Jump to content
Annons

It´s okay - samarbete


Recommended Posts

Låtnamn:It´s okay

Artist:Harmonica mike

Text:Harmonica mike

Musik:Harmonica mike,Stajo,Burnin´sven

Stråk,oboe,cello,trombon:Stajo

Övrigt slammer:Harmonica mike

Mix:Harmonica mike

Producent:Harmonica mike

Genre:Ballad

Storlek:4,2 meg

Status:Färdig demo,förhoppningsvis - får se vad som sägs!

Hej.

Nu har jag varit på denna igen.Lagt nya baryton stämmor,fixat basgången,kört EZ drummer(förutom congasen),Panorerat och donat..samt mixat in Stajos bidrag till denna.Eftersom det är jag som mixat hans grejer så får ni skälla på mig - om jag gjort nåt fel.

Jag ser fram emot massor av feedback,mina öron räcker liksom inte till längre..

Så därför behöver jag eran hjälp.

Till alla som följt utvecklingen av den här vill jag säga tack! Ni har alla bidragit till utvecklingen av den här låten med era värdefulla tips.

Vidare så ligger den förra versionen på sidan 4(tror jag),för jämförelse i fall jag sabbat nåt i mixen..

MVH

Micael

Edit:Glömde Göran på musiken,en liten bit ska du ha för dina supertips!

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det låter bra och det blev häftigt med Stajos grejor en ganska speciell mix av stilar på nåt sätt. Den här håller allt att skicka iväg tycker jag. Lycka till och ha det bra på semestern.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Den känns lite beslöjad i soundet. Lyssnade på test4-2 och gillade den bättre vad det gäller sound. Mer tydlig och konturskarp.

Vet inte riktigt vad ni gjort men det känns som allt inte minst pianot har något slags kort deley/eko som gör det odistinkt. Blås & stråker känns märkligt avlägsna och säger inte mycket.

Är även kritisk till själva stråkarret. Tycker att det är tråkigt och smetigt. (Kanske hade jag varit mer positiv till det om det hade haft ett bättre sound? Nu låter det bort i fjärran syntetiskt.) Jag hade hellre lagt ett enkelt rytmiskt pizzicato spel på några få stråkar (ej för mycket reverb) med ganska mycket pauser mellan insatserna.

Mer positiv till oboen. Fast det räcker med den första frasen i refrängen. Det behövs inget svar fråns stråkarna. Låt rösten bära resten där.

Sen tycker jag det är bättre med det mer nakna spelet i den förra versionen. Färre instrument, inte lika mycket som skall hända hela tiden. Inte så mycket konkurens om utrymmet. Jag skulle t.o.m kunnat tänka mig den ännu enklare spelad då jag tror/tycker att rösten och melodin är så stark i sig själv.

I denna version däremot tycker jag det känns mindre övertygande och mindre angeläget. Jag tror helt enkelt mindre på vad du vill säga. Jag vill ha tillbaka hugget i hjärtat. Inte mer hjärta och smärta som det har dragit åt nu. Jag skulle vilja att du drog låten mer åt vad Tom Waits/Nick Cave/Johnny Cash skulle ha gjort av den. Den blir för tjusig nu - för min smak vill säga.

Jag tycker det är himla synd för jag gillar låten och jag gillar verkligen din röst. Men istället för att ta vara på det nakna och svärtade uttrycket så tycker jag det blivit lite av svensktopp över det. Fast å andra sidan även om det inte passar mig så kanske det passar fler 😄

----

Usch så mycket jobb du lägger ner och så kritisk jag är

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den känns lite beslöjad i soundet. Lyssnade på test4-2 och gillade den bättre vad det gäller sound. Mer tydlig och konturskarp.

Vet inte riktigt vad ni gjort men det känns som allt inte minst pianot har något slags kort deley/eko som gör det odistinkt. Blås & stråker känns märkligt avlägsna och säger inte mycket.

Är även kritisk till själva stråkarret. Tycker att det är tråkigt och smetigt. (Kanske hade jag varit mer positiv till det om det hade haft ett bättre sound? Nu låter det bort i fjärran syntetiskt.) Jag hade hellre lagt ett enkelt rytmiskt pizzicato spel på  några få stråkar (ej för mycket reverb) med ganska mycket pauser mellan insatserna.

Mer positiv till oboen. Fast det räcker med den första frasen i refrängen. Det behövs inget svar fråns stråkarna. Låt rösten bära resten där.

