Jump to content
Annons

inköp av monitorer


Pekka

Recommended Posts

Hejsan..Jag undrar vilket av dessa monitorer är värt att köpa, har sökt o läst en massa reviews men kan inte bestämma mig riktigt...nackdelen är oxå det att jag inte har nån musikaffär i närheten där man kan provlyssna dessa. Just nu så äger jag ett par Soundcraft absolute 2 monitorer som är passiva och är nu ute efter aktiva.

Jag lyssnar på allt från pop till rock, men producerar trance, dance. Jag vill ha något som låter bättre än dessa jag har nu.

dessa nedan är något jag är intresserad av:

Krk V8 -series 2

Mackie Hr824

Genelec 1031

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda som går att säga är att gå och lyssna, lyssna på nya genelec serien, mycket bättre än den gamla. Eftersom du har några kandidater så är den enda lösningen att du går å lyssnar, ingen annan kan säga vad du tycker låter bra. Ta en tur till en större stad nära dig och lyssna!

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

Av dom monitorer du listar så är min favorit Mackie HR824.. Men skit i dom du listade.. Vad har du för krav egentligen.. Är det fullljudsmonitorer du är ute efter eller är det närfältsmonitorer.. Vad får dom kosta etc???

Jag sitter själv med ett par JBL 4430 ( http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/4430-35.htm ) matade av ett par Gas Ampzilla slutsteg.. ( http://www.ampzilla2000.com/Amp_History.html )

Skulle inte kunna tänka mig nåt annat eftersom jag är inlyssnad på just dessa sedan mitten av 80-talet 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie HR824 är jag iof mest intresserad av dessa tre jag nämnde...närfältsmonitorer är jag ute efter..dom ska jag ha nära dataskärmen, mina krav är att den låter rent, högt då när man vill dra på lite. när jag ska mixa/mastra så måste jag höra botten registret någolunda bra så att man får till den ordentligt, likaså gäller övre registret. storleken har aningen betydelse..så den får vara i denna storlek som mackie HR824 är. Dess placering är under en loftsäng där jag byggt så att jag kan hålla på där under..rätt mysigt tycker jag:)

priset får ligga upp till 13-15 000:-

du hade då stora bjässar till monitorer samt steg till detta...otroligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjässar och bjässar... Dom låter bra för mig i alla fall!

Med dom pengar du har så tycker jag att du ska snegla lite på Events produkter. Dom kan nog göra dig nöjda... Kolla t.ex in http://www.event1.com/index/index.php?page...cts&product=SP8 till att börja med 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Av dom monitorer du listar så är min favorit Mackie HR824.. Men skit i dom du listade.. Vad har du för krav egentligen.. Är det fullljudsmonitorer du är ute efter eller är det närfältsmonitorer.. Vad får dom kosta etc???

Jag sitter själv med ett par JBL 4430 ( http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/4430-35.htm ) matade av ett par Gas Ampzilla slutsteg.. ( http://www.ampzilla2000.com/Amp_History.html )

Skulle inte kunna tänka mig nåt annat eftersom jag är inlyssnad på just dessa sedan mitten av 80-talet 🙂

Ja, JBL har gjort riktigt fina saker.

Jag hade ett par 4310 i många år.

Jag ångrar fortfarande att jag sålde dem, trots att det nu var många år sedan. Så om nån har ett par 4310 (eller möjligen L100A i värsta fall) över, så kan jag vara spekulant om de är i bra skick...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

ska bara säga att jag själv har suktat lite över mackies, fast den mindre modellen pga pengabrist. thomann har ganska pris på dem nu ser jag

event så klart finns ju, genelec likaså... det är svårt att välja också för mig, som dig

det enda som känns lite så här surt är väl att man inte bor i närheten av stockholm då man antingen kan köpa nånting beggat eller sticka till nån större musikaffär där. uppe i norrbotten finns ju inte så stort utbud precis. man kan säga att jag sitter i samma båt här. har lyssnat och mixat med genelec en hel del och det låter väldigt bra! en upplevelse att mixa surround med genelec, så det är nog nånting man bör sukta över i framtiden

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

...men för att svara på frågan i tråden också då, så gillar jag Genelec.

Men då pratar jag om den nya serien. Jag har själv valt Genelec 8040, som jag är mycket nöjd med.

KRK är inga dåliga monitorer, men jag tycker de självklart faller bort i konkurrensen med 8040.

Mackiemonitorerna har jag inte lyssnat på, så där avstår jag helt från att kommentera.

Men jag skulle å andra sidan inte köpa monitorer bara på någon annans rekommendation utan att lyssna och välja själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men jag skulle å andra sidan inte köpa monitorer bara på någon annans rekommendation utan att lyssna och välja själv..."

mm...men har tyvärr inget annat val. Jag kommer nog satsa på Event studio precision 8 som "hegobald" nämnde. har vari i kontakt med med några som lyssnat till dessa olika jag nämnde i början samt dessa event monitorer och dom flesta rekommenderade dessa event samt att dessa är nu billiga hos musikbörsen. Dom är lagom i storlek för mig med jämfört med JBL4310 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...