Jump to content
Annons

Hur funkar detta?


Recommended Posts

LÅTNAMN: -

ARTIST/GRUPP: STIIG

GENRE: ?

LÅTLÄNGD: ca 4 min

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 06

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 5 mb

STATUS: första mixen

Hallå!

Har ännu en gång försökt få ihop något med lite skönt gung i vilket jag gärna skulle vilja ha synpunkter på hur det funkar? Först och främst hur låten i sig funkar men även kommentarer på mixen är ytterst välkommet. Gjorde som sagt ett litet försök att sätta mig vid pianot också. Har inte spelat på över tio år så det kanske låter lite sådär. Ha´de gott

STIIG2_1_.mp3

Redigerat av conanbarberaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena coonan..

Shit vad snygga stämmor är det första som slår mig.Det andra att det är en ganska skön låt!

Pianot då? Med tanke att det var länge sedan du lirade,helt okej tycker jag.Kanske lite mer piano i höger lur än vänster, men det kan också vara en begynnande hörsel skada 😉 )..Jag hade skippat ljudet som låter lite osynkat på introt,samt det som låter under versen.Jag vet inte vad du använt,men prova att köra utan! Jag tror att din låt växer lite till då..Vidare så ligger virveln lite långt bak i ljudbilden,kanske lite lägre piano på nåt ställe skulle lyfta fram virveln..lite enformigt highat lir,eller ägg eller vad det nu är..

Totalt: Mycket fin låt,skulle vilja höra den utan de störningar som jag upplevde..men vi får se vad dom andra säger..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med skribenten ovan, en sak som stör mig lite dock är (om det inte är samma som Harmonica Mike menade) är det samplade gitarrljudet som klipps av lite och låter osynkat med det övriga. Kanske är en önskad effekt, men jag tycker det stör flödet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena coonan..

Shit vad snygga stämmor är det första som slår mig.Det andra att det är en ganska skön låt!

Pianot då? Med tanke att det var länge sedan du lirade,helt okej tycker jag.Kanske lite mer piano i höger lur än vänster, men det kan också vara en begynnande hörsel skada 😉 )..Jag hade skippat ljudet som låter lite osynkat på introt,samt det som låter under versen.Jag vet inte vad du använt,men prova att köra utan! Jag tror att din låt växer lite till då..Vidare så ligger virveln lite långt bak i ljudbilden,kanske lite lägre piano på nåt ställe skulle lyfta fram virveln..lite enformigt highat lir,eller ägg eller vad det nu är..

Totalt: Mycket fin låt,skulle vilja höra den utan de störningar som jag upplevde..men vi får se vad dom andra säger..

MVH

Harmonica mike

Tackar tackar för de fina orden. Uppskattas verkligen. Har gjort en del ändringar nu. Bla sänkt pianot en aning samt ändrat panoreringen lite. Hihaten har jag försökt fixa lite variation på. Vad det gäller gittarsamplen har jag försökt få den mer synkad och tagit bort en del av det som upplevdes som "på och av".

Vad säger ni? Bättre eller sämre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr och piano stämmer inte. (inte början i varje fall)

Dålig dynamik i det hela. Samma hela tiden, alltså. När man känner att det är nåt på gång så händer det inget, t.ex vid 1.12 .

Pianot har inget tryck, hamra hårdare, komprimera, eller så är det fel sound. Jag vet, det är skitsvårt att få fram det, det handlar nog mycket om att skippa sånt som ligger i samma frekvensområde, kanske gitarrer på dom partierna.

Nog med dålig kritik.

Detta gillade jag:

Lattjogrejorna med gitarrerna och hihatar!

Annars mycket intressant, cool låtidé. Finfin sång, som är det jag gillar mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr och piano stämmer inte. (inte början i varje fall)

Dålig dynamik i det hela. Samma hela tiden, alltså. När man känner att det är nåt på gång så händer det inget, t.ex vid 1.12 .

Pianot har inget tryck, hamra hårdare, komprimera, eller så är det fel sound. Jag vet, det är skitsvårt att få fram det, det handlar nog mycket om att skippa sånt som ligger i samma frekvensområde, kanske gitarrer på dom partierna.

Nog med dålig kritik.

Detta gillade jag:

Lattjogrejorna med gitarrerna och hihatar!

Annars mycket intressant, cool låtidé. Finfin sång, som är det jag gillar mest.

Hej! först och främst tack alla för lyssningen och kommentarerna. Tokai, du har verkligen rätt i att dynamiken är dålig, ska försöka göra något åt det snarast. Vad det gäller pianot har jag inte bestämt än hur jag ska göra. Funderar på att göra om det ljudet totalt men jag är inte säker.

MVH

Adde

Link to comment
Dela på andra sajter

är ni döva hela bunten?!!!

15.6kHz SÄNK, DÄMPA, MÖRDA! mina öron faller av!

(det tjuter alltså en ton på 15.5-16kHz genom hela låten, YTTERST störande)

detta för mig in på en OT, hur bra hör musiker, ljudtekniker, producenter egentligen?

åh shit! det har jag verkligen missat. Men jag måste vara lite döv för jag hör inte det du beskriver. Är det någon annan som gör det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...