Sen tycker jag det är bättre med det mer nakna spelet i den förra versionen. Färre instrument, inte lika mycket som skall hända hela tiden. Inte så mycket konkurens om utrymmet. Jag skulle t.o.m kunnat tänka mig den ännu enklare spelad då jag tror/tycker att rösten och melodin är så stark i sig själv.

I denna version däremot tycker jag det känns mindre övertygande och mindre angeläget. Jag tror helt enkelt mindre på vad du vill säga. Jag vill ha tillbaka hugget i hjärtat. Inte mer hjärta och smärta som det har dragit åt nu. Jag skulle vilja att du drog låten mer åt vad Tom Waits/Nick Cave/Johnny Cash skulle ha gjort av den. Den blir för tjusig nu - för min smak vill säga.

Jag tycker det är himla synd för jag gillar låten och jag gillar verkligen din röst. Men istället för att ta vara på det nakna och svärtade uttrycket så tycker jag det blivit lite av svensktopp över det. Fast å andra sidan även om det inte passar mig så kanske det passar fler 😎

----

Usch så mycket jobb du lägger ner och så kritisk jag är

  🙂

Fy på dej DåligtGehör fast det var passade nicknamn för den fick det av dej. 😛

Nu till mej jag är snällare riktigt bra kanske lite gnäll kanske äh fasen jag bara måste lite bättre utklingning på pianot annars okey. 😉

Redigerat av P-O
Link to comment
Dela på andra sajter

Fy på dej DåligtGehör fast det var passade nicknamn för den fick det av dej. 🙂

Nu till mej jag är snällare riktigt bra kanske lite gnäll kanske äh fasen jag bara måste lite bättre utklingning på pianot annars okey. 😎

Okey är inte tillräckligt när det är en bra låt på gång.

// Farbror DåligtHumör

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,då ska vi se vad som sägs...

Göran:Tack,jo det blev väl inte så dumt..Kanske lite högre stråkar på nåt ställe och lite lägre piano..kanske basen också måste ses över på några toner som försvinner i ljud massan..

Dåligt gehör:Det är möjligt att jag mixat sönder denna.Kanske är det som du säger för mycket av allt..Jag skrev denna i somras för piano/akustisk gitarr inget mer.Men efter hand så tillkom det mer och mer(lite av "kill your darlings")kanske..Vidare så har jag en helt annan ide på sången som jag nog kommer att testa,men då blir det på den sparsammare versionen med piano/akustisk gura, samt förmodligen tonarts byte...

Tack för att du gillar It´s okay - det är okay helt enkelt! 😳

Po:Tack till dig också för att du gillar denna,menar du utklingning överlag? Eller bara på slutet? I övrigt så är det helt okay? 😳

Nice feedback boys,fick mig en tanke ställare av Dåligt gehör - ska ta mig en riktig funderare på det.

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nja men iofs. det är klart det finns tusen (lätt överdrivet 😳 ) vägar att gå med en sån här låt. Jag tycker att det är det som är grejen typ vilken väg man väljer och visst jag kan höra Nick Cave läget absolut och att det skulle vara en jäkla intressant version att få ta del av. Men jag tror det här låter ganska mycket Harmonica Mike (och han skrev ju låten) så för mig känns det som att nu är den framme i slutskedet nu är den i ett slags färdigt läge på nåt vis. Dvs. det är först nu som man kan börja göra en cover på den. Så låt den vila ett tag och gör ev. sen den där covern nån gång när det blir dax och lusten pockar på, det är mitt råd.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja men iofs. det är klart det finns tusen (lätt överdrivet 😳 ) vägar att gå med en sån här låt. Jag tycker att det är det som är grejen typ vilken väg man väljer och visst jag kan höra Nick Cave läget absolut och att det skulle vara en jäkla intressant version att få ta del av. Men jag tror det här låter ganska mycket Harmonica Mike (och han skrev ju låten) så för mig känns det som att nu är den framme i slutskedet nu är den i ett slags färdigt läge på nåt vis. Dvs. det är först nu som man kan börja göra en cover på den. Så låt den vila ett tag och gör ev. sen den där covern nån gång när det blir dax och lusten pockar på, det är mitt råd.

