Jump to content
Annons

Hemma-studio


Hampa

Recommended Posts

Hellu! Hampa här

Jag har spelat en längre tid i band och så, men nu känner jag att det är dags att rikta in mig på mina egna låtar satt ja får bestämma allt själv. 😆 Eftersom man nog kan säga att det här blir min första studio så behöver jag definitivt tips. har väl inte så jätte stor budget.

Hade tänkt mig att köpa:

2 st JJlabs BMC 2 ( den nya JJlab micken)

ett externt ljudkort med fantom inmatning o mic pre-amp typ Behringer B-Control BCA2000

o ett par monitorer

(mickställ o sånt såklart)

Behöver man verkligen en mixer om man har mic preamp (som BCA2000)? e det verkligen mycket bättre med både schysst ljudkort o mixer me förstärkare?? o e dessa grejer OK? Kommer ju spela in allt själv, så ja behöver ju inte så många inputs 😲

Please Help

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glöm inte ett program för att sköta om inspelningarna också... 😲

Mixer är jag tveksam till du behöver, kan ju vara juste att ha men det finns ju inbyggd sådan i de flesta programmen. Skall du lina något, t ex från en PodXT, så se till att du skaffar ett ljudkort med bra A/D-omvandlare. Jag skaffade ett M-audio FW410 och är besviken på detta vad det gäller om man linar in en PodXt - tappar dynamik i ljudet. Fått svar från generalagenten att det är just A/D-omv som inte pallar med... hade ju varit bra om man visste det innan man köpte kortet! (OK, det ligger till viss del på mig att kolla upp men... är man nybörjare så är man!)

Link to comment
Dela på andra sajter

mmmm.. det där med cubase får man ju ordna:P. ska ha studion på mitt rum så länge.

A/D omväxlare?

A/D-omvandlare = den delen i ljudkortet som omvandlar den analoga signalen du linar in till datorns digitala signal.

D/A-omvandlare är det motsatta, den omvandlar datorns digitala signal till den analoga signal som går ut i monitorerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...