Jakob med k (oregistrerad) Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Hej alla. Jag är nybliven cubaseanvändare med ett problem. Mitt nyinköpta ljudkort (m-audio fast track pro) vill inte fungera som det ska. Det verkar varea nåt knas med drivrutinerna. Jag får helt enkelt inget ljud i eländet. Jag får signal in, både midi och audio, och kan även spela in. Om jag efter inspelning byter drivrutin till ASIO multimedia driver så kan jag lyssna. Men med de "riktiga" drivrutinerna funkar det ej! Finns det nån som har en aning? mvh Jakob
Bassebas Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Har du provat med andra drivrutiner? Vej ej om de har ny version men du kan ladda ner drivrutiner här: http://www.m-audio.com/index.php?do=support.drivers
Jakob med k (oregistrerad) Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Jag provade med det senaste de hade men inte fasiken hjälpte det... suck.
Fredrik Karlsson Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Har du stängt av ditt gamla ljudkort (det är kanske från ditt gamla ljudkort du kan lyssna)?
Linus Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Jag får signal in, både midi och audio, och kan även spela in. Om jag efter inspelning byter drivrutin till ASIO multimedia driver så kan jag lyssna. Flytta din line out-kabel från det gamla ljudkortet till ditt Fast Track Pro. 😄
Jakob med k (oregistrerad) Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Tack för tipsen båda två. Uppskattas! Men line out kabel? Que? Det förra ljudkortet är internt, kanske inte skrev det... Hur stänger jag av det gamla ljudkortet? Förlåt om mina frågor är korkade. Jag är ganska rudis på det här men har ialla fall ambitionen att lära mig Och bara för att ingen ska behöva undra: jag har lusläst manualen och sökt på detta forum till förbannelse....
Fredrik Karlsson Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 (redigerat) Om du följer tipsen här så tweakar du datorn för att passa musik, där finns även hur du avaktiverar och aktiverar ljudkorten. Om du skall använda datorn till annat än musik får du kanske hoppa över några av tipsen. http://www.musicxp.net/tuning_tips.php Redigerat 1 september 2006 av Fredrik Karlsson
Linus Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Men line out kabel? Que? Det förra ljudkortet är internt, kanske inte skrev det... Men ASIO Multimedia går väl till ditt gamla interna ljudkort? 🙂 Så om du hör ljudet när du spelar upp på den drivrutinen, måste det betyda att dina högtalare är kopplade till fel ljudkort, dvs. ditt gamla interna ljudkort. Koppla in kablarna i ditt nya ljudkort istället så ska det nog bli bra. 🙂 Du behöver inte mecka nåt med Windows, låt Cubase använda drivrutinen ASIO M-Audio bara.
Bone Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 (redigerat) Jag får signal in, både midi och audio, och kan även spela in. Om jag efter inspelning byter drivrutin till ASIO multimedia driver så kan jag lyssna. Flytta din line out-kabel från det gamla ljudkortet till ditt Fast Track Pro. 🙂 Alltså det Linus säger är ju att du måste flytta kabeln som går till dina högtalare från datorn till, förslagsvis, output 1 & 2 på ditt Fast Track Pro ljudkort. Du måste nog antagligen köpa en ny kabel eftersom det brukar sitta en minitele i datorn till högtalarna och du behöver Rca kontakter till ditt ljudkort. Jag vet inte vad du har för högtalare. Men du måste alltså ha Rca från ljudkortet till "vad-det-nu-är-för-uttag" på dina högtalare 😱 . Hoppas jag inte svamlade bort mig nu. *edit* Linus "speedy" Gonsalez hann före 🙂 Redigerat 1 september 2006 av Bone
Jakob med k (oregistrerad) Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Jamenvisst!!! Hur enkelt var inte det då *rodnar*. Gött mos, nu ska jag skapa. Väldans många tack för hjälpen allihop. /Jakob
kempor Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Om du vill avaktivera ditt gamla ljudkort: Gå in i kontrollpanelen->System->Hårdvara->Enhetshanteraren ,sen letar du reda på ditt gamla ljudkort i den listan och högerklickar och väljer inaktivera. Det brukar vara lättast att bara ha ett ljudkort så slipper de bråka med varandra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.