Göran

Du har helt rätt. Tycker man inte det finns någon anledning att ta till sig det jag (eller någon annan) uttrycker så struntar man helt enkelt i det. Det handlar ytterst om smak och ibland att stå fast i det man vill göra även om andra har tankar och åsikter.

Dock har jag inget sådant tanke/känsla om att det är så här HM låter. Det vet jag inte. Jag lyssnar på låten och hör en viss kapacitet och sätt att göra den som jag tycker skulle "göra låten rättvisa". Andra skulle hitta andra vägar att gå utan tvivel.

Ditt råd kan nog vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)

Nick Cave-vibbar som sagt.

Jag gillar definitivt låten och har inte mycket att anmärka på själva arr'et heller. Visst kan man göra på andra sätt men då blir det ju en ny/annan låt.

Däremot får jag känslan som man ibland upplever på TV-sända framträdanden. Det känns som om sång och trummickar funkar men att nånting hänt med pianot. I praktiken tror jag att delay'et och den lägre volymen gör att det låter just som att den snor läckage av dom andra mickarna istället för att köra på den egna.

Nu svammlar jag nästan bort mig själv. 😳 Hoppas ni fattar vad jag menar.

Bra gjort!

/Mein

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Nja men iofs. det är klart det finns tusen (lätt överdrivet 😄 ) vägar att gå med en sån här låt. Jag tycker att det är det som är grejen typ vilken väg man väljer och visst jag kan höra Nick Cave läget absolut och att det skulle vara en jäkla intressant version att få ta del av. Men jag tror det här låter ganska mycket Harmonica Mike (och han skrev ju låten) så för mig känns det som att nu är den framme i slutskedet nu är den i ett slags färdigt läge på nåt vis. Dvs. det är först nu som man kan börja göra en cover på den. Så låt den vila ett tag och gör ev. sen den där covern nån gång när det blir dax och lusten pockar på, det är mitt råd.

Göran

Du har helt rätt. Tycker man inte det finns någon anledning att ta till sig det jag (eller någon annan) uttrycker så struntar man helt enkelt i det. Det handlar ytterst om smak och ibland att stå fast i det man vill göra även om andra har tankar och åsikter.

Dock har jag inget sådant tanke/känsla om att det är så här HM låter. Det vet jag inte. Jag lyssnar på låten och hör en viss kapacitet och sätt att göra den som jag tycker skulle "göra låten rättvisa". Andra skulle hitta andra vägar att gå utan tvivel.

Ditt råd kan nog vara bra.

Jag tycker du verkar ha koll helt klart (du nämner ju ett par av mina favoriter 😄 )och det skulle vara skoj som fan om vi i ett samarbete kunde få tillåtelse av mr. Mike himself att försöka dra iväg den åt det håll som du tycker. Förmodar bara att han kanske vill vänta ett tag 😄 han har slitit en del med den här så vitt jag förstår.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny feedback kul.

Mein:Tack för att du gillar det här.Pianoljudet,det ligger inget delay på - däremot reverb(sparsamt) samt dubbat och dragit lite i stereo reglaget.Det kan vara det du hör..Jag skar i eq:n också för att få plats med det övriga,ska kika på det och se vad som kan göras..

Göran/dåligt gehör:Jag tycker det är bra och kul med olika synvinklar på det jag gör. Skönhet ligger ju som bekant i betraktarens öga. Om man ser till riktlinjerna som jag drog upp för denna så var det piano samt gura som skulle utgöra det instrumentala.Trumkompet blev mest ett stöd för sången under utvecklingen av stämmorna.Sedan så tyckte jag att det blev ju inte så dumt,så då snörde jag dit en bas också..Jag är väldigt tacksam till stajo,tycker att han har gjort ett mycket snyggt jobb.Kanske har jag mixat bort det..I mina öron så låter det rätt,han tillförde en klassisk stämning i denna..Jag kommer inte att arra om den här,jag gillar den som den är i det här utförandet.

Däremot så kommer jag att prova en annan version,med ett annat sånguttryck och en annan sättning.Men det blir nog,som Göran skrev,i framtiden..Men är det nån som har ideer på hur man skulle kunna göra,så tar jag tacksamt emot dom -

gärna under ett samarbete..Man är ju inte riktigt fullfjädrad musikprod. än... 🙂

Tack alla för intressant feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ja..52 nedladdningar 4 kommentarer!!

Undrar om jag har satt världsrekord i missade feedbacks?

