Jump to content
Annons

Gitarr-samplingar ... Svårt?


Zeth

Recommended Posts

En komplett newbie-fråga:

Går det att få till hyfsat gitarrljud via midi i exempelvis Reason? Jag är inte ute efter särskilt mycket långa slingrande solon, utan det jag tänker mig (i första hand) är distade elgitarrer och främst ackord.

Alla tips och all info mottages tacksamt. Exempelvis vad man kanske bör tänka på, och så givetvis om det finns några bra och användbara samplingsbibliotek (helst gratis men även kommersiella)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Japp det funkar.

Jag samplar själv så jag kan tyvärr inte tipsa om bibliotek.

Oavsett vilket progam eller sampler du använder så går det att göra mycket.

Tricket är som vanligt att förstå hur man skall få instrumentet att låta levande.

Mao man måste jobba på det.

Rytmiska övningar med distade ackord funkar fint. Samma regler gäller här som med riktiga guror. Gammalt gott trick, en gura i mitten och två panorerade för maxtryck.

Jag har kört live med sampler och varit kompgitarrist, man får tänka till lite hur man spelar. Skitkul! Att ha en vrålande gitarrstack bakomryggen när man lirar keyboard är ooootroligt ball :-) topp + 2x412 )

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många bibliotek med samplade elgitarrer. Akai-banker kan du konvertera med Reload.

Välj annars en odistad elgitarr och lägg ett antal Scream4 i seriell kedja.

Först lägger jag en Scream4-Overdrive, men håller tillbaka effektmängden/Damage Control och ökar lite i taget tills jag är nöjd.

Sen sticker jag in en MClass EQ och formar lite, sen Scream4-Dist och likadant här att vara noggrann med Damage Control.

Till sist Scream4-Tape för extra press och en liten liten gnutta fjäderreverb från RV7000. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svaren! Verkar lovande...

@ android: Ja! Jag har/hade särskilt Young Gods gitarrsamplingar i åtanke när jag skrev inlägget. Problemet som jag tyckte mig kunna skönja var att de kanske hade jobbat som f-n på att få det att låta någorlunda... Nu tycker jag inte att de låter så där himla naturliga, men det är i deras musik nog inte meningen heller, riktigt. I exempelvis Gasoline Man så "trycker" det ju rätt rejält, men man hör också ganska tydligt att det är samplat. Fast det är bra! 😏

Redigerat av Zeth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...