Jump to content
Annons

Live + Playback


mcbrain (oregistrerad)

Recommended Posts

mcbrain (oregistrerad)

Hej!

Har någon erfarenhet av att använda inspelad bakgrundsmusik i live sammanhang?

Jag har nu panorerat clicket till trummisen och musiken går ut genom Pa:t.Men med vad skall man igentligen använda att spela upp med för tillfälle använder jag datorn , men det kan man ju inte använda live vi vet ju hur bra WIN XP funkar.

Kom med förslag på olika uppspelningsmetoder och hur man kan styra det,för det är inte i alla låtar vi använder bakgrundmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi kör i stort sett alltid med bakgrunder på CD.

Har oftast haft en liten bärbar CD-spelare med oss på scenen som jag sköter själv, men ibland har ljudteknikern CD-spelare i sitt rack så då har han fått sköta det...

CD brukar funka bra, förutom vid två tillfällen när CDn hoppat...! Dels en gång för flera år sedan när vi använde en gammal risig DJ-spelare, och dels nu senast när vår bärbara CD pajat och vi lånade en som tydligen inte hade lika bra skakminne...

Så nu har jag inhandlat en bättre mp3-spelare (flashminne kan ju bara inte hoppa!!) som troligen kommer att användas i framtiden... 🙂

Andra mer eller mindre moderna alternativ är väl rullbandare, DAT, MD... 🙁

Jag brukar se till att ha sisådär 5 sekunders tystnad innan varje låt och 30 sekunder efter, så att jag hinner med.

Om ljudteknikern hjälper till så har jag helt enkelt gjort nåt lite lagom diskret tecken till honom när vi är klara för nästa låt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man kan använda dator live! Vi körde ett live-gig för nån månads sedan med bakgrunder genom Ableton Live och spelade till. Bakgrunderna styrdes med midipedal, så vi kunde ändra arrangemanget i stunden om vi fick feeling... =)

Nog ska det funka bra med XP också, men vi kör mac - en gammal Ibook G4...

EDIT: En AKAI funkar ju också bra, det har vi kört en hel del med i ett annat band jag är med i...

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd md, stabilare. De startar direkt när du trycker igång en låt och har oftast mycket svårare att hacka. Sen är det inte alltid så kul ljud ur en bärbar cd. Jag brukar då jag har möjlighet kopiera (digitalt) till md och köra från det i livesammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

mcbrain (oregistrerad)

Tack för tipsen !

Jag har nog nu börjat söka efter en mp3 spelare som har line out och kan spela upp en låt i gången.

Annars kan det ju bli problem för jag hade tänkt mig att trummisen skulle kunna ha hand om det hela, och i en låt så avslutas det med trumsolo he.. he.. och om det inte går att spelaren stoppar efter låten så kan det ju bli lite dumt att det mitt i solot börjar på nästa låt.

Har någon koll på vad det finns för mp3 spelare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...