Jump to content
Annons

Jag har nåt stort på gång...

Recommended Posts

Jakob med k (oregistrerad)
Postat

Hej alla.

Jag är nybliven cubaseanvändare med ett problem. Mitt nyinköpta ljudkort (m-audio fast track pro) vill inte fungera som det ska. Det verkar varea nåt knas med drivrutinerna.

Jag får helt enkelt inget ljud i eländet. Jag får signal in, både midi och audio, och kan även spela in. Om jag efter inspelning byter drivrutin till ASIO multimedia driver så kan jag lyssna. Men med de "riktiga" drivrutinerna funkar det ej!

Finns det nån som har en aning?

mvh

Jakob

Annons
Postat

Jag provade med det senaste de hade men inte fasiken hjälpte det... suck.

Postat

Har du stängt av ditt gamla ljudkort (det är kanske från ditt gamla ljudkort du kan lyssna)?

Postat
Jag får signal in, både midi och audio, och kan även spela in. Om jag efter inspelning byter drivrutin till ASIO multimedia driver så kan jag lyssna.

Flytta din line out-kabel från det gamla ljudkortet till ditt Fast Track Pro. 😄

Postat

Tack för tipsen båda två. Uppskattas!

Men line out kabel? Que? Det förra ljudkortet är internt, kanske inte skrev det...

Hur stänger jag av det gamla ljudkortet?

Förlåt om mina frågor är korkade. Jag är ganska rudis på det här men har ialla fall ambitionen att lära mig :rolleyes: Och bara för att ingen ska behöva undra: jag har lusläst manualen och sökt på detta forum till förbannelse....

Postat (redigerat)

Om du följer tipsen här så tweakar du datorn för att passa musik, där finns även hur du avaktiverar och aktiverar ljudkorten.

Om du skall använda datorn till annat än musik får du kanske hoppa över några av tipsen.

http://www.musicxp.net/tuning_tips.php

Redigerat av Fredrik Karlsson
Postat
Men line out kabel? Que? Det förra ljudkortet är internt, kanske inte skrev det...

Men ASIO Multimedia går väl till ditt gamla interna ljudkort? 🙂

Så om du hör ljudet när du spelar upp på den drivrutinen, måste det betyda att dina högtalare är kopplade till fel ljudkort, dvs. ditt gamla interna ljudkort.

Koppla in kablarna i ditt nya ljudkort istället så ska det nog bli bra. 🙂

Du behöver inte mecka nåt med Windows, låt Cubase använda drivrutinen ASIO M-Audio bara.

Postat (redigerat)
Jag får signal in, både midi och audio, och kan även spela in. Om jag efter inspelning byter drivrutin till ASIO multimedia driver så kan jag lyssna.

Flytta din line out-kabel från det gamla ljudkortet till ditt Fast Track Pro. 🙂

Alltså det Linus säger är ju att du måste flytta kabeln som går till dina högtalare från datorn till, förslagsvis, output 1 & 2 på ditt Fast Track Pro ljudkort.

fasttrackpro_front-rear.jpg

Du måste nog antagligen köpa en ny kabel eftersom det brukar sitta en minitele i datorn till högtalarna och du behöver Rca kontakter till ditt ljudkort. Jag vet inte vad du har för högtalare. Men du måste alltså ha Rca från ljudkortet till "vad-det-nu-är-för-uttag" på dina högtalare 😱 . Hoppas jag inte svamlade bort mig nu.

*edit* Linus "speedy" Gonsalez hann före 🙂

Redigerat av Bone
Postat

Jamenvisst!!! Hur enkelt var inte det då *rodnar*. Gött mos, nu ska jag skapa.

Väldans många tack för hjälpen allihop.

/Jakob

Postat

Om du vill avaktivera ditt gamla ljudkort: Gå in i kontrollpanelen->System->Hårdvara->Enhetshanteraren ,sen letar du reda på ditt gamla ljudkort i den listan och högerklickar och väljer inaktivera. Det brukar vara lättast att bara ha ett ljudkort så slipper de bråka med varandra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.