Jump to content
Annons

monitorer och lurar till mitt 2496 kort?


bogii (oregistrerad)

Recommended Posts

bogii (oregistrerad)

Hej

Funderar på att ta steget och bli lite seriösare med min mixing genom att skaffa mig ett par schyssta monitorer, men jag vet riktigt vad och hur jag ska gå till väga...

mitt audiophile kort har 2st rca utgångar (höger och vänster). När man skaffar monitorer är det viktigt att tänka på vad de har för ingångar, eller är det bara å köpa några slags "adpatrar" som gör om sladden till de ingångarna som är på högtalarna?

Jag har fått för mig att det är aktiva som gäller, verkar enklast och så, eller har jag fel då?`Har passiva nån fördel gentemot aktiva?

Ge mig gärna lite rekomendationer på schyssta monitorer.

Finns det nå slags gränser i kvalité på dem?

tex:

3000kr -> piss

4000kr -> mycket bättre, värt att punga ut en extra 1000lapp?

5000-7000 ingen idé för de håller ungfär samma mått som de för 4000.

15 000 - skiiitbra moniter!

hajjar ni? lite svårt å förklara. jag menar fall det finns olika kategorier, eller fall de blir stegvis bättre med en jämn kurva när man betalar mer för dem.

Även, om jag vill köra hörlurar samtidigt som monitorer i mitt kort, hur gör jag då?

NU kör jag med ett yamaha stereo-slutsteg som det finns hörlursutgång på, men det är ju som sagt en hemmastereo.... finns det hörlursutgångar på aktiva monitorer eller måste man köpa till något?

tack på förhand

Redigerat av bogii
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns massor med trådar om detta men jag skall inte bara säga sök, det är för trist. 😆 Men mitt råd blir kanske inte så mycket roligare: gå till en butik och lyssna. Det är verkligen stor skillnad både mellan prisklasser men även mellan monitorerna inom samma prisklass. Jag fastnade t ex för Yamaha HS50, som kostar 3500 kr. Somliga kallar dem för skit men jag kan inte förstå varför - i mina öron låter de kalas för detta pris. Men visst jämför du dem med ett par monitorer som kostar det dubbla så finns det skillnad... men jag är tveksam till om det är dubbelt så bra. Så bestäm vad du vill betala, gå och lyssna på olika produkter... och köp något som passar dig, inte vad någon forumnisse tycker. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag skall ge dig sökord för forumet, eftersom många svarat på detta och de är klokare än jag:

hörlurar: "K240", "ultrasone"

monitorer: "2031" och förstås "genelec"

Dt där ger dig plenttit med info att läsa igenom (kom ihåg att ställa sökningen på "alla datum" och "alla forum"!!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag kan deffinitivt rekommendera AKG K240 Studio hörlurarna... riktigt behagligt och transparent ljud... enligt mig så ljuger dom aldrig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)

tack för svaren, men det känns dock inte riktigt som ni läste igenom vad jag frågade efter riktigt...

Jag vet att det finns många trådar om olika monitorer här på forumet, har läst igenom en hel del faktist...

men asså,... jaa, jag drar väll igenom det som jag helst ville ha svar på men inte fick igen:

1. mitt audiophile kort har 2st rca utgångar (höger och vänster). När man skaffar monitorer är det viktigt att tänka på vad de har för ingångar, eller är det bara å köpa några slags "adpatrar" som gör om sladden till de ingångarna som är på högtalarna?

2. om jag vill köra hörlurar samtidigt som monitorer i mitt kort, hur gör jag då?

NU kör jag med ett yamaha stereo-slutsteg som det finns hörlursutgång på, men det är ju som sagt en hemmastereo.... finns det hörlursutgångar på aktiva monitorer eller måste man köpa till något?

