Jump to content
Annons

Ny skiss från Onerous Task, uppdaterad 060923


Hammock

Recommended Posts

LÅTNAMN: 16 Tons Of Weed

ARTIST/GRUPP: Onerous Task

GENRE: Classic Hardrock

LÅTLÄNGD: 2:41

KOMPOSITÖR: BMG

PRODUCENT: BMG

EV. MEDVERKANDE: BMG

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 3,69Mb

STATUS: Skiss

Lite nygammalt från Onerous Task!

Min lilla insats på sången är inte satt, utan bara ett utkast som skall sjungas in bättre när allt är klart. Ursäkta om den är allt för sur 😎

Har slängt på samma vers två ggr i brist på text 🙁

Hur låter detta ? Något att fortsätta på ? Kommentera ljudbilden...

20060923 - Har meckat lite med trummorna (utan att byta ut själva soundet) Blev det bättre ?

16TonsOfWeed_02.mp3

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det hörs klart och tydligt att sabbath influensen finns där ^^. Det låter som ngt du kan bygga vidare på, bra att du nämnde att sången bara är en skiss med för den låter ju inte så bra. Tycker trummorna försvinner långt bakåt, men det är ju inte mixat ordentligt än kan jag tänka mig. Annars låter gitarrerna som tagna från tidiga black sabbath album, det är ett skönt ljud helt enkelt.

Fixa iordning en hel låt av det här 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! 🙂

Jag postade precis en lite moddad version, ändrat lite i sång-slingan...

Tycker trummorna försvinner långt bakåt

Det är inte meningen, ska ser över trummorna ... lyssnat mig döv på dem 😳

Annars låter gitarrerna som tagna från tidiga black sabbath album, det är ett skönt ljud helt enkelt.
Den kommentaren gick rakt in i hjärtat 😄

Tacksomfantack! ... synd bara att man inte är så bra på skråla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt lovande tycker jag. Det mest negativa jag kan säga är trummorna som inte alls går fram, det låter mest som flapprar lite i bakgrunden när du går loss på pukorna 😆. Sången påminner om han som sjöng i The Cult, kommer inte ihåg namnet nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt lovande tycker jag. Det mest negativa jag kan säga är trummorna som inte alls går fram, det låter mest som flapprar lite i bakgrunden när du går loss på pukorna

Tack som fan! Har meckat en del med trummorna förut, men fick inte till det bättre. Ska nog nollställa alla parametrar och börja om på nytt.

Sången påminner om han som sjöng i The Cult, kommer inte ihåg namnet nu.

VA?! 😎 Låter man som Ian Astbury !? Du skämtar ? 😕 Det är en stor idol, men påminner det verkligen om honom ? I så fall gav du mig ett stort jävla självförtroende 😎

Ett "rodnande" tack iallafall ! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

låter nice .. är ett sabbath fan så jag tycke värkligen du fångat det gammla soundet ,,, bra låt.... jobba vidare

Tackar som fan!

Hur har du spelat in gitarrerna ,, vad är det för bas ??

Bas: En J&D lajnat via POD2.0

Gura: En Washburn lajnat via POD2.0

Trummor: DFH Superior/Custom Vintage

Sen en jävla massa effekter, Blue tubes: Limiter,Kompressor, Chorus mm mm , allt som får datorn att sega ner sig, och lite till :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt lovande tycker jag. Det mest negativa jag kan säga är trummorna som inte alls går fram, det låter mest som flapprar lite i bakgrunden när du går loss på pukorna

Tack som fan! Har meckat en del med trummorna förut, men fick inte till det bättre. Ska nog nollställa alla parametrar och börja om på nytt.

Sången påminner om han som sjöng i The Cult, kommer inte ihåg namnet nu.

VA?! 😮 Låter man som Ian Astbury !? Du skämtar ? 😄 Det är en stor idol, men påminner det verkligen om honom ? I så fall gav du mig ett stort jävla självförtroende 😄

Ett "rodnande" tack iallafall ! 😄

Ja, ta't som en komplimang, jag tyckte sången var helt ok - inte fullt i klass med honom men karaktären finns där, i mina öron i alla fall. Dessutom passade din röst låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ta't som en komplimang, jag tyckte sången var helt ok - inte fullt i klass med honom men karaktären finns där, i mina öron i alla fall. Dessutom passade din röst låten!

En får tacka som fan! 😉

Dessutom är Zebastian, min 3-årige son med och skrattar o pratar i början. Lyssnar man noga så hör man att han säger "Ekorren", jag tror inte han själv vet vad han syftade på, men jag lät det ligga kvar iallafall 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Några andra kommentarer om låten/mixen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker allt låter bra utom trummorna. Känns inte alls rätt, för tunna och för låga. Mera oomph och lite högre så är jag nöjd.

edit: Vilken skillnad det var i det streamade ljudet från soundclick och am-skräpet man får på myspace, men det är väl tyvärr som vhs vs betamax och icq vs msn.