Ta nu och skärp er,dra på med lite FEEDBACK!

Det kan väl inte vara så att detta är så bra,eller dåligt, att det inte finns nåt att tycka till om?

Detta får väl ses som en seriös BUMP,då jag inte får några svar.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mike,

Du vet att jag gillar låten sedan tidigare...

Stråkarna låter helt ok, men den höga slingan i 01:16 kan du ta bort i breaket.

Saknar en akustisk gitarr emellanåt. Du sjunger bra och körerna du lagt på i efterhand också. Hade det varit en riktig skivproduktion så hade nog producenten tagit till med en kvinnlig bakgrundskör. Din djupa stämma skulle mera komma till sin rätt med en ljusare bakgrundskör.

En annat producent trix är att börja med typ piano, sång och efter ett par takter

kanske en gitarr för att sedan i vers 2 efter refrängen komma in med stråkarna.

Nu är stråkarna med i hela låten. Det blir mer förhöjningseffekt i låten om det

inte kommer med en gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid kul att sitta och leka med slingor till en skön låt. Speciellt kul när sången är såpass bra då kan man inte skylla på någonting. Svårigheten är att veta när man skall sluta att lägga på och på, när det blivit för mycket. Just det att hitta de avgörande faktorerna som på ett bra sätt förstärker de uttrycken i låten som man vill. ja och vilka är de. Som man hör av diskussionen tidigare i tråden så kan detta skilja från person till person men säkert också från dag till dag och på vilket humör man är. Den första gången jag hörde låten var jag också för ett mer sparsmakat arr men jag har fortfarande inte bestämt mig. Vad som också slog mig är att melodin känns väldigt bekväm och självklar. Den sätter sig lätt även om den inte har en riktig hook istället är det hela låten med alla dess delar som är självklara tillsammans.

Oboen kom sig naturlig de andra delarna var mer try and error men tycker att det finns delar där stämmorna går ihop på ett skönt sätt samtidigt som det finns delar där det kanske låter lite väl glättigt. Tycker Mike i stort har lyckats med mixen, kan vara att en viss skärpa har försvunnit från instrumenten i och med en del reverb och man inte riktigt hör allt överallt, skulle kanske vilja ha lite mer bredare panorering och kanske lite torrare men som sagt det är nog bara vad jag är van vid. Under tiden som jag skrivit detta har låten snurrat några vändor och Mike en riktigt bra låt. Ställer med glädje gärna upp igen och försöker mig på andra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

New comments nice.

Spaceman:Tack för feedback.Jag kommer att lägga på lite kvinnlig fägring på den här,mixat lite till i den version jag har i datan,dragit ned på lite reverb överlag samt åtgärdat den "höga slingan".Pratat med mina gitarr polare om lite akustisk gura,så det blir nog lite sådant på den "Nya" versionen.

Stajo:Jag har dragit ned på reverbet ordentligt på dina grejer,försökt att panorera ut det lite mer,samt justerat nivåerna överlag..allt kom mera till sin rätt.Också tog jag bort första strofen på refrengen,för att lämna lite utrymme till den mörka kören som kommer in där..Bättre sämre - svårt att säga,du får en ny mix när jag kommer hem.Donat lite i pianot också,fixat några toner som inte klingade ut,samt dragit ned på reverbet,justerat eq:n..Fick tillbaka botten i pianot!

Fidden:Plottrigt,ja det kanske det är..det blir ju svårare att mixa ju mer prylar man stoppar in.Läste ditt förra inlägg,har du nåt förslag på hur jag skulle kunna göra med denna? Alltså vilken sättning,kör arr och dyligt som skule kunna ingå?

Jag tar tacksamt emot förslag.Jag förstår att samtliga som hört låten gillar den,även du,så det blir nog en version till.Men då under andra former.

Tack alla för juste feedback.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar här är kompositionen, pianot och sången samt stämsångsarret. Kompet känns aningen överarbetat, virvelslaget ligger på 2:a slaget istället för på 3:e, basen spelar kompande melodispel lite som piano vilket konkurrerar med sång och piano. Som helhet annars en skön stämning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag Zappa är avundsjuk 😠

Otroligt sköna röster, helt fantastiskt.

Valstakt är fett underskattat.

Skulle kanske önska ett lite "mindre" piano, mera klonk liksom.

