Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Min gamla DAT-bandspelare (Sony DTC 670) har lagt av och jag står inför valet att införskaffa en nästan likadan, begagnad, för ca 1500 kr eller en begagnad digital-porta (t ex Fostex MR-8). Att skaffa en dator eller ny porta är för dyrt för mig. Så nu är min fråga till er experter: Vilket skall jag skaffa och varför? Mitt användningsområde är inspelning av kör i kyrkor. För detta ändamål har jag redan införskaffat två stormembransmickar med tillhörande pre-ampar).

--

Hans-Göran, Linköping

Redigerat av hgpuke
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

DATen är 16bit. DATen drar mycket ström. DATen är proven technology. DATen överlever båda tyfus och taifun.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag listade väl både pro's & con's där.

Mera tankar kring saken: Portabla DATar brukar tåla stryk, MEN dom är BARA 16bit. Dom drar mycket ström - batterianvändning kan man bara drömma om. Nya digitalportan kan ju ha mera bitar - 24 - ja vet inte.

Jag har själv bara en bärbar DAT som jag inte använt en enda gång 😆

Postat

Eftersom DAT är 16 Bit & de flesta (eller i alla fall många) Hårddiskportor 24 Bit plusar du även till at du har flera kanaler på en porta om du behöver spela in flera saker och kunna mixa i efterhand plusar du även på att portor har inbyggda effekter så som eq, kompressor, reverb, delay etc så borde väl valet vara enkelt 😆

+ En beggad porta är förmodligen inte dyrare än en DATbandare.

DAT bandarens tid är väl snart över (om den inte redan är det).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.