3. Jag har fått för mig att det är aktiva som gäller, verkar enklast och så, eller har jag fel då?`Har passiva nån fördel gentemot aktiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan deffinitivt rekommendera AKG K240 Studio hörlurarna... riktigt behagligt och transparent ljud... enligt mig så ljuger dom aldrig =)

enligt mig så ljuger dom alltid..

dom är dom största bovarna i min studio.. men dom är sköna..

jag tycker du ska skaffa riktigt schyssta monitorer samt ett par riktigt dåliga lo-fi-högtalare.. eller ja, kanske inte lo-fi, men ett par dassiga som ger en bild av hur det låter i de flestas högtalarsystem.med tanke på att det inte är överdrivet många som sitter med högtalare för över 10k...

btw: peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren, men det känns dock inte riktigt som ni läste igenom vad jag frågade efter riktigt...

Jag vet att det finns många trådar om olika monitorer här på forumet, har läst igenom en hel del faktist...

men asså,... jaa, jag drar väll igenom det som jag helst ville ha svar på men inte fick igen:

1. mitt audiophile kort har 2st rca utgångar (höger och vänster). När man skaffar monitorer är det viktigt att tänka på vad de har för ingångar, eller är det bara å köpa några slags "adpatrar" som gör om sladden till de ingångarna som är på högtalarna?

2. om jag vill köra hörlurar samtidigt som monitorer i mitt kort, hur gör jag då?

NU kör jag med ett yamaha stereo-slutsteg som det finns hörlursutgång på, men det är ju som sagt en hemmastereo.... finns det hörlursutgångar på aktiva monitorer eller måste man köpa till något?

3. Jag har fått för mig att det är aktiva som gäller, verkar enklast och så, eller har jag fel då?`Har passiva nån fördel gentemot aktiva?

skaffa en liten mixer för hemmabruk. nej inte behringer men ngt annat anjs, typ alto, tapco, alto, etc. där du kopplas in utgångarna o sen har du (oftast!) en phones utgång där du kopplar in lurarna.. sen tar du in/ut-gångarna mot mixern me..

jag vet att det här e ett sugsvar, men det finns massor av trådar om hur du ska koppla mixern mot ljudkortet..

aktiva o passiva är ju helt enkelt, ingbyggd förstärkare eller inte..

huruvuda det är bra eller dåligt handlar lite mer om ljudkällan och hur du får ut ljudet.

jag har tex. ett par högtalare som jag köpte av svt, som är passiva.. dom låter najs.. sen har ju mina huvudmonitorer.. dom låter lite basfattigt just nu, men jag har en ny subbas på g.. 😕

edit: det är lördag!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Även, om jag vill köra hörlurar samtidigt som monitorer i mitt kort, hur gör jag då?

Vad du än gör, köp inte en usel billig mixer in i din kedja. Köp hellre en hörlursförstärkare och kedja dina monitorer från dess output.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. mitt audiophile kort har 2st rca utgångar (höger och vänster). När man skaffar monitorer är det viktigt att tänka på vad de har för ingångar, eller är det bara å köpa några slags "adpatrar" som gör om sladden till de ingångarna som är på högtalarna?

2. om jag vill köra hörlurar samtidigt som monitorer i mitt kort, hur gör jag då?

NU kör jag med ett yamaha stereo-slutsteg som det finns hörlursutgång på, men det är ju som sagt en hemmastereo.... finns det hörlursutgångar på aktiva monitorer eller måste man köpa till något?

3. Jag har fått för mig att det är aktiva som gäller, verkar enklast och så, eller har jag fel då?`Har passiva nån fördel gentemot aktiva?

Det går med adaptrar, men du måste ändå fixa någon annan lösning för att kunna använda lurarna eftersom det i stort sett bara är de allra billigaste skräp-"monitorerna" som har hörlursutgångar.

Men som IDF säger så är det ju egentligen ingen större skillnad på aktiva eller passiva monitorer, det är i princip bara med eller utan inbyggd förstärkare. Har du redan en hyfsad förstärkare (och det verkar det ju som?), så får du ju bättre kvalitet för samma summa pengar om du köper ett par passiva monitorer!

Och då har du dessutom löst hörlursproblemet också... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)
skaffa en liten mixer för hemmabruk. nej inte behringer men ngt annat anjs, typ alto, tapco, alto, etc. där du kopplas in utgångarna o sen har du (oftast!) en phones utgång där du kopplar in lurarna.. sen tar du in/ut-gångarna mot mixern me..
Vad du än gör, köp inte en usel billig mixer in i din kedja. Köp hellre en hörlursförstärkare och kedja dina monitorer från dess output.

