Jump to content
Annons

Insperation.


Freedom

Recommended Posts

Det stora dilemmat jag har när jag producerar musik är just melodin. Jag har jättesvårt att få till en hyfsad melodi och jag måste erkänna att jag är riktigt jävla dålig på just det området. Arrangemang, trummor och mixningen(säkert nått jag har glömt) är jag betydligt bättre på

Det är inte det att jag är omusikalisk, jag spelar gitarr dagligen och musik är nog det största intresset jag har. Nu har det gått 9 månader och jag har knappt slagit på cubase. Jag läste här för ett tag sen i forumet att för att bli bra på melodier ska man öva öva öva, eller kanske det lättaste sättet är att börja spela piano?

så frågan är. Hur ska jag bli bättre på melodier och börja inspelningen av en låt. göra en skiss och spela in låten lite snabbt och sen göra mixningen och finjusteringarna eller göra det piece by piece alltså göra så allt låter väljudande och ta arrangemanget sist ?

Och det sista. Behöver ett tips på hur jag ska göra mitt trum arrangemang mycket smidigare. Jag är inte så påläst hur en trum samplare fungerar så det skulle vara på sin plats om någon visste en tutorial på just det området.

är väldigt tacksam på svar 🥰 (helst inte massa onödigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hur du ska bli bättre på melodier?

Hmm, börja spela nånting lätt bara, improvisera..

Gör saker du annars inte gör, har lite cool belysning i rummet, sitt på dass och nynna på nånting..

Hämta inspiration ÖVERALLT! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

om man ska göra en bra melodi måste man ha något som man vekligen tänker på,

typ en nära händelse, kärlekstrassel ni vet..

sen är det bara att plocka in någon du tycker gör grymma melodier (kanske planka några av deras) och låta personen sjunga o spela i ditt huvud! Det brukar jag göra låna in Björk, Wayne Shorter eller Joe Zawinul..

Om man kombinerar olika så kan det bli rätt så coolt, ett privat jamsession i bara ditt huvud!

var inte rädd för att låta som någon annan, hur mycket man än vill så går det inte!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att göra vokala låtar pga att jag inte sjunger. Däremot att göra instrumentala fungerar rätt bra. Jag är rätt säker på att det handlar om att jag gör (gjorde i alla fall) det ena mycket och det andra väldigt väldigt lite. Mao om man sysslar mycket med något så brukar det lossna och man får mer och mer och mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har startat en tråd där jag själv frågade hur i fanders jag skulle kunna gå vidare med mina riff. Jag vet inte riktigt vad det är du försöker sätta fingret på. Men kanske kan det hjälpa till med något litet 😉 kika på mitt sista inlägg https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=476356

När det gäller melodin till kompet har jag bara sjungt texten på det sätt jag tycker att den borde läggas fram. Det verkar vara ett bra sätt att något automatiskt driva fram en melodi.

För trumarr kanske Toontracks Ezdrummer skulle kunna vara något för dig? Verkar vara ett kanonverktyg för att snabb lägga på schyssta trumkomp eftersom det innehåller toonvis med midifiler som du bara lyssnar på och sedan drar in i musikprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra början är ju att skriva ut en ackordföld innan du skriver melodin, och sen låta varannan lägga sig i nuvarande ackord - t.ex (melodi) B, C, C, A, B, A, B, C över ackorden (som byter efter varannan not) C, Dm, Am, G och C. Väldigt simpelt, ja visst, men man måste ju börja nånstans.

Redigerat av Heterosexuell
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...