Jump to content
Annons

Reason vs Core 2 Duo?


patrik

Recommended Posts

Jo, jag går i funderingar om att införskaffa mig en ny racerburk för musikbruk. Har golat runt lite i diverse forum och "vad och varför ska jag köpa" trådar och kommit fram till att Intels nya flaggskepp verkar vara något utöver det vanliga.

Då till min fråga som förhoppningsvis någon här har koll på. Hur funkar denna nya värstingprocessor tillsammans med Propellerheads Reason? På den tiden jag köpte burken jag sitter på idag (en P4 2.4ghz HT) var jag tvungen att stänga av hyperthreading-funktionen pga att Reason inte stödde den utan jobbade bara med halva processorn.

Kommer Core 2 Duo funka i full kraft tillsammans med mitt Reason 3 eller balla ur och bara jobba med ena kärnan? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tänkte nys skriva samma tråd men det värkar som att vi båda sitter på samma stol hehe! tänkte skaffa en Core 2 duo el AMD Turion 64 X2 Mobile så också min fråga e kommer min cubase el kontakt el gitar rig att ha nytta av deesa processorer!???? 😆🙁😮😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det funkar men inte optimalt ännu!

Idag verkar det som att pluggarna var och en bara kan använda en processor i taget och inte att båda processorerna drar hela lasset vilket vore det optimala!

Har haft en Mac G5:a med 2x2GHz och det fungerade inte så bra med pluggarna.

Om det var en synthplug som tog extremt mycket kraft så kunde datorn säga ifrån att den gick i toppen och följden var att det knastrade och laggade ,men bara den ena processorn.

Den andra var helt utan arbete och borde ju ha tagit över halva processen.

Enligt apple så är OSX optimerat och även Logic Pro men pluggtillverkarna verkar inte kunna hänga med i utvecklingen?

Idag är det nästan helt onödigt med flera processorer och Duo, Quad processorer för det fungerar inte bra.

Det är väl förhoppningsvis på gång att lösas men frågan är när?

När det gäller musikprogram(synthpluggar mm) idag så är inte en dubbelpropp snabbare än en enkel med samma GHz och typ av processor.

Hoppas på bättring! är sugen på en ny MacPro!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Njae, Hyperthreading är inte = 2 cores.

Hyperthreading är egentligen en slags virtuell andra kärna.

HT funkar bra när CPU inte jobbar på maxfart och med vissa typer av applikationer.

Med Reason och vissa typer av beräkningar så går det långsammare om man har HT påslaget.

Nåväl, jag är ingen expert på hur Reason funkar, men de flesta moderna OS typ MacOSX och XP hanterar två CPUer.

Sannolikt kommer Reason att gå som en dröm på en Dualcore.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta musikprogram är idag ganska väl optimerade för dubbla processorer och skulle de inte vara det så är det mest en fråga om tid.

Jag skulle faktiskt säga att det direkt är korkat att inte satsa på dubbla kärnor i dagsläget. Man får mycket mer prestanda för pengarna vilket ger lägre latency eller fler pluggar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, Hyperthreading är inte = 2 cores.

Hyperthreading är egentligen en slags virtuell andra kärna.

HT funkar bra när CPU inte jobbar på maxfart och med vissa typer av applikationer.

Med Reason och vissa typer av beräkningar så går det långsammare om man har HT påslaget.

Nåväl, jag är ingen expert på hur Reason funkar, men de flesta moderna OS typ MacOSX och XP hanterar två CPUer.

Sannolikt kommer Reason att gå som en dröm på en Dualcore.

Ja enkeltrådade program är ett problem när man har flera processorer, oavsett HT, dualcore eller dual.

Jag förmodar att problemet med Reason är att det är enkeltrådat eller iaf inte har belastningen fördelad i flera trådar. Då spelar det ingen roll hur bra SMP-stöd man har i operativsystemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att det får bli en Core 2 Duo då. Även om bara ena kärnan skulle jobba så den kärnan snabbare än den processorn jag har idag ju 😉

Nu ska man bara passa ihop resten av delarna och få den gamla burken såld för startkapitalet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...