Jump to content
Annons

Live + Playback

Recommended Posts

mcbrain (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har nÄgon erfarenhet av att anvÀnda inspelad bakgrundsmusik i live sammanhang?

Jag har nu panorerat clicket till trummisen och musiken gÄr ut genom Pa:t.Men med vad skall man igentligen anvÀnda att spela upp med för tillfÀlle anvÀnder jag datorn , men det kan man ju inte anvÀnda live vi vet ju hur bra WIN XP funkar.

Kom med förslag pÄ olika uppspelningsmetoder och hur man kan styra det,för det Àr inte i alla lÄtar vi anvÀnder bakgrundmusik.

Annons
Postat

Vi kör i stort sett alltid med bakgrunder pÄ CD.

Har oftast haft en liten bÀrbar CD-spelare med oss pÄ scenen som jag sköter sjÀlv, men ibland har ljudteknikern CD-spelare i sitt rack sÄ dÄ har han fÄtt sköta det...

CD brukar funka bra, förutom vid tvÄ tillfÀllen nÀr CDn hoppat...! Dels en gÄng för flera Är sedan nÀr vi anvÀnde en gammal risig DJ-spelare, och dels nu senast nÀr vÄr bÀrbara CD pajat och vi lÄnade en som tydligen inte hade lika bra skakminne...

SĂ„ nu har jag inhandlat en bĂ€ttre mp3-spelare (flashminne kan ju bara inte hoppa!!) som troligen kommer att anvĂ€ndas i framtiden... 🙂

Andra mer eller mindre moderna alternativ Ă€r vĂ€l rullbandare, DAT, MD... 🙁

Jag brukar se till att ha sisÄdÀr 5 sekunders tystnad innan varje lÄt och 30 sekunder efter, sÄ att jag hinner med.

Om ljudteknikern hjĂ€lper till sĂ„ har jag helt enkelt gjort nĂ„t lite lagom diskret tecken till honom nĂ€r vi Ă€r klara för nĂ€sta lĂ„t... 🙂

Postat (redigerat)

Klart man kan anvÀnda dator live! Vi körde ett live-gig för nÄn mÄnads sedan med bakgrunder genom Ableton Live och spelade till. Bakgrunderna styrdes med midipedal, sÄ vi kunde Àndra arrangemanget i stunden om vi fick feeling... =)

Nog ska det funka bra med XP ocksÄ, men vi kör mac - en gammal Ibook G4...

EDIT: En AKAI funkar ju ocksÄ bra, det har vi kört en hel del med i ett annat band jag Àr med i...

Redigerat av silkwood
Postat

AnvÀnd md, stabilare. De startar direkt nÀr du trycker igÄng en lÄt och har oftast mycket svÄrare att hacka. Sen Àr det inte alltid sÄ kul ljud ur en bÀrbar cd. Jag brukar dÄ jag har möjlighet kopiera (digitalt) till md och köra frÄn det i livesammanhang.

mcbrain (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen !

Jag har nog nu börjat söka efter en mp3 spelare som har line out och kan spela upp en lÄt i gÄngen.

Annars kan det ju bli problem för jag hade tÀnkt mig att trummisen skulle kunna ha hand om det hela, och i en lÄt sÄ avslutas det med trumsolo he.. he.. och om det inte gÄr att spelaren stoppar efter lÄten sÄ kan det ju bli lite dumt att det mitt i solot börjar pÄ nÀsta lÄt.

Har nÄgon koll pÄ vad det finns för mp3 spelare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.