Redigerat av Ahab
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker allt låter bra utom trummorna. Känns inte alls rätt, för tunna och för låga. Mera oomph och lite högre så är jag nöjd.

La upp en ny version där jag försökt få fram trummorna mer. Bättre/sämre ?

Jag har använt mig av trumsoundet som Mustasch har på "above all", som referens när jag mixat trummorna till denna låt. (kanske misslyckats ???)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaru- med 16 ton gräs lär du ju ha kul ett tag   

Kanonbra låt! Riktigt uberskönt sound! -men var är lord´s hammond?

Tack som fan Baktakt! 😱 Kul att den gillas. Men menar du att du inte stör dig på trummorna ? 😏

Vet inte om jag ska peta in en hammond, möjligtvis lite moog, vi får se ... lång väg kvar ... man är inte världens snabbaste textförfattare 😱 (men jag har riff till förbannelse 😱 )

Ös på med mer kommentarer! Är det trummorna som måste fixas, hur ska de låta, ge mig referenser, tips, exakt vad låter fel ?

För er som kanske inte vill kommentera pga låttitel eller "uppfattad" text (Ungefär som jenkarna som är stolta och sjunger Springsteens "Born in the USA", utan att fatta vad texten handlar om) så tänkte jag passa på att säga att detta inte är en låt som skönmålar livet som en "junkie", tvärt om, men det framgår när jag spelat in mer verser.

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Idéen känns bra. Gillar det malande gunget starkt med de riffande gitarrerna och trummorna som ömsom bankar suggestivt för att nästa stund virvla kring på ett skitskönt sätt.

Ljudbilden kan ju förbättras. Befinna sig mer i samma rum. Gitarrerna kanske lite för breda, tar lite väl mycket plats.

Det svagaste tycker jag är sången. Är det melodin eller bara insatsen? Jag får för mig att det krävs en klart speciell röst för att göra den intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idéen känns bra. Gillar det malande gunget starkt med de riffande gitarrerna och trummorna som ömsom bankar suggestivt för att nästa stund virvla kring på ett skitskönt sätt.
Tack, najs att höra 😳
Ljudbilden kan ju förbättras. Befinna sig mer i samma rum. Gitarrerna kanske lite för breda, tar lite väl mycket plats.

Vad menar du med breda? För mycket utpannorerade eller att själva soundet är för "tjockt" och jag behöver skära i de låga registren ? Jag vill inte pilla för mycket för jag är själv nöjd med själva soundet . Ge mig tips 🙁

Det svagaste tycker jag är sången. Är det melodin eller bara insatsen? Jag får för mig att det krävs en klart speciell röst för att göra den intressant.

Håller med, dels så är man ingen vidare sångare, och ovanpå det inge vidare på att skapa intressanta sångslingor. Hepp! A recipe for failure 🙂

Tack för bra kritik där 😱

Mer kommentarer! 🙂

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Breda gitarrer, ja vad är det? Jag menar egentligen att gitarrerna dominerar. De låter fett och mäktigt och är egentligen det man hör på bekostnad av annat. Vad man skall göra veta jag inte då jag inte kan sådant.

Sen håller jag med och kan förstå din tvekan. Jag gillar tycker också att gitarrsoundet i sig är bra och passar låten. Fast rösten måste framträda betydligt mer - ja även de andra instrumenten. Hur då göra utan att backa lite på gitarrerna? Men det kanske går?

Link to comment
Dela på andra sajter

TJENA

absolut finns mycket black sabbath över detta!!! kan nästan höra kära Ozzy sjunga på den här låten :rolleyes:

när det gäller trummorna så håller jag med att de hamnar något bak i ljudbilden men annars låter de helsköna och gitarrerna helt klart grymma!!

som någon sa tidigare, det är bara att sy ihop påsen, fixa sången riktigt bra och göra en slutmix

längtar till att höra slutresultatet

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen håller jag med och kan förstå din tvekan. Jag gillar tycker också att gitarrsoundet i sig är bra och passar låten. Fast rösten måste framträda betydligt mer - ja även de andra instrumenten. Hur då göra utan att backa lite på gitarrerna? Men det kanske går?

Ska se om man kan skära i de låga registren utan att förlora tyngden ... Men menar du verkligen att sången måste fram mer i mixen? Jag tycker den ligger perfekt, eller har jag fel ? 😛

Tack för kommentarerna!

när det gäller trummorna så håller jag med att de hamnar något bak i ljudbilden men annars låter de helsköna och gitarrerna helt klart grymma!!

Tack som fan! 😉 , håller förbrilt på med att föra fram trummorna...

som någon sa tidigare, det är bara att sy ihop påsen, fixa sången riktigt bra och göra en slutmix

längtar till att höra slutresultatet

Jag med 😉 ... synd att man måste jobba på dagarna samt att kvällarna är fulla av aktiviteter kring barnen, finns så lite tid kvar ... 😉

Tack för kommentarerna!

Jag tar och stänger in mig på kammaren och försöker koka ihop nåt av detta... denna gång ska fan låten bli klar!

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...