OK tack för svaren, men detta gör mig ju i princip bara mer förvirrad:P

Jag kolla runt lite på små "hemma-mixers" och hittade denna: http://www.hangmester.hu/kevero/alto/s6_b.jpg

en Alto s-6. räknas det som en "usel billig mixer"?

En hörlursförstärkare, skulle det ge mig ett bättre ljud då alltså? Har nu tips på vad man skall ha isåfall?

Det jag "begär" är väll att det skall låta bra och att det finns separat volymkontroll till monitorerna och hörlurarna.

Har du redan en hyfsad förstärkare (och det verkar det ju som?), så får du ju bättre kvalitet för samma summa pengar om du köper ett par passiva monitorer!

Förstärkaren jag har är så vitt jag vet inte menad för att användas i musikstudio syfte. Jag har fått den av min far (som jobbar på tv/radio/hifi-butik) och modellen heter "Yamaha natural sound stereo receiver RX-300".

Försökte hitta lite fakta om den men det var rätt svårt, fanns inget på yamahas sida, bara manaual nerladdning. hitta en bild på den iaf:

http://www.minhembio.com/bild/84055.jpg

Funkar det å användas i musikstudio samanahang? Känns fel efter som den har inbyggd RADIO å ratt för bas, diskant , loudness, balance.

Möjligtvis kan jag även lura till mig min brors stärkare, den är rättlik min men silverfärgad/grå och utan radio. Den heter Yamaha "natural sound stereo amplifier ax-530"

jag tycker du ska skaffa riktigt schyssta monitorer samt ett par riktigt dåliga lo-fi-högtalare.. eller ja, kanske inte lo-fi, men ett par dassiga som ger en bild av hur det låter i de flestas högtalarsystem.med tanke på att det inte är överdrivet många som sitter med högtalare för över 10k...

Det låter som en bra idé, mina högtalare jag har nu är rätt dassiga så skulle väll kunna "spara" dom. frågan är bara hur jag ska koppla allting. Det skulle ju vara skit najs om man kunde fixa det på nå sätt så man bara kan switcha på några knappar för att byta mellan monitor/hörlur/dassiga högtalare, samt även separat kunna reglera volymen på dessa! 😆

Redigerat av bogii
Link to comment
Dela på andra sajter

Mpatch2 finns att köpa t.ex. på thomann

så kopplar du ljudkort, monitorer, hörlurar och dassiga högtalare till den

njae, MPatch är ju en passiv "delare" så då kommer du behöva en ytterligare förstärkare i signalkedjan. (eller två om du vill ha aktiva monitorer!)

om du inte har möjlighet med massor av förstärkare förstås.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)

mja mjae? 😉

vad tror ni om förstärkarna jag nämnde?

asså som jag fattar behöver jag väll nån mojäng som delvis bara splittar kanalen, så jag får 3ut ungefär å en av dem lär ju då ha nån slags förstärkare (så jag kan lyssna med lurarna).

har kollat runt lite men verkar inte vara så lätt å hitta nått sånt, bah

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag var otydlig men MPatch2 är alltså en passiv "splitter" och volymkontroll som du kan styra dina högtalare/monitorer och hörlurar med. Den har hörlursförstärkare också.

precis som du skriver här

Det skulle ju vara skit najs om man kunde fixa det på nå sätt så man bara kan switcha på några knappar för att byta mellan monitor/hörlur/dassiga högtalare, samt även separat kunna reglera volymen på dessa!

IDF Menar du att man behöver förstärka signalen extra för att man sätter in en MPatch2?

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF Menar du att man behöver förstärka signalen extra för att man sätter in en MPatch2?

det jag menade var att om man har en mpatch behöver man en förstärkare till monitorerna..

dvs. om han kör med ett par högtalare som låter lite rakare och ett par crappy som låter alldagligt.. isf. skulle han behöva två förstärkare..

men mPatchen (2 😉 ) bidrar inte med någon signalförlust..

jag blev skeptisk till vad jag skrev.. 😛😉

edit: jag är trött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...