Petitesser, det här var riktigt riktigt vasst.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här har jag hört förut. Svänger mer om pianot nu men dess bastoner kan man

skippa tycker jag. Blir lite murrigt där. Skulle nog skippa orkesterpåläggen också, de är rätt snygga men tillför inget, luftigheten från första fraserna försvinner. Annars en bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar också låten! Pianot är fint, men klinkandet tappar effekten av att det håller på hela tiden. Kanske bättre att variera mellan lite olika instrument (gitarr, slide, fiol, piano?).

Jag tycker sången är superbra, men ljudet är burkigt. Kan ni ta fram den med equaliser eller X-ita?

Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt schysst låt. tänkte direkt på Zappa "såklart".

men jag förstår inte ljudbilden direkt. varför ska allt vara så spretigt!? gö lite mer oldschool, lite mer "mono". jag vill ha alla instrument nära inte långt bort som det är nu. och framför allt sången. höra mer värme eller vad man ska säga, mer "kofta", hehe.

ljudbilden är faktist anledningen till jag inte sparar denna låt på datorn. men...jag kanske gör det ändå. hehe

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjena boys..tillbaka efter 2 veckors semester i Valencia!

Då ska vi se vad som sagts om denna..

91:an : Virvel slaget har varit uppe till debatt ett par ggr..Jag har inte tänkt mig nåt nytt banbrytande..Jag har provat med virveln på "rätt ställe",jag tycker att det kvittar.Det finns ju congas och pukor som markerar de olika "mötesplatserna",så jag släpper igenom det.Men jag är ju ingen trummis,så jag kanske begår ett general fel.. 😄 Hursom helst,tack för att du gillar helheten.

Emser: Det här om Zappa gör mig generad..Antar att det handlar om att byta kanal på teven...ZAPPA...MMMUUUUAAAHHAHHAHAHA 😲

ÄHUM..Ja jag gillar takt formen,det finns lite outstakat där.. Piano ljudet/arret är under utredning så det ska jag fixa till..Tack för omdömet om sången - sånt värmer!

Equality:Jag har donat lite i basgången,så dom mörka tonerna i pianot grötar lite grann,helt riktigt. Tycker du att jag skall försöka skära i eq:n eller helt enkelt skippa piano ackorden under de delar där basgången rullar på?

Orkester påläggen behåller jag men under en kompromiss,första frasen på reffarna tas bort - andra frasen tonas in - så att sången får lite mer utrymme.Det finns en del fina sångstämmor där som drunknar i ljud massan.

Saibot:Jag har skurit lite i sången,kanske finns det en gnutta att brighta till.X-ita är ett nytt uttryck för mig..vad betyder det?

Piano klinkandet får jag ta på mig,ska se över de olika fraserna och försöka förändra lite..Förhoppningsvis till det bättre.tack för att du gillar låten.

dajerszz: Zappa...antar att du också menar kanalbyte! Tv tittande alltså 🙂

Skämt åsido,jag blir givetvis stolt över jämförelsen.Men det är nog lite för stora skor för mig,den mannen var ju ett musikgeni.

Sången är lite för hårt skuren i denna version(kanske lite låg också),ska dra på mig skoter overallen och snöra på lite reverb(men utan svansar och stora rum),samt lite delay,så får vi se om det blir nå varmare! 😄

När det gäller ljudbilden så har jag lagt stråk arr/piano panorerat höger vänster i olíka steg,sången fullt ut - ska dra tillbaka den lite närmare mitten.

,men bara lite. Trummor och bas i mitten.Kanske blev det en krock av alla olika instrument som tillkom under arbetet..det blir ju svårare med mer prylar..men man lär så länge man lever.Tack för feedback,och för att du gillar låten.

Till er alla som följt utvecklingen av denna: Nu har jag fått mycket bra och mycket värdefull feedback,nu återstår bara att förvalta det!

Super tack till er alla!

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Umemagnus.

Jag har bott på Haga,majors gatan..i min ungdom! Back in The Sixties you know..

Det ser ut som om studio har nåt tjall på linan..kolla under allmänt! Det går att dra ned låten,dom tipsar där hur man gör..i annat fall är det bara att vänta tills allt ordnar sig!

Tack för försöket i varje fall.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Grattis!

Tycker låten är soft. Som en tidig Tom Waits, blandat med en del från tidig Springsteen. Kanske en aning The Band. Hade kanske sett att rösten var mer centrerad. Annars finns det inget jag stör mig på. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...