Jump to content
Annons

Få en schysst bas o kick?


eCsa

Recommended Posts

Tjena, Tänkte fråga om nån kunde visa hur man får en fet kick och bas i reason, och hur man kan skilja på instrumenten så att det inte låter grötigt! Tänkte ifall nåt kunde ta på sig det här, och sen skicka en reason fil till mig, så jag kan kolla hur man gör! Adda mig gärna på msn, exzited@hotmail.com..

Redigerat av eCsa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grabba en sampling och eq:a? 😎

Dubbla gärna två bastrummor och två olika basljud och forma ihop till ett sound med hjälp av eq:ande, justerande av samplingarnas pitch och kompressor.

En förutsättning för att det inte ska gröta sig, är att arrangemanget erbjuder utrymme och luft. Tre-fyra basrika instrument och en baskagge och det är som gjort för ett grötigt kaos.

Skit samma om syntlead låter mesiga på egen hand. Det är hur de låter i mixen med bas och trummor som har betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Men jag tänkte om nån kunde visa i reason, så jag kan lära mig igenom att se med egna ögon, hur nån har gjort, ist för att nån förklarar.

Vi föredrar att peka och rekommendera på matlistan, istället för att tugga maten åt varandra här!

(detta var en positiv, uppmuntrande kommentar, förväxla inte den med besk sarkasm)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Vi föredrar att peka och rekommendera på matlistan, istället för att tugga maten åt varandra här!

🙂 Word.

Fan, jag fattar inte riktigt detta när en hemmapulare vill att någon annan ska göra låten åt dom... Vad är då vitsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, Tänkte fråga om nån kunde visa hur man får en fet kick och bas i reason, och hur man kan skilja på instrumenten så att det inte låter grötigt! Tänkte ifall nåt kunde ta på sig det här, och sen skicka en reason fil till mig, så jag kan kolla hur man gör! Adda mig gärna på msn, exzited@hotmail.com..

Reason är inte bra att ratta fram kickar i tyvär.. sampla kickar från andra program är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, Tänkte fråga om nån kunde visa hur man får en fet kick och bas i reason, och hur man kan skilja på instrumenten så att det inte låter grötigt! Tänkte ifall nåt kunde ta på sig det här, och sen skicka en reason fil till mig, så jag kan kolla hur man gör! Adda mig gärna på msn, exzited@hotmail.com..

Reason är inte bra att ratta fram kickar i tyvär.. sampla kickar från andra program är att föredra.

det handlar väl lite mer om tycke o smak.. ??? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lite färdigtuggad snabbmat

http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...6B39CFE21E278CD

Det där gjordes ganska fort och är långt från det bästa man kan kasta ihop, men du får nåt iaf.

Jaha.. har du börjat i snabbmatsbranschen nu 😳

tyckte mig se linus på donken häromdagen.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lite färdigtuggad snabbmat

http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...6B39CFE21E278CD

Det där gjordes ganska fort och är långt från det bästa man kan kasta ihop, men du får nåt iaf.

Jaha.. har du börjat i snabbmatsbranschen nu 😲

tyckte mig se linus på donken häromdagen.. 😳

Sant, jag tog en cheeseburgare på donken häromdagen innan jag skulle in på Coop Forum. Det är farligt att gå handla när man är hungrig. Då blir man sugen på allt man ser i hyllorna och kommer ut med fulla kassar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, Tänkte fråga om nån kunde visa hur man får en fet kick och bas i reason, och hur man kan skilja på instrumenten så att det inte låter grötigt! Tänkte ifall nåt kunde ta på sig det här, och sen skicka en reason fil till mig, så jag kan kolla hur man gör! Adda mig gärna på msn, exzited@hotmail.com..

Reason är inte bra att ratta fram kickar i tyvär.. sampla kickar från andra program är att föredra.

det handlar väl lite mer om tycke o smak.. ??? 😆

Tyvär inte, subtractorn är inte så stabil när det gäller sånna ljud. Jag har lyckats få fram så gott det går men det låter inget bra om man vill ha tunga fylliga kickar. Skall inte säga att det är omöjligt men det är inte bra iallafall. Rebirth är kanske bättre, men jag har inte prövat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lite färdigtuggad snabbmat

http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...6B39CFE21E278CD

Det där gjordes ganska fort och är långt från det bästa man kan kasta ihop, men du får nåt iaf.

Jaha.. har du börjat i snabbmatsbranschen nu 😆

tyckte mig se linus på donken häromdagen.. 😉

Sant, jag tog en cheeseburgare på donken häromdagen innan jag skulle in på Coop Forum. Det är farligt att gå handla när man är hungrig. Då blir man sugen på allt man ser i hyllorna och kommer ut med fulla kassar.

jag vet.helt galet.. själv har jag en kvinna som lagar mat till mig till o från.. det är bra det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, Tänkte fråga om nån kunde visa hur man får en fet kick och bas i reason, och hur man kan skilja på instrumenten så att det inte låter grötigt! Tänkte ifall nåt kunde ta på sig det här, och sen skicka en reason fil till mig, så jag kan kolla hur man gör! Adda mig gärna på msn, exzited@hotmail.com..

Reason är inte bra att ratta fram kickar i tyvär.. sampla kickar från andra program är att föredra.

det handlar väl lite mer om tycke o smak.. ??? 😆

Tyvär inte, subtractorn är inte så stabil när det gäller sånna ljud. Jag har lyckats få fram så gott det går men det låter inget bra om man vill ha tunga fylliga kickar. Skall inte säga att det är omöjligt men det är inte bra iallafall. Rebirth är kanske bättre, men jag har inte prövat det.

men bara för att du inte fått till det måste väl ändå inte betyda att det inte går??

jag tycker att en del grejjer man får till är riktigt feta. 😄

men det är ju bara jag.. 😉

håller just nu att arbeta med en ny rnb låt enbart i reason, samplingarna jag använder, (helt omixade innan de kommer in i samplern) faller lite pga. att eq:n låter ganska klent.

edit: btw, håller jag på att arbeta om alla samplingar i detta nu.. springer mellan datorerna.. 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lite färdigtuggad snabbmat

http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...6B39CFE21E278CD

Det där gjordes ganska fort och är långt från det bästa man kan kasta ihop, men du får nåt iaf.

Jaha.. har du börjat i snabbmatsbranschen nu 😉

tyckte mig se linus på donken häromdagen.. 😄

Sant, jag tog en cheeseburgare på donken häromdagen innan jag skulle in på Coop Forum. Det är farligt att gå handla när man är hungrig. Då blir man sugen på allt man ser i hyllorna och kommer ut med fulla kassar.

jag vet.helt galet.. själv har jag en kvinna som lagar mat till mig till o från.. det är bra det!

Din mamma? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lite färdigtuggad snabbmat

http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...6B39CFE21E278CD

Det där gjordes ganska fort och är långt från det bästa man kan kasta ihop, men du får nåt iaf.

Jaha.. har du börjat i snabbmatsbranschen nu 🙁

tyckte mig se linus på donken häromdagen.. 😎

Sant, jag tog en cheeseburgare på donken häromdagen innan jag skulle in på Coop Forum. Det är farligt att gå handla när man är hungrig. Då blir man sugen på allt man ser i hyllorna och kommer ut med fulla kassar.

jag vet.helt galet.. själv har jag en kvinna som lagar mat till mig till o från.. det är bra det!

Din mamma? 😛

faktiskt inte.. hon lagar btw fruktansvärd go mat.. 😄

ne de e min sambo! fint e det. o mätt blev jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvär inte, subtractorn är inte så stabil när det gäller sånna ljud. Jag har lyckats få fram så gott det går men det låter inget bra om man vill ha tunga fylliga kickar. Skall inte säga att det är omöjligt men det är inte bra iallafall. Rebirth är kanske bättre, men jag har inte prövat det.

Varför måste kickar göras i Subtractor när Reason har en trummaskin och två samplers? Jag tror inte att du skulle använda en TB-303, en Minimoog eller en Oberheim 8:a till att skapa trummor heller. 😛

Vilka 'andra program' är det som du samplar kickar ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvär inte, subtractorn är inte så stabil när det gäller sånna ljud. Jag har lyckats få fram så gott det går men det låter inget bra om man vill ha tunga fylliga kickar. Skall inte säga att det är omöjligt men det är inte bra iallafall. Rebirth är kanske bättre, men jag har inte prövat det.

Varför måste kickar göras i Subtractor när Reason har en trummaskin och två samplers? Jag tror inte att du skulle använda en TB-303, en Minimoog eller en Oberheim 8:a till att skapa trummor heller. 🙂

Vilka 'andra program' är det som du samplar kickar ifrån?

btw linus.. köpte en ny trummodul igår.. 😛

ska pröva den nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lite färdigtuggad snabbmat

http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...6B39CFE21E278CD

Det där gjordes ganska fort och är långt från det bästa man kan kasta ihop, men du får nåt iaf.

Gillar ditt sätt att göra "ducking" med malström 😆

Kul! Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvär inte, subtractorn är inte så stabil när det gäller sånna ljud. Jag har lyckats få fram så gott det går men det låter inget bra om man vill ha tunga fylliga kickar. Skall inte säga att det är omöjligt men det är inte bra iallafall. Rebirth är kanske bättre, men jag har inte prövat det.

Varför måste kickar göras i Subtractor när Reason har en trummaskin och två samplers? Jag tror inte att du skulle använda en TB-303, en Minimoog eller en Oberheim 8:a till att skapa trummor heller. 🥰

Vilka 'andra program' är det som du samplar kickar ifrån?

Jag gillar att skräddarsy mina trumljud. Hihats, symbaler och syntsnare funkar bra men jag vill gärna lyckas med saftig kick och riktigt bra snare på subtractorn. För då kan jag modifiera mellan låtarna så det inte låter samma hela tiden... och det skulle helt enkelt vara mina egna ljud som sätter en personligare prägel. Jag har mixtrat mycket med trumljud på syntarna i reason men det är helt enkelt väldigt svårt att få till det jag vill ha där. Omöjligt har jag aldrig sagt.

Jag är väldigt övertygad om att Reason har allt man behöver för att göra elektronisk musik (utan samplingar eller färdiga vågformer till samplern) som låter proffsigt för jag är väldigt nära. Men Kicken som passar till min musik återstår, där är det fortfarande sampling som gäller.

Jag behöver dock en kraftfullare cpu snart för en massa subtractors blire...

Link to comment
Dela på andra sajter

men bara för att du inte fått till det måste väl ändå inte betyda att det inte går??

jag tycker att en del grejjer man får till är riktigt feta. 🥰

men det är ju bara jag.. 🥰

håller just nu att arbeta med en ny rnb låt enbart i reason, samplingarna jag använder, (helt omixade innan de kommer in i samplern) faller lite pga. att eq:n låter ganska klent.

edit: btw, håller jag på att arbeta om alla samplingar i detta nu.. springer mellan datorerna.. 😛

Låter jätteintressant faktiskt, jag är grymt intresserad av vad du lyckats göra för kickar faktiskt. Jag skulle gärna köpa combinator refills med trumljud på subtractors om jag visste vart jag kunde hitta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

men bara för att du inte fått till det måste väl ändå inte betyda att det inte går??

jag tycker att en del grejjer man får till är riktigt feta. 😛

men det är ju bara jag.. 🥰

håller just nu att arbeta med en ny rnb låt enbart i reason, samplingarna jag använder, (helt omixade innan de kommer in i samplern) faller lite pga. att eq:n låter ganska klent.

edit: btw, håller jag på att arbeta om alla samplingar i detta nu.. springer mellan datorerna.. 😛

Låter jätteintressant faktiskt, jag är grymt intresserad av vad du lyckats göra för kickar faktiskt. Jag skulle gärna köpa combinator refills med trumljud på subtractors om jag visste vart jag kunde hitta det.

kan sampla av några kickar o skicka om du har lust.. fast det blir inte förrän senare idag.. 🥰

edit: jag gör så att jag sätter ihop ett enda spår med kickar!!!

sen skriver jag en kort beskrivning på vad det är för något!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...