Jump to content
Annons

Spela in "what you hear"


AndreasLindahl

Recommended Posts

Med mitt gamla ljudkort - ett Soundblaster Live - kunde jag utan problem använda Soundforge för att "spela av" delar av mp3:or (uppspelade i t ex Winamp), streamat ljud från webben, ljud från en dvd-film som spelades upp på datorn etc. Nu när jag har bytt ljudkort till ett Audiophile 2496 går inte detta längre. Den vanliga Windows XP-ljudmixern där man väljer inspelningskälla (I mitt fall "what you hear", eller något i den stilen) finns inte längre kvar, utan jag måste använda mig av ljudkortets mixer istället, och så vitt jag kan se kan man där inte välja vilken källa man skall använda vid inspelning.

Kort och gott - hur fasen gör jag för att spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I den dropdown-listan kan jag endast välja följande:

M-Audio Delta AP S/PDIF

M-Audio Delta AP 1/2

M-Audio Delta AP Multi

M-Audio Delta AP Mon. Mixer

Att välja något av dessa alternativ löser tyvärr inte problemet. Grejen är ju den att jag inte vill spela in något som är kopplat till något av ljudkortets portar, utan ljud som spelas upp "internt" i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

I den dropdown-listan kan jag endast välja följande:

M-Audio Delta AP S/PDIF

M-Audio Delta AP 1/2

M-Audio Delta AP Multi

M-Audio Delta AP Mon. Mixer

Att välja något av dessa alternativ löser tyvärr inte problemet. Grejen är ju den att jag inte vill spela in något som är kopplat till något av ljudkortets portar, utan ljud som spelas upp "internt" i datorn.

Jag har själv ett Audiophile, via firewire. Där kan kan koppla Line-out till Line-in och spela in det. Jag vet inte hur ditt kort ser ut, men du borde kunna göra samma sak. Tyvärr tror jag inte man kan spela in "mjukvaruljud" med dessa kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar otroligt bökigt att behöva dra en massa sladdar för att kunna spela in från interna ljudkällor. Ut-kontakterna på mitt ljudkort används ju i normala fall av mina högtalare... Jäkligt skumt, och dåligt, att detta inte går att göra med den här typen av ljudkort. Trodde aldrig att jag skulle säga det, men just nu saknar jag mitt Soundblaster Live... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...