Tokas Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Jag har precis köpt en ny dator, frÄn: AMD 1.2 ghz 256 DDR Delta 1010LT (kommer inte ihÄg moderkortet) till: P4 2.8 ghz 512 DDR Delta 1010LT Shuttle AV49PN Inspelningarna funkade hur bra som helst pÄ den gamla datorn, förutom att det blev jÀkligt segt nÀr man satte in effekter. Men nu pÄ den nya datorn sÄ blir det nÄgon underligt knaster nÀr man spelar in. NÄgon som vet vad felet kan vara?
Pinnen Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Det kan ha mÄnga orsaker. Tex: *) ljudkortet delar IRQ med nÄgon annan enhet i maskinen. *) en del enheter har högre prioritet pÄ PCI-bussen, sk. PCI-latency. Det gÄr att stÀlla om med ett program som heter PowerStrip. *) moderkortet Àr uppbyggt kring VIA-chipset, i sÄ fall Àr den enda lösningen att köpa ett nytt moderkort. Köp i sÄ fall ett moderkort med Intel-chipset.
Tokas Postat 6 juli 2004 TrÄdstartare Postat 6 juli 2004 Om det skulle vara nÄgon av de tvÄ första felen, hur löser man det dÄ? Tack för svar. =)
Les Paul Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 LÄter som för lÄgt lagd latency. Testa att gÄ in pÄ Delta kortets kontrollpanel och Àndra DMA buffer size till lite högre siffra.
Tokas Postat 6 juli 2004 TrÄdstartare Postat 6 juli 2004 Okej, jag ska testa det ocksÄ. Jag ska ska inte till studion fören imorron, sÄ fler tips Àr vÀlkomna. Tack för svaren hittills. =)
Pinnen Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 För att Àndra IRQ: *) flytta kortet frÄn en PCI-plats till en annan, lÀs i moderkortsmanualen för att hitta en plats som inte Àr förinstÀlld pÄ delning. eller *) reservera en IRQ till ljudkortets PCI-plats i BIOS, men dÄ mÄste du antagligen stÀnga av en funktion i BIOS som brukar heta "Plug n Play OS" som gör att operativsystemet kan styra om alla IRQ-er pÄ eget bevÄg, BIOS-reservationer till trots. För att Àndra PCI-latency: *) Ladda hem PowerStrip, www.entechtaiwan.com/ps.htm Det man stÀller in dÀr Àr egentligen varje PCI-enhets "vilja" att slÀppa PCI-bussen till förmÄn för en annan enhet. ...men prova för sÀkerhets skull audiobufferinstÀllningarna som Les Paul nÀmnde, sÄ kanske du slipper alla dessa doktorshatt-manövrer. Lycka till.
Tokas Postat 6 juli 2004 TrÄdstartare Postat 6 juli 2004 Tack sÄ mycket, jag ska testa detta imorron. Alla andra tips Àr mycket vÀlkomna. =)
Lundin Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Pinnen⹠sa: sÄ kanske du slipper alla dessa doktorshatt-manövrer. Lycka till. Doktors-hatt Àr vÀl nÀstan obligatoriskt i PC-vÀrlden... min har turligt nog stÄtt i garderoben rÀtt lÀnge nu.. *knackar i trÀbordet*.. ..misstÀnker att den Äker pÄ vid nÀsta ljudkort/datoruppgradering.. Tokas: Eftersom du troligtvis har installerat ljudkortet pÄ nytt, sÄ Àr det vÀl en del instÀllningar som du inte gjort i den nya burken som gjort att du fÄtt en massa knaster.. ovanstÄende hjÀlp borde lösa ditt problem. Just latency'n brukar vara ett stÄende problem nÀr det knastrar.. om ditt ljudkort "defaultar" till högsta upplösningen+samplerate har du nog felet dÀr. Lycka till
PÀr Ekberg Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Det sura Àr att Shuttle Barebone burkarna alltid har PCI slotten och AGP porten pÄ samma IRQ. GÄr inte att vÀlja bort i bios. TyvÀrr Àr dessa burkar inte bra i musiksamanhang. XP kan dock placera PCI.slotten pÄ en virtuell IRQ, och dÄ kan det funka ibland. men klockren audioburk..tyvÀrr inte!
Tokas Postat 6 juli 2004 TrÄdstartare Postat 6 juli 2004 PÀr Ekberg sa: Det sura Àr att Shuttle Barebone burkarna alltid har PCI slotten och AGP porten pÄ samma IRQ. GÄr inte att vÀlja bort i bios. TyvÀrr Àr dessa burkar inte bra i musiksamanhang. XP kan dock placera PCI.slotten pÄ en virtuell IRQ, och dÄ kan det funka ibland. men klockren audioburk..tyvÀrr inte! SÄ du tror att det Àr moderkortet som gör det?
Tokas Postat 7 juli 2004 TrÄdstartare Postat 7 juli 2004 Jag testade alla era tips, men ingenting funkade. Men sen installerade jag Sonar 3 som man fick med pÄ skivan i senaste nummret, och dÀr funkade allting klockrent. Vad kan det bero pÄ tro?
Lundin Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 Kör du med WDM-drivrutinerna ihop med Sonar? ASIO 1 eller ASIO 2 Det kanske Àr drivrutinerna som spökar.
Tokas Postat 20 juli 2004 TrÄdstartare Postat 20 juli 2004 Nu funkar det inte heller med Sonar. Samma knaster Àven dÀr, men bara ibland. Helt knas. =P
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.