Margold Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 Ska tvÀtta gamla kassettinspelningar till datorn var det tÀnkt, men jag vet inte hur jag ska koppla? Jag har följande prylar: 1)KassettdÀck 2)Kompressor 3)RörförförstÀrkare 4)Mixerbord 5)Patchbay 7)Dator 8)Monitorlyssning I Vilken ordning och till vad ska jag koppla? Blir bara rörig i huvudet nÀr jag tÀnker pÄ det sÄ jag behöver hjÀlp och rÄd. Sen var det lÀmpliga program för att tvÀtta musiken och mastra den? NÄgra tips vore susens! Tackar!
Umemagnus Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 det enklaste Àr vÀl att ta line out pÄ kasettdÀcket, till line in pÄ datorn? Sen Àr det ju bra att ha nÄn passande mjukvara.. som sÀkert andra pÄ detta forum, vet mer om, Àn mig.. Lycka till!
Margold Postat 10 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 september 2006 Jag tog fan i hornen och kopplade hĂ€rom aftonen. Kassett-Rörpreamp-Mixer(insert-Kompressor)-Dator-Monitor -Ăr det helt fel av mig eller kan jag köra pĂ„ det? /Margold
MindWarp Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Jag tog fan i hornen och kopplade hĂ€rom aftonen. Kassett-Rörpreamp-Mixer(insert-Kompressor)-Dator-Monitor -Ăr det helt fel av mig eller kan jag köra pĂ„ det? /Margold Jag förstĂ„r inte vad du ska med preamp och kompressor till, signalen frĂ„n kassettspelare Ă€r redan "preampad" och har linjenivĂ„ och den kan du köra rakt in i antingen datorn eller line-in pĂ„ mixern.
Vallhagen Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Jag vet inte vad du har för programvara, men det hÀr har jag sett annonseras: http://site.magix.net/scandinavian/home/mu...?version=deLuxe eller kanske pyro: http://www.cakewalk.com/Products/Pyro/default.asp Jag ska vÀl poÀngtera att jag aldrig provat programmen, men de Àr ju dedikerade till det du ska göra. ...och som alla andra skriver; kassettdÀcket rakt in i ljudkortet.
Margold Postat 16 september 2006 TrÄdstartare Postat 16 september 2006 Tack för alla svar hittills! Trodde att jag skulla ha en kompressor i signalkedjan, men om det kÀnns fel plockar jag bort den. Sen Àr reampen med rör. Ingen inspelning Àr med rör. Alla körde transistor förstÀrktÀrkare eller dx7:a Döda, rymdlösa -och iskalla inspelningar utan vÀrme och reverb sÄ jag vill tillföra lite sÄ det inte lÄter sÄ platt och livlöst. MVH Margold
Linkowich Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Jag skulle rÄda dig att spela in materialet rakt av, dvs utan nÄnting mellan kassettdÀck/ljudkort. Om du sen kÀnner att du vill fixa och trixa med det sÄ kan du göra det pÄ kopior (tex köra det genom din externa rörburk) utan att paja originalen. Det finns ocksÄ en poÀng med att lÄta bandbrus och sÄdant vara oprocessat (definitivt inte kört genom kompressor) sÄ fungerar noise reduction och sÄdant allra bÀst.
MikkeĂland Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Spela in först direkt kassett -> Dator. BrĂ€nn CD. Prova olika mjukvaror för att se om du kan skapa det sound du vill ha den vĂ€gen om inte sĂ„ kör frĂ„n CD - > compressor - > Dator. DĂ„ kan du fippla hur lĂ€nge du vill o har fortfarande kvar cd'n med originalet om du vill göra om. Kassett tenderar ju att bli sĂ€mre för var spelning. / Mikke
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.