Jump to content
Annons

Cubase SL3 och Win XP64?

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Har precis köpt mig en ordentlig studiodator och Cubase SL3 tillsammans med några fina pluggar och jag står nu mellan valet att köpa Win XP Home SP2 eller Win XP 64...

Är det någon här som testat eller läst konkreta artiklar om detta så får ni gärna upplysa mig. Är detta en stabil kombination som ger mig en hyffsad prestandaökning eller händer det så lite att det är mera värt att satsa på beprövade Xp Home?

//Marcus

AMD 64 X2 4600+ 2.4 GHz.......Asus A8N32 SLI Deluxe nForce4......Corsair PC3200 400Mhz 4GB Dual Channel......Tascam FW-1082......Keystation 88es

Annons
Postat (redigerat)

Finns ju annars XP Pro också. Den är mkt bättre tycker åtminstone jag. Men 64:an borde funka fint, iom att du ju har en 64-bitars processor redan. Har inte hört några klagomål på den iaf.

Redigerat av kaiNeN
Postat

Jag har hört tvärtom - att Win 64 inte är ordentligt stabilt, men det kanske har fixats till en del på senare tid...?

XP Home räcker fint till en musikburk. Vad man får extra i Pro, är ju stöd för dubbla CPU (Home stödjer förstås också CPU med dubbla kärnor, men inte dubbla CPU) och att Pro har mer avancerat nätverksstöd, om du vill sätta upp den som server, typ...

Postat

Sikta på XP Home SP2 istället. Cubase SL3 är inte 64-bitars optimerat.

--

Haha, forum-maffian läser tråden ser jag -- Majken / Linus / Claes :rolleyes:

/Majken

Postat

SL3/SX3 är första versionen som är kompatibel med 64-bitars operativsystem.

Däremot drar Cubase inte större nytta av de 64 bitarna. Man rullar på i 32-bitar förutom att man plötsligt kan uttnyttja MER än 4 GB minne i burken.

Du skulle ha 4 GB i din dator, så du klarar dig alltså lika bra på vanligt 32-bitars Windows.

Sonar 5 (och snart kommer 6:an) är ett bättre val ifall du vill dra nyttan av 64-bitars OS.

Bakom hörnet väntar Cubase 4, och vi vet inte mycket om vad som ändras då. 64-bitars rutiner kan vara en av nyheterna, men nu ska vi inte spekulera i andra program.

Nu har du skaffat Cubase SL3 och har inte mer än 4 GB RAM - så du har inte behov av x64. Mitt tips att du tar en enkel WinXP Home (32-bit). :rolleyes:

Välkommen till forumet förresten!

Postat
Haha, forum-maffian läser tråden ser jag -- Majken / Linus / Claes :rolleyes:

😄

Postat
SL3/SX3 är första versionen som är kompatibel med 64-bitars operativsystem.

Däremot drar Cubase inte större nytta av de 64 bitarna. Man rullar på i 32-bitar förutom att man plötsligt kan uttnyttja MER än 4 GB minne i burken.

Du skulle ha 4 GB i din dator, så du klarar dig alltså lika bra på vanligt 32-bitars Windows.

Sonar 5 (och snart kommer 6:an) är ett bättre val ifall du vill dra nyttan av 64-bitars OS.

Bakom hörnet väntar Cubase 4, och vi vet inte mycket om vad som ändras då. 64-bitars rutiner kan vara en av nyheterna, men nu ska vi inte spekulera i andra program.

Nu har du skaffat Cubase SL3 och har inte mer än 4 GB RAM - så du har inte behov av x64. Mitt tips att du tar en enkel WinXP Home (32-bit). :rolleyes:

Välkommen till forumet förresten!

Har du mer hands-on koll på 64-bitars Windows?

Jag har hört från ett par olika håll att det inte är riktigt stabilt - men det kanske inte beror på Windows i sig, utan på att programmen inte har stöd för det, eller att drivrutiner inte är uppdaterade o dyl?

Postat

Nej, jag har använt XP64 i 20 minuter så nån hands-on har jag inte.

Men Microsofts stora 64-bitarssatsning lär säkert dröja tills Windows Vista blivit vardag hos gemene man.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.