommer att se över det hela. För hur du än förstår det, Danny Cort, vill vi ha kritik på låten.

För övrigt kan jag inte förstå vad din kritik av mitt bemötande av kritik har med den här låten att göra. Inte överhuvudtaget. Dessutom kommer du knappast med någon form av kritik som gör det lättare för oss att arbeta vidare med låten. "Den här låten håller inte för ett liveframträdande" ger mig nada. Tyvärr.

Jag passar på att be om ursäkt till marc och lovar att vi självklart kommer att använda oss av din kritik. 😑

//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
För övrigt kan jag inte förstå vad din kritik av mitt bemötande av kritik har med den här låten att göra.

Men tanken med att lägga upp en demolåt för kritik är väl inte att sedan bemöta den kritiken och försvara det som är mindre bra i låten?

Då är det ju bättre att spela den för vänner och familj som säger "oj vad du är duktig Smulan, det här är en bra låt".

När det inte alls är en bra låt.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Du upplever det som att jag försvarat det som inte är bra.. Jag ser inte på det på det sättet. Att jag förklarar hur vi tänkt och varför saker och ting är som de är behöver inte vara ett underkännande av någons kritik. Men visst, jag förstår vad du menar och har därför omformulerat mig i det inlägg du ondgör dig så över.

Jag efterlyser fortfarande lite konstruktiv kritik istället för gnäll på hur jag behandlar tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror helt klart att detta kan bli något om ni jobbar mer på att få till en catchigare melodi med leaden/basen. Den nuvarandre känns lite blip-bloppig. Dessutom känns allt lite släpigt.. försök få in lite mer 16-delar i trumkompet.. gärna en stängd hihat eller så. Och så avslöjar ni huvudslingan alldeles för tidigt.. Dessutom känns strukturen lite random.. typ "Nu har vi kört denna slingan i 16 takter.. jamen då drar vi in lite bongos så har vi vunnit 16 takter till." Nämen jag gillar ljudet och idén men på något sätt fungerar det inte speciellt bra nu. Fortsätt att arbeta på den tycker jag. 🙂 Kanske höja tempot lite också? I alla fall. Ni måste hitta mer driv.. få bort den där släpiga känslan över låten så blir det nog skitbra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har sett över ett par alternativa trumset.

Tempot är höjd aningen, och bara den förändringen gör melodin mer fartfylligare. Vissa idéer finns att göra om basslingan helt, att den inte håller samma ackord, utan att den svänger också, alternativ finns.

Möjligen fler effekter, dock så får vi se till att dem inte krockar i registret och att det inte blir för mycket i mixern.

En bra hook är mycket viktigt, vi ska se över med detta också!

Tackar för kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs låt, skön basgång och najs hook, det som slog mig när jag lyssnade på den var att den kändes som att den blir lite för mkt ljud och effekter samtidigt överlag efter 2.15, den känns "tjock" så om den skalades ner lite efter det och om hooken får träda fram lite mer, eventuellt variera den lite ibland.

Jag gillar den och den känns bra, den maler på med bra gung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för kritiken! Mycket upplyftande, det uppskattar vi, starkt! Chokladkaka kommer med posten.. 🙂

Dessutom känns strukturen lite random.. typ "Nu har vi kört denna slingan i 16 takter.. jamen då drar vi in lite bongos så har vi vunnit 16 takter till
🙂 Ska verkligen se över det där, det ligger mycket i det. 🙂
Jäkligt stompigt! Skulle funka rätt bra mitt i en session, men någon floorfiller är det väl kanske inte.
😎 Helt klart, då vet vi iaf var vi ska placera den om den nu kvalar in vill säga. 🙂 Tack för uppmuntran!
Najs låt, skön basgång och najs hook, det som slog mig när jag lyssnade på den var att den kändes som att den blir lite för mkt ljud och effekter samtidigt överlag efter 2.15, den känns "tjock" så om den skalades ner lite efter det och om hooken får träda fram lite mer, eventuellt variera den lite ibland.

Jag gillar den och den känns bra, den maler på med bra gung.

Tackar! Det är ständigt det här med hooken, lovar att vi ska se över den, framförallt behöver vi nog se till att få ur den ur arret lite bättre så den bär genom låten då den är med.. Som marc sa så håller den inte hela vägen ut. Tyvärr. Ska se vad vi kan göra åt massan av ljud, musikskaparna har lite olika inställning till det där bara.. 😮 Dock kan det vara ett sätt att lyfta fram paden som marc gillade utan att det för den delen blir tunnt eller lamt.
Jag tycker att låten vaknar till liv och blir mer intressant just efter 2.15. Synd att det tar så lååång tid innan det inträffar bara. Kanske skulle kvinnorösten medverka lite tidigare?
Ja kanske.. Men du tycker inte det blir för monotont med den rösten då? Det är något jag funderar över när jag lyssnar på den. Men ska vi spela den live så kommer vi ha en kortare version och vi kommer komma till saken lite snabbare än nu. 🙂 Men vi ska kika på om man kanske kan snabba på lite i början, bra ide!

Tack alla, verkligen toppen att ni tar er tid! 🙂 //Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...