Jump to content
Annons

PT till andra ljudkort än digi's egna


Thorellg

Recommended Posts

Jag är på gång med att införskaffa ett högkvalitativt ljudkort plus ett bra program. Eftersom jag sett många prata om PT har jag hört mig för och läst mycket om det, och de allra flesta verkar överrens om att det är ett mkt bra program som, vad jag förstår, nu mer anses som standard i stora, profesionella studios (åtminstone här i Sverige).

Nu till min fråga:

går det att köpa ett Fireface 800 och köpa till PT LE för en vettig peng, och samköra de två, eller är det i så fall bättre att köpa digi 002 och då få PT på köpet?

/Thorell

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan bara anv'nda Digidesigns h[rdvara till ProTools.

sa fireface kommer inte att fungera med protools, eller rattare sagt Protools kommer inte att fungera med Fireface.

ett 002r ar mkt bra . . . och da kommer ProTools med ocks[ . . . 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Visst är det trist :-( Jag har ett RME Fireface 800 som är fantastiskt bra men eftersom jag har bestämt mig för att gå över till ProTools så är det bara en gammal DIGI002 eller ett HD rack med 16 I/O som är aktuellt för mig.

Däremot kan man med all säkerhet använda Fireface burken till att få in 8 extra kanaler i DIGI002:an med lite tur kanske man till och med kan få in 10 extra om man tar 8 via adat och 2 via spdif!!

Är det någon som har testat detta?

Jag har ju som sagt precis bestämt mig för att gå över så jag har fortfarande inte köpt något system utan lånar en MBox för attse hurvida min powerbook orkar med

/MIcke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Mac så kommer du bli sjukt nöjd med Logic. Dessutom är det väldigt många studios som kör det. Mina erfarenheter är att de flesta stora studios i Sverige kör med Pro Tools hårdvara tillsammans med Logic som mjukvara.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan bara anv'nda Digidesigns h[rdvara till ProTools.

Nej, man kan använda en hel del av M-Audios ljudkort också.

Jo, fast inte PTLE. Då får man köpa versionen M-Powered som inte är lika rolig. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan bara anv'nda Digidesigns h[rdvara till ProTools.

Nej, man kan använda en hel del av M-Audios ljudkort också.

ett alldeles riktigt påpekande (look, now with pricks 😱 ). jag brukar lite slarvigt dra både m-audio och digidesign under samma kam - de ägs utav samma företag.

* äsch, vad f-n ni är snabba på att svara grabbar, har ni inget vetigare att göra? 😆

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan bara anv'nda Digidesigns h[rdvara till ProTools.

Nej, man kan använda en hel del av M-Audios ljudkort också.

ett alldeles riktigt påpekande (look, now with pricks 😉 ). jag brukar lite slarvigt dra både m-audio och digidesign under samma kam - de ägs utav samma företag.

* äsch, vad f-n ni är snabba på att svara grabbar, har ni inget vetigare att göra? 😄

ingen på forumet lär väl egentligen göra någon musik eller något annat nyttigt.. 😄

🙂 :) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Från början tänkte jag köra Mac, men eftersom jag kan få en PC med bra krut i för en bra mycket billigare peng, så faller nog lotten på PC. Funkar Logic inte lika bra till PC som till Mac?

Vad hade ni kört på?

1. Fireface 800 med Logic, eller...

2.Digi 002 med ProTools

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Logic funkar inte till PC.... Bara mac.

2 självklart hade jag kört 002 med PT.

För mig är logic inte logiskt ett dugg. Kanske för att jag bara använt det för ett par låtar.

Har alltid kört PT på PC och har alltid funkat som en dröm..

Jaja det är vad jag tycker iaf... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som har mest prylar när han dör vinner!!!!

Eller är inte inte med i den tävlingen 😲

Hehehehe

Håller fullständigt med er.. Hur man än vänder och vrider på det så är det väl alltid någon liten pryl som behövs innan man kan börja skapa.

Jag kommer ihåg när jag köpte min första porta studio för typ 7 papp och nu så där 5 ljudkort senare och ett lass med gamla datorer och hårddiskar så inser man ju helt klart att man skulle ha köpt några feta gitarrer och låtit någon annan i bandet styra upp inspelningarna. Har numera en studio i centrala Malmö yepp så kan det gå!!!

Inga barn har man heller så när man viker in klövarna lär väl alla gamla prylar hamna på tippen MEN visst fan är det kul :-)

/Micke

PS! Har precis laddat ner ett ProTools Session med NIN som jag skall försöka göra en remix på men jag skall bara